היועצת המשפטית לכנסת: יש לשלול חלק מזכויות הח"כים הערבים

חוות הדעת שהעבירה היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, בנוגע להתנהלות חברי הכנסת הערבים שלא הצהירו אמונים ביום השבעת הכנסת, טוענת כי יש לשלול מהם חלק מהזכויות הניתנות בהם הוצאות שוטפות ושכרם של היועצים הפרלמנטרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/04/21 21:36 כו בניסן התשפא

היועצת המשפטית לכנסת: יש לשלול חלק מזכויות הח"כים הערבים
איימן עודה. חלק מזכויותיו ישללו, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

ביום שלישי, הכנסת ה-24 הושבעה וחבריה הצהירו אמונים. אך ארבעה חברי סיעת חד"ש מהרשימה המשותפת - סמי אבו שחאדה, עופר כסיף, איימן עודה ועאידה תומא סלימן בחרו שלא לומר את הנוסח המקובל - "מתחייב אני", ובכך לא הצהירו אמונים. 

הערב (ה') מפרסמת היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק את חוות דעתה שגם הועברה ליו"ר הכנסת יריב לוין, בעקבות פנייתו של חשב הכנסת. לפי חוות הדעת יש לאפשר לארבעה להצהיר אמונים מחדש, ועד אז יש לשלול מהם חלק מהזכויות המגיעות לחברי הכנסת מתוקף תפקידם.

הזכויות שישללו מארבעת חברי חד"ש לפי היועמ"שית לכנסת: זכאות לשירותי תקשורת, עיתונים, דברי דואר, תשלום בעבור נסיעה לחוץ לארץ בשליחות הכנסת, תשלום הוצאות מלון, השתתפות בהוצאות שכר דירה, תשלום הוצאות ביגוד והוצאות כלכלה, תשלום הוצאות רכב והחזר הוצאות נסיעה, שימוש ברכב ליסינג, תשלום בעד נסיעה בכביש אגרה ובנתיב מהיר, תשלומים לקרן השתלמות, תקציב שנתי לפעילות פרלמנטרית, מימון העסקת יועצים פרלמנטריים, לימודי שפה, הכשרה בשימוש בכלי ירייה, ייעוץ בדבר ביטוח פנסיוני ובדיקה רפואית תקופתית.

"אני סבורה כי בהתאם לחוק היסוד יש למנוע מחברי הכנסת סמי אבו שחאדה, עופר כסיף, איימן עודה ועאידה תומא סלימן את כל הזכויות המנויות. עם זאת, אין לשלול מהם את חסינותם, ואין לשלול מהם זכויות פרלמנטריות אחרות". אמרה אפיק, והוסיפה כי אין לשלול את שכרם של חברי הכנסת.

היועצת המשפטית לכנסת פנתה ליו"ר הכנסת: "נראה כי במקרה זה הנכון ביותר הוא כי לצד שלילת הזכויות המנויות, תאפשר לחברי הכנסת להצהיר אמונים מחדש. זו התרופה הראויה והמתאימה ביותר ונכון יהיה לנקוט בה בטרם יישלל גם שכרם, ככל שהם ישובו ויסרבו להצהיר אמונים כנדרש בחוק היסוד". 


להורדת הקובץ