בלב שמורת הטבע: תעשייה פיראטית של פירוק וגריטת רכבים

בשנים האחרונות מנוהלת בשמורת הטבע "יער ריחן" שבצפון השומרון תעשיה פיראטית לפירוק גרוטאות רכב, והנזק הסביבתי הולך ומחריף. ראש מועצת שומרון: "עצימת עיניים אל מול פשע כלפי אוצרות הטבע שלנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/21 11:28 טו באייר התשפא

בלב שמורת הטבע: תעשייה פיראטית של פירוק וגריטת רכבים
מאות מכוניות במגרטה בלב שמורת הטבע יער ריחן, צילום: תנועת רגבים

מגרטת רכבים פיראטית פועלת בשנים האחרונות בלב שמורת הטבע "יער ריחן" בסמוך ליישוב ריחן שבצפון השומרון ומגלגלת בתוכה תעשייה שלמה ומשומנת של סחר ושיווק חלפי רכב בשוק השחור. המגרטה המכילה אלפי גרוטאות ישנות פולשת אל תוך אדמות מדינה מוכרזות ומנוהלת בצורה עבריינית, רשלנית ואנטי סביבתית. מגרטה זו מצטרפת למאות מגרטות בלתי חוקיות ביהודה ושומרון.

איתן מלט, רכז הפעילות של תנועת רגבים ביו"ש מסביר כי "בישראל לא חסרים גופים שאמורים לטפל בבעיה הזו. לא יכול להיות שבשנת 2021, שנים אחרי שהנושא הירוק עומד לנגד עינינו, הרשויות עוצמות עיניים ומחכות שהבעיה תיפטר מעצמה".

שמורת הטבע "יער ריחן" מהווה את אחת השמורות החשובות ביותר במרחב השומרון חסר היערות. ההכרזה על השמורה נעשתה כבר בתקופת המנדט הבריטי. השמירה על היער נאכפה בצורה קפדנית, הוקם בית שומר בלב היער ונאסרה רעיית צאן וכריתת עצים. אלא שכשבעים שנה לאחר מכן, הטבע הולך ונפגע, ושמירתו מוטלת בספק. 

עברייני המגרטה משליכים ומפרקים בשטח כלי רכב רבים לצורך הפקת מתכות יקרות וחלפי רכב, באופן בלתי מבוקר וללא כל היתר ובכך מסכנים את חיי האדם ויוצרים מפגע סביבתי ותברואתי חמור. פגיעה קשה זו משפיעה על פני הקרקע, על המרחב הנופי, הצמחייה ובעלי החיים באזור. 

ממעקב מתמשך של תנועת רגבים ומועצה אזורית שומרון אחר מצבה של המגרטה ניתן לראות, כי במהלך השנים ישנה התפתחות דרמטית בשטחה והיא פולשת לאזורים נוספים בשמורת הטבע. בארגון פנו עבור מועצה אזורית שומרון בתכתובות רבות למנהל האזרחי בכדי שינקוט בצעדים מחמירים כנגד העבריינים. אולם, לא ננקטו בכל העת הזו אף פעולות משמעותיות כנגדם וכנגד המגרטה.  

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון: "מדובר בפשע כלפי הטבע, שלא היה עובר בשום מקום אחר חוץ מאשר ביו"ש. עצימת העיניים של הרשויות אל מול הפגיעה הבוטה והבולטת הזו באוצרות הטבע של השומרון, היא חמורה, אני קורא לכלל המשרדים הרלוונטיים להידרש לסוגיה הזו ולעצור את הפשע הזה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן