איראן: תקלה ברשת החשמל של מתקן העשרת האורניום |ההערכה: מתקפת סייבר

יום לאחר הודעתו של הנשיא רוחאני על התקנת הצנטריפוגות, באיראן מדווחים על תקלה ברשת החשמל באתר הגרעין בנתנז. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהתקלה. בכיר איראני: מדובר בחבלה ובחדירה מכוונת

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/04/21 09:37 כט בניסן התשפא

איראן: תקלה ברשת החשמל של מתקן העשרת האורניום |ההערכה: מתקפת סייבר
איראן, צילום: shutterstock

ארגון האנרגיה האטומית ברפובליקה האסלאמית של איראן הודיע הבוקר (א') כי תקלה התגלתה ברשת החשמל במתקן הגרעין. "למרבה המזל אף אחד לא נפצע ולא נפלט לאוויר דבר" אמר דובר הארגון. מספר שעות לאחר הדיווח, ראש סוכנות הגרעין של איראן אמר על התקלה כי זוהי "פעולת טרור". הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס בשבוע הבא בכדי לדון בהתפתחויות בגזרת איראן.

קודם, חבר פרלמנט אירני, מאלכ שריעתי ניאסר, אמר כי ארצו חושדת "בסבירות גבוהה" כי מדובר ב"חבלה ובחדירה מכוונת", ולא הוסיף פרטים נוספים. גם ההערכות במערב מצביעות על כך שלא מדובר בתקלה, אלא במתקפת סייבר שמטרתה השבתה של מערכות שלמות בתוך המתקן המסווג. 

הדיווח על התקלה נודע יממה לאחר שנשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע על התקנת צטנריפוגות מתקדמות באתר הגרעין בנתנז בו מעשירים אורניום. התקלה ככל הנראה גרמה נזק בהיקף רחב יחסית, בין היתר בשל העובדה שאיראן הודיעה על כך.

 

 

אין מדובר בתקלה הראשונה באתר וביולי האחרון אירעה תקרית נוספת במתקן בנתנז. באיראן לא פרסמו את פרטי התקרית שאירעה לפני פחות משנה, אך ראש העיר רמזנלי פרדווסי אמר כי מדובר בשריפה. דובר הסוכנות הודה בהמשך שלמקום נגרם נזק כבד, אך הוסיף כי האתר ממשיך לפעול כרגיל וכי לא נגרם נזק למתקן המרכזי. מאוחר יותר, מסרו גורמים באירן שביקשו להישאר אנונימיים, כי מקור הפיצוץ היה במתקפת סייבר ישראלית.

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ ערך היום הצהרה משותפת במסגרת ביקורו הראשון בישראל של מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, והתייחס בדבריו לגרעין האיראני ולשיחות שמקיימת ארצות הברית עם איראן: "הדגשתי בפני המזכיר אוסטין שישראל רואה בארה"ב שותפה מלאה בכל החזיתות המבצעיות –הראשונה בהן היא איראן. המשטר בטהראן היום מהווה איום אסטרטגי לביטחון העולם, למזרח התיכון ולמדינת ישראל. נמשיך לעבוד יחד עם שותפינו האמריקאים כדי לוודא שכל הסכם עם איראן יבטיח את האינטרסים החיוניים של העולם וארה"ב, יימנע מרוץ חימוש גרעיני באזור ויגן על מדינת ישראל". 

 


(טקס קבלת הפנים של מזכיר ההגנה האמריקאי)

 

נזכיר כי בשבוע שעבר בווינה, ארצות ואירן פתחו בשיחות חזרה להסכם הגרעין, שממנו נסוגו האמריקנים באופן חד-צדדי בשנת 2018, לאחר החלטתו של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ. השיחות השיחות אמורות לקדם את חזרתן של האמריקאים והאיראנים להתחייבויות שקיבלו על עצמן באותו הסכם ממנו נסוג טראמפ.