לכידת המחבל מצומת תפוח: החקירה, התרגיל והמעצר המפתיע

המצוד אחר מונתסר שלבי שנגמר אתמול אחרי ארבעה ימים, כלל שיתוף פעולה בין כל כוחות הביטחון, מעצר וחקירת מקורבים רבים, תרגיל של השב"כ שלא צלח וכיתור מקום המסתור שהפתיע את המחבל | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/21 12:25 כד באייר התשפא

לכידת המחבל מצומת תפוח: החקירה, התרגיל והמעצר המפתיע
הפיגוע בצומת תפוח, צילום: Sraya Diamant/Flash90

אחרי ארבעה ימים של מצוד, כוחות הביטחון, בהם השב"כ והימ"מ לכדו אמש (ד') בכפר סילואד את מונתסר שלבי, המחבל שביצע את פיגוע הירי בצומת תפוח. מעצרו של המחבל שרצח את יהודה גואטה ז"ל ופצע באורח קשה את בניה פרץ, עבר בשקט, כששלבי הסגיר את עצמו לאחר שהבית כותר.

המחבל שנפצע בבטנו מירי לוחמי סיירת גבעתי בזמן שנמלט מזירת הפיגוע, לא התעמת עם הכוחות שהקיפו את הבית בו שהה בסילואד, ונתפס ללא התנגדות. שלבי הועבר לטיפול רפואי בבית החולים שערי צדק בירושלים במצב קל, ולאחר מכן נלקח לחקירת שב"כ, שם שיתף פעולה והשיב לשאלות החוקרים. חקירתו צפויה להימשך היום.

שלבי, שביצע את הפיגועים ללא תמיכת ארגון טרור כלשהו, משוייך לארגון החמאס ובעל קשרים לתנועה. הוא קנה את האקדח, שעולה על פי ההערכות כמה אלפי שקלים, מכספו הפרטי וניכר שהושפע מהדברים שקרא בתקופה האחרונה ברשתות החברתיות. המחבל נחשב למבוסס מבחינה כלכלית, ולא ידוע על מצוקה אישית כלשהי שהובילה אותו לרצוח את יהודה גואטה ז"ל.

פיגוע צומת תפוח

זירת הפיגוע בצומת תפוחצילום: Sraya Diamant/Flash90

תחקיר הפיגוע של צה"ל קובע, כי שלבי עצר מול תחנת האוטובוס בצומת תפוח, למשך כשלוש שניות וחצי בלבד, בהן הספיק לירות לעבר העומדים בתחנה עשרה כדורים. התחקיר הצה"לי מציין שלוחם סיירת גבעתי שעמד במקום, פתח באש לעבר הרכב, ופגע בין 3 ל-4 כדורים בחזיתו. לוחם נוסף פתח באש ממרחק של למעלה מעשרה מטרים מאחורי הרכב ופגע בו גם הוא בין 6 ל-7 כדורים. מספר ממכריו שסייעו לו במנוסתו - נעצרו.

שלבי, בן 47, נשוי ואב לשבעה ילדים מהכפר תורמוס עייא, בעל אזרחות אמריקאית, ועל פי ההערכות הוא אדם אמיד באופן יחסי לחיים בגדה, דבר שאפשר לו לרכוש את האקדח שעמו ביצע את הפיגוע. בימים האחרונים הזהירו כוחות הביטחון את קרובי משפחתו וחבריו, ביניהם אחדים מהכפר עקרבא שם התרכז המצוד אחריו, לבל יעזרו לו להימלט, כשחלק מהם נעצרו, בהם גם אשתו.

המצוד אחרי המחבל: שלב אחרי שלב

זמן קצר אחרי הפיגוע, שירות הביטחון הכללי הקים חמ"ל, במקביל לחדר הפיקוד שהוקם בצומת תפוח, ובו ישבו יחד המודיעין, השב"כ, הצבא וגורמים נוספים. המידע שהחל לזרום מהשטח, יחד עםתיעוד ממצלמות בזירת הפיגוע ומהאזנות - מה שהביא לזיהוי של המפגע.

לאחר זיהוי זהות המחבל, ובעקבות ההבנה שמדובר במפגע בודד, החלו כוחות הביטחון לתור אחר מקורבים לשלבי, החל מבני משפחה ועד חברים, שיסייעו באיתורו. עם מעצרם של המקורבים, החלו להתבהר יותר ויותר פרטים בחקירה, כשבין היתר התברר שהמחבל נפצע מירי לוחמי סיירת גבעתי. בהמשך, הגיעו הימ"מ והיחידה המבצעית של שב"כ למקומות מחבוא אפשריים, בהם ייתכן ששלבי מסתתר, ולבסוף הגיעו לכפר עקרבא.  

פיגוע צומת תפוח

הפיגוע בצומת תפוחצילום: Sraya Diamant/Flash90

השב"כ הכיר את מיקומו של הרכב בכפר, אך הוחלט לעשות תרגיל ולראות האם מי ממקורביו של שלבי יגיע כדי לאסוף את הרכב. התרגיל לא צלח בעקבות שריפת הרכב על ידי המקומיים.

אתמול בלילה, הבינו כוחות הביטחון שייתכן ושלבי מסתתר בביתו של אחד מקרובי משפחתו בכפר סילואד. הימ"מ והיחידה המבצעית של השב"כ כיתרו את הבית. המחבל הופתע ויצא מהמבנה בידיים מורמות.