ימין מלא? |בנט חושף על מה נתניהו לא הסכים להתפשר איתו

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את חוק יסוד פסקת ההתגברות |ח"כ סטרוק הביעה התנגדות לחוק הסדרת ההתיישבות הצעירה בטענה שבנט וסער עוברים על איסור אונאת דברים. ח"כ מיקי זוהר: "כשנפתלי בנט וגדעון סער נשענים על ח"כ אבו שחאדה הם מסכנים את ביטחון ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/05/21 21:59 כח באייר התשפא

ימין מלא? |בנט חושף על מה נתניהו לא הסכים להתפשר איתו
בנט בכנסת, צילום: הכנסת

במהלך דיון במליאת הכנסת בו אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק יסוד של פסקת ההתגברות, אמר היום (ב') ח"כ נפתלי בנט: "זה לא סוד שהפכנו עולמות כדי להקים ממשלת ימין, ובמסגרת המשא ומתן היו רק שתי דרישות שראש הממשלה סירב להן, הסדרת ההתיישבות הצעירה ופסקת ההתגברות".

הרקע לדבריו של בנט נובעים מדבריה של ח"כ אורית סטרוק אשר הפתיעה, כשהביעה התנגדות לחוק הסדרת ההתיישבות הצעירה שהיא עצמה יזמה, וזאת בנימוק של איסור "לא תונו איש את עמיתו". סטרוק טענה כי חברי הכנסת של תקוה חדשה ושל ימינה המצביעים עכשיו בעד החוק, יודעים היטב שלאחר ההצבעה במליאה הצעת החוק תגיע לועדה המסדרת, שם שותפתם ל"גוש בנט-לפיד", חכ קארין אלהרר, תתקע את החוק, כפי שעשה בעבר חכ איתן גינצבורג, אף הוא שותף בגוש בנט-לפיד.

עוד ציינה סטרוק כי עפ"י הפרסומים, ההסכם הקואליציוני המתגבש כולל החלטה שלא לבנות בהתיישבות, ולא לעקור ישובים, כלומר מדובר למעשה על הקפאה. ושאלה את ח"כ נפתלי בנט האם הוא, כמנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר שלחם נגד ההקפאה הולך להסכם קואליציוני על הקפאה. בסופו של דבר אמרה ח"כ סטרוק כי בכל זאת תצביע בעד החוק, בגלל העקרון של "דיינו"

אתם תקבעו מי ישב במקומות ההלו

אתם תקבעו מי ישב במקומות ההלוצילום: Miriam Alster/FLASH90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: ההתגברות (תיקוני חקיקה) של חבר הכנסת מכלוף מיקי זוהר, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת שלמה קרעי ומיכאל מלכיאלי. 41 תמכו מול 30 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדה המסדרת מאחר שטרם הוקמה ועדת חוקה.

מוצע לקבוע בחוק-יסוד: השפיטה כי רק לבית המשפט העליון תהיה סמכות ייחודית לדון בתוקפם של חוקים ובהתאמתם לחוקי היסוד השונים. החלטה בעניינים אלו צריכה להתקבל בהרכב מלא של בית המשפט העליון ורק אם כל שופטי ההרכב הסכימו בבירור כי החוק הנדון סותר הוראה ששוריינה בחוק-יסוד. 

מוצע לקבוע בחוק-יסוד: הכנסת תוכל לחוקק חוק שבית המשפט לא יוכל לבטל או לשנות אם החוק נחקק ברוב של חברי הכנסת ונקבע בו כי יהי תקף על אף האמור בחוקי היסוד. הוראה כזו תהיה תקפה עד לחלוף שנתיים מתחילת כהונת הכנסת שלאחר חקיקתה, והכנסת הבאה תוכל להחליט להאריכה לתקופה בלתי מוגבלת.

בדברי ההסבר נכתב: "אם תתקבל הצעת החוק, תימנע כניסתו של בית המשפט העליון אל תוך הוויכוח הפוליטי במדינת ישראל וכך יתחזק העיקרון הדמוקרטי לפיו כל רשויות השלטון במדינה כפופות לרצונו של הריבון, העם, ועקרון שלטון החוק בכל רשויות השלטון.

קבלת הצעת חוק היסוד אף תוביל לחיזוק מעמדו הציבורי של בית המשפט העליון, הסובל בשנים האחרונות מירידה חדה באמון הציבורי בו בשל התערבותו בנושאי הליבה המצויים במחלוקת ציבורית בישראל והכרעותיו המנוגדות לחוקי הכנסת ולרצון העם."

ח"כ מיקי זוהר: "כשנפתלי בנט וגדעון סער נשענים על ח"כ אבו שחאדה הם מסכנים את ביטחון ישראל. חבריי בשמאל אני מבין שאתם כבר רואים את הממשלה שלכם קמה, אחרי 21 שנה באופוזיציה, זה גורם לי לחשש גדול וזה צריך לגרום חשש לכל מי שמאמין באידאולוגיה הימנית. לא יכול להיות שבנט וסער יתנו יד לדבר הזה. הצעות החוק שעולות כאן היום מוכיחות לכולנו שממשלת ימין היא דבר אפשרי והיא דבר הכרחי."