מדינת אפרטהייד | ארגון Human Rights Watch תוקף את ישראל

ארגון זכויות האדם הבינלאומי מאשים את ישראל בביצוע אפרטהייד, לאחר שבחן את התנהלותה כנגד הפלשתינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון. "נישלו פלשתינים, כלאו אותם, הפרידו אותם בכוח ודיכאו אותם בשל עצם זהותם, בדרגות עוצמה שונות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/04/21 12:11 טו באייר התשפא

מדינת אפרטהייד | ארגון Human Rights Watch תוקף את ישראל
מחסום צה"לי לאחר פיגוע. ארכיון, צילום: דובר צה"ל

ארגון Human Rights Watch, ארגון זכויות אדם בינלאומי היושב בניו יורק, מפרסם היום (ג') דוח בתפוצה בינלאומית, הטוען שישראל היא מדינת אפרטהייד בכל גבולותיה ומבצעת פשעים נגד האנושות. מכון המחקר NGO Monitor השיג עותק מוקדם של הדוח וניתח אותו.

הדוח משקף עשורים של פעילות פוליטית קיצונית מצד HRW כלפי ישראל והיהודים והוא אינו עוסק בביקורת משפטית ועובדתית של המדיניות מעבר לקו הירוק, אלא בעצם קיומה של מדינה יהודית בכל גבול שהוא. המחברים מדגישים כי "המדיניות הדמוגרפית של ישראל" מאז הקמתה, ובעיקר חוק השבות, היא מה שהופכים אותה למדינת אפרטהייד.
 
ממצאי הניתוח של 217 עמודי הדוח מראים, כי הטיעונים המשפטיים לגבי אמנת רומא וההגדרה של "אפרטהייד" הינם מעוותים, ואף נדחו במשך שנים על ידי מומחים מכל העולם. הארגון טוען שסידורי הביטחון הישראליים מאז הקמת המדינה והצעדים למלחמה בטרור נועדו ל"מטרות דמוגרפיות" על מנת לייהד מקומות נוספים ולגרש את מי שאינו יהודי. בנוסף, מגדיר הארגון את הבדואים בנגב כפלסטינים ומבקש לבטל את חוק השבות.
 
ההמלצות בדוח לקהילה הבינלאומית משקפות את תמיכתו העמוקה של הארגון בקמפיין ה-BDS: קריאה לאמברגו, איסור כניסה לאזרחים ישראליים, הקפאת נכסים, ואיום מפורש על אזרחים זרים שעושים עסקים עם ישראל. ההמלצות לפלסטינים נראות כניסיון ללבות את הסכסוך, כולל קריאה לסיום התיאום הביטחוני – דבר שמנוגד לכל ערך הקשור לזכויות אדם או אי-אלימות.  
 
המחבר העיקרי של הדוח הוא פעיל ה-BDS עומר שאקר. בשנת 2019, לאחר שנתיים של משפט מתוקשר בו טען כי אינו פעיל BDS, בית המשפט העליון קבע כי הוא לקח חלק מרכזי בקמפיין בעת שהותו בארץ ולכן ויזת העבודה שלו כנציג הארגון לא תחודש.
 
מכון המחקר NGO Monitor חוקר מזה 17 שנה את ארגון Human Rights Watch. במהלך בתקופה זו, הארגון שיחק תפקיד מכריע בביצוע לובי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כדי שיפתחו בחקירה נגד ישראלים. הוא יזם את החרם נגד ישראל בפיפ״א וב-AirBnB (ונכשל), והוביל את הלובי באו״ם לפרסום הרשימה השחורה של עסקים הפועלים בישראל. מחקר נוסף שלנו מראה כי הדוח הוא חלק מקמפיין מתוזמן שמתנהל מאז תחילת 2020, בו מעורבים יותר מתריסר ארגונים לא-ממשלתיים ישראליים, פלסטיניים ובינלאומיים, הנועד להחזיר את המושג ״אפרטהייד״ לשיח, לאור החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
 
"לדמוניזציה של ישראל באמצעות השוואות למשטר האפרטהייד של דרום אפריקה יש קשר ישיר לקמפיינים שהובילו בעבר מדינות ערב והגוש הסובייטי, ועד לארגוני זכויות האדם בועידת דרבן. התרומה האחרונה של HRW למאמץ זה כוללת ערבוב של תעמולה חובבנית, האשמות שקריות והמצאות משפטיות. לא מדובר בביקורת על מדיניותה של ישראל – אלא על שלילתה כמדינה יהודית", אמר פרופסור ג׳ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor.
 
שטיינברג הוסיף: "זה רק מוכיח שמייסד הארגון, רוברט ברנשטיין, צדק לפני עשור כשאמר 'הארגון איבד את המצפן המוסרי שלו... הדוחות שלהם עוזרים לאלו שמנסים להפוך את ישראל למדינה מנודה'".


(הדיווח על הדוח באל-ג'זירה)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן