יום ירושלים: אלפי מוסלמים מתפרעים בהר הבית | מאות פצועים

בסיום הערכת מצב שהסתיימה הבוקר, החליט מפכ"ל המשטרה כי יהודים לא יקיימו ביקורים בשטח הר הבית ביום ירושלים. "משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הפולחן אך לא תאפשר הפרות סדר". מאוחר יותר החלו המוסלמים בהר ליידות אבנים ולירות זיקוקים לעבר השוטרים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/05/21 10:12 כח באייר התשפא

יום ירושלים: אלפי מוסלמים מתפרעים בהר הבית | מאות פצועים
דגלי חמאס בהר הבית. ארכיון, צילום: Jamal Awad/Flash90

בסיום הערכת מצב שהסתיימה הבוקר (ב') בראשות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, בשיתוף מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן וכלל גורמי הביטחון, החליט המפכ"ל, בשלב זה, שלא לקיים ביקורים בשטח הר הבית. "משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הפולחן אך לא תאפשר הפרות סדר", נכתב בהודעת המשטרה.

לאחר החלטת המשטרה לאסור את כניסת היהודים להר, באזור גת שמנים, עשרות מחבלים מוסלמים החלו ליידות אבנים מכיוון הר הבית לאזור ציר העופל. מאוחר יותר, החלו מאות פורעים לידות אבנים לעבר שער המוגרבים.  בעקבות כך הורה המפכ"ל לכוחות המשטרה המוצבים במקום, להיכנס להר הבית ולהדוף את הפורעים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. מספר שוטרים נפצעו קל. הסהר האדום דיווח על עשרות פצועים.

בהודעת המשטרה נכתב: "כוחות משטרה ומשמר הגבול פועלים בדקות אלה למיגור האלימות בהר הבית לצד פעילות מתוגברת ביתר הגזרות בעיר העתיקה בירושלים. ברחבת הכותל התפילה מתקיימת כסדרה ובמשטרה לא יאפשרו לגורמים קיצוניים לפגוע בשלום הציבור וביטחונו". מתפללים בכותל סיפרו כי מוסלמים זרקו אבנים מההר לרחבת הכותל, "נפל ממש לידנו ופגע בשני אנשים".

תפילת יום ירושלים בכותל המערבי, הבוקר

תפילת יום ירושלים בכותל המערבי, הבוקרצילום: דוברות המשטרה

בסמוך לשער האריות מוסלמים יידו אבנים לעבר נהג רכב יהודי. הנהג איבד שליטה, פגע באחד מהפורעים שהמשיכו בידוי האבנים לעברו. שוטר שהיה במקום ופעל לחילוץ הנוסעים, חש סכנת חיים ונאלץ לירות באוויר.

"הכניעה בפני טרור, מזמינה עוד ועוד פגיעה ביהודים"

יו"ר עוצמה יהודית וח"כ מטעם הציונות הדתית, ח"כ איתמר בן גביר אמר בתגובה כי האלימות והבריונות ניצחו. "אשמים ראשי מערכת הביטחון שהמדיניות שלהם להכיל כל פגיעה ביהודים שהופכת ביממה האחרונה לפוגרומים אבל יותר מאלה ראש הממשלה בנימין נתניהו  והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה שמאפשרים למשטרה להתקפל. מי שמתקפל בהר הבית מתקפל מארץ ישראל כולה".

בן גביר הוסיף כי להחלטת המפכ"ל יש השלכות פוליטיות: "הודעתי למנהלי סיעת הליכוד שלא יקראו לי בשבוע הקרוב לשום הצבעה על חוקים ותקנות: אין לי סיבה להצביע השבוע עם מי שמקבל החלטות של התקפלות".

יו"ר סיעת ימינה, ח"כ מתן כהנא אמר: "בדרכי להר הבית הבוקר גיליתי שההר נסגר. רק ליהודים כמובן. "השולט בהר, שולט בארץ" (אצ"ג). הר הבית צריך להיות מקום בטוח ופתוח ליהודים ולבני כל הדתות".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', קרא למפכ"ל לחזור בו מהחלטתו. "זה נראה כאילו אנחנו מתעקשים לא ללמד מטעויות העבר. הכניעה בפני טרור, מזמינה עוד ועוד פגיעה ביהודים. טרור יש לגדוע, לנצח ולא להתקפל בפניו. במקום למנוע תנועה לנתקפים על המשטרה לרדוף את התוקפים. זו החלטה אומללה ואני קורא למפכ"ל לחזור בו".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון, אמר ל-ynet: "אני מגבה את החלטת המשטרה המקצועית לסגור את הר הבית ליהודים. פניתי לחכים של 'הציונות הדתית' לא להתגרות ולא להגיע היום לשייח ג'ארח. אני פונה לפעילים קיצוניים אל תתגרו, תעסקו בשמחה ולא בהתגרויות זה מזיק לכולנו".

למרות סגירת הר הבית למבקרים, אמר תום ניסני מנכ"ל "בידנו - הקרן למורשת הר הבית": "רבים כבר בדרכם להר הבית, אני קורא ליהודים להמשיך ולהגיע לכניסה להר כדי לעלות ביום חגה של ירושלים. אם יש פורעים בהר הבית - יש להסיר את האיום ולפתוח את ההר. כך אמורה להתנהל מדינה מתוקנת, וכך אני מאמין שיקרה היום ויהודים יעלו בהמוניהם".

בתנועת "אם תרצו" אמרו בתגובה להחלטת המפכ"ל: "כניעה לטרור ולאיומים של הפורעים הערביים היא תעודת עניות לממשלת ישראל. ממשלה שלא יודעת להגן על אזרחים שומרי החוק נותנת פרס לתוקפים ומכשירה את המשך האלימות. אנו מזכירים שביום ירושלים אנו מציינים את שחרור העיר והר הבית מהכיבוש הירדני ועצוב לראות כיצד ממשלת ישראל מוותרת על הריבונות בהר הבית גם ביום ירושלים זה".