אורית סטרוק: הבטחת בחירות לא בכל תנאי

חברת הכנסת מהציונות הדתית מאמינה כי בסוף סער יצטרף לממשלת נתניהו: "יש סדרי עדיפויות, ארץ ישראל חשובה לו יותר מלשבת בממשלה עם השמאל". וגם למה היא בטוחה שנתניהו לא ישען על רע"מ: "לשבת בממשלה עם שמאל לא דומה כמו לשבת עם מפלגה של תומכי טרור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/21 11:40 ל בניסן התשפא

אורית סטרוק: הבטחת בחירות לא בכל תנאי
אורית סטרוק, צילום: Sraya Diamant/Flash90

שבוע חלף מאז שהוטל המנדט להקמת ממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הוא נמצא במבוי סתום בכל הקשור להשגת שני מנדטים נוספים. מפלגת הציונות הדתית נמנית בין המפלגות שנאמנות לנתניהו, אך בכל הקשור לתמיכה של רע"מ המפלגה מטילה וטו. בעקבות כך הסיכוי לממשלת שמאל או בחירות חמישיות הופך לממשי בכל יום שעובר.

בראיון לחדשות כיפה, ח"כ אורית סטרוק מסרבת להכיר בכך שמפלגה היא הגורם הבעייתי להקמת ממשלה. "אנחנו לא עושים בעיות" משיבה סטרוק, "אנחנו עמלים ומשתדלים בכל שביכולתנו להקים את הממשלה שסיכמנו עם נתניהו - ממשלת ימין. בהסכם עם נתניהו חתמנו על שלושה דברים: הנושא של ארץ ישראל - פיתוחה ושמירתה, הנושא של מערכת המשפט - יצירת איזונים בינה ובין המערכת הדמוקרטית, והנושא של הזהות היהודית במדינה".

נראה כי רע"מ עוברת שינוי ומוכנה לתמוך בממשלת ימין, למה לא לתת לה את הזדמנות לשינוי? נתניהו לכאורה מוכן לקבל אותם, למה לא אתם?

"מה הקשר בין רע"מ לממשלת ימין? אני לא ראיתי שנתניהו מצהיר שהוא ישב איתם, אלא להיפך הוא הבטיח שלא והוא לא חזר בו מהדברים עד היום. אני לא מקבלת את הפרשנים הפוליטיים שטוענים שנתניהו ישב עם רע"מ, אני לא מקבלת את הלשון הרע הזו".        

נתניהו הראה לאורך כל השנים שהוא לא ממהר להקים ממשלה רק עם הימין, בכל פעם הוא צירף מפלגה מהשמאל מה שונה הפעם?

 "יש לי ביקורת על נתניהו, הוא באמת לאורך השנים בחר כמעט באופן סיסטמתי לשבת בממשלה עם מפלגות שאינן ימיניות, כשהיה יכול לשבת בממשלות ימין על מלא. זה עדיין לא דומה ללשבת עם מפלגה של תומכי טרור, זו מפלגה שלא מכירה בדבר הכי בסיסי בהכרה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, זה לא דומה מדובר בדרגה אחרת לגמרי. אנחנו לא התחייבנו לממשלה עם נתניהו, אנחנו התחייבנו לממשלת ימין עם נתניהו, וכל עוד מפלגת רע"מ לא מתנערת מהטרור והלא מכירה בישראל כמדינת הלאום היהודי אין מה לדבר. רק השבוע הם הלכו לחבק את המחבל שרצח את משה תמם ז"ל, בעוד שאנחנו מחר נחבק את המשפחות השכולות, זה מעיד שאין לנו שום בסיס משותף איתם, ואני חוזרת שאני מעולם לא שמעתי מנתניהו שהוא רואה בהם שותפים".

נכון לעכשיו בלי רע"מ אין קואליציה, אתם מאמינים שעוד תצליחו לשכנע את גדעון סער? 

"אנחנו נעשה כל דבר שתקום ממשלת ימין, ואני אסביר איך - יש לפחות 65 מנדטים ימניים בכנסת הזו, עם שלוש מפלגות מימין לליכוד. כולן מסכימות על אותם הדברים ועל הבעיות העומדות בפתחינו - הן בנושא ארץ ישראל והן בעניין התביעה בבית הדין בהאג. הבעיה המרכזית שמונעת את הקמת הממשלה היא היחס של גדעון סער על נתניהו שיעמוד בראש, אבל אני חושב שהדברים הללו ניתנים לגישור כי אני מאמינה שגם סער וגם נתניהו הם אנשים טובים שרוצים לעשות טוב למען ארץ ישראל ועם ישראל. אני מאמינה שהשכל הישר יגבר והמפלגות ישבו יחד.

אני מעריכה שעם הגשר הנכון תקווה חדשה יגיעו לממשלה, ובחדרי חדרים יש אנשים שעומלים בנושא להגיע לפתרון איתם. גדעון סער מאוד מוערך, איש יקר, איש של אמת, והוא יחבור לממשלת ימין כי זה מה שהוא באמת רוצה וזה מה שהוא הבטיח לבוחרים שלו. התקשורת אוהבת להדגיש הבטחה אחת שלו, למרות שהיו לו עוד הבטחות רבות וחשובות, כמו הסדרת ההתיישבות הצעירה".

סער חזר כל כך הרבה פעמים במערכת הבחירות שהוא לא ישב עם נתניהו, למה שיחזור בו?

"אני מעריכה את האנשים, ואני אומרת את הדברים מתוך היכרות מקרוב של האנשים ואני יודעת שהם יתאמצו להגיע לפתרון. יש סדרי עדיפויות, כי בכל רגע שלא קמה ממשלת ימין ארץ ישראל נגנבת לנו מהידיים באופן בלתי חוזר, וזה נושא שחשוב לסער והוא לא יפנה עורף לנושא הזה כדי לשבת בממשלה עם השמאל. זאב אלקין היה הממונה בממשלה הקודמת לבחון דרכים לאמצעי תגמול וטיפול כלפי הרשות הפלשתינית, כל זה כדי למנוע תביעה כמו שקורית עכשיו בהאג, לא יעלה על הדעת שהוא יקים ממשלה עם ניצן הורוביץ שחושב שזה נהדר שיש תביעה כזו. סער ואלקין הם אנשי אמת והם לא יעשו את זה".

למה את מניחה שסער כן יפר הבטחת בחירות אבל נתניהו לא יפר כשירצה לשבת עם רע"מ?

"המותג הבטחת בחירות הוא מותג שבלבל אותנו, צריך להשתדל לקיים הבטחות, אבל הבטחות ניתנות להגשמה בהתאם לתוצאות הבחירות. בנט הבטיח שיהיה ראש ממשלה, הוא ראה שהוא קיבל 7 מנדטים אז הוא מבין וגם בוחריו שזה הזוי שעם 7 מנדטים הוא יהיה ראש ממשלה, לא בגלל שהוא לא יכול ראש ממשלה טוב, אלא רק בגלל שהוא זכה ל-7 מנדטים ולא 30. לכן הבטחת בחירות היא דבר שתלוי בעיקר בכוח שנתן לה הבוחר, אם הבוחר לא נתן את הכוח אז גם ההבטחה לא יכולה להתגשם. גם אנחנו מפלגה של 7 מנדטים, כשמוסיפים את אופיר סופר, נפעל לפי כוחנו. אידאולוגיה לעומת זאת, כמו ארץ ישראל, זה לא הבטחת בחירות אלא ערכים שיש להתמודד איתם ביום יום, הבטחת בחירות אינה שווה בחשיבותה לערכים".

עדיין קיימת אפשרות יותר מסבירה שהתרחיש שאת מתארת לא יקרה, אז מה האלטרנטיבה בחירות חמישיות?

"אני לא מדברת על בחירות חמישיות. אנו מתרכזים כעט במאמץ להקים ממשלת ימין, לא יודעת מה יקרה אם לא נצליח, יש כאן בעיות חשובות יותר שצריך לפתור ולכן כדי לפתור אותם יש להקים ממשלת ימין כמה שיותר מהר".