המהפכה במערכת החינוך | התוכנית המלאה

לימודים לאחר הקורונה: במערכת החינוך הציעו מספר המלצות כיצד יראו הלימודים במערכת החינוך - מקצועות יבוטלו, אוטונומיה חסרת תקדים למנהלים וצמצום מספר הבגרויות

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/21 21:38 ה באייר התשפא

המהפכה במערכת החינוך | התוכנית המלאה
הקלות נוספות במערכת החינוך, צילום: Miriam Alster/FLASH90

בתי הספר יחזור מחר (א') לשגרה מלאה, אך לאחר שנה בצל מגפת הקורונה הם כבר לא יתנהלו כפי שהיה בעבר. במערכת החינוך הציעו מספר המלצות שיעברו אישור ככל הנראה בימים הקרובים, כך פורסם ב-N12, כיצד יראו הלימודים במערכת החינוך: מקצועות יבוטלו, אוטונומיה חסרת תקדים למנהלים וצמצום מספר הבגרויות.

  • ההחלטה: לא תהיה חובת למידה של המקצועות הבאים: היסטוריה, ספרות, תנ"ך, גיאוגרפיה ואזרחות. המנהל יוכל להתאים לכל שכבה את מה שימצא לנכון, ולקבוע מה לומדים.  המשמעות: פחות מקצועות לימוד, יותר העמקה במקוצועות שנלמדים.

 

  • ההחלטה: בחלק מהמקצועות תעודכן תוכנית הלימודים. 60% מהחומר יוכתב על ידי משרד החינוך אבל את השאר – 40% - יקבעו המנהלים והמורים. המשמעות: התלמיד בסוף השנה יעמוד במה שמצופה ממנו על פי הגדרת משרד החינוך

 

  • ההחלטה: המנהל יחליט כמה שעות ביום ילמדו, מה יהיה מספר ימי הלימוד השבועיים - חמישה או שישה. הוא גם יוכל להחליט מה ללמד מקרוב ומה להמשיך ללמד מרחוק. המנהל יחליט אילו מקצועות לומדים בתוך המבנה ומה בשטח הפתוח. המשמעות: אוטונומיה חסרת תקדים למנהלים.

 

  • ההחלטה: כל מנהל יקבל תקציב גמיש: הוא יוכל לבחור מורים שבהם הוא מעוניין ולשלם להם יותר, לרכוש תכניות לימודיות שוות או ריהוט למשל. המשמעות:  המנהל יוכל לתמרץ מורים שהוא חפץ ביקרם, ועד כה לא הייתה לו אפשרות לעשות זאת.

ההמלצות הללו נוצרו בעקבות ההבנה שצריך למצוא פתרון למערכת החינוך ליום שאחרי הקורונה, בעקבות כך קמו שני צוותים במקביל - אחד של בכירי משרד החינוך והשני של מנהלי חינוך ברשויות. כל אחד מהצוותים כתב עקרונות שלבסוף אוחדו יחד.