חברי הכנסת ה-24 נשבעו | הח"כים הערבים התחייבו להילחם באפרטהייד

ננעלה ישיבת פתיחת הכנסת: חברי הכנסת ה-24 נשבעו אמונים "למדינה ולחוקיה" בטקס ההשבעה | הנשיא ריבלין עזב את המשכן ולא הצטרף למפגש המסורתי של ארבעת סמלי השלטון בכנסת

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 06/04/21 18:08 כד בניסן התשפא

חברי הכנסת ה-24 נשבעו | הח"כים הערבים התחייבו להילחם באפרטהייד
בלי הנשיא. תמונת ראשי המפלגות וארבעת סמלי השלטון, צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

בחירות 2021: חברי הכנסת ה-24 הושבעו היום (ג') ברוב רושם, אך במסגרת הפלונטר הפוליטי שבו מדינת ישראל נמצאת, לאחר ארבע מערכות בחירות ועם אפשרות ממשית גם לחמישית, במהלך היום היו גם כמה רגעים לא כל כך חגיגיים.

 

(השבעת הכנסת ה-24)

 

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין נאם בישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24 והזהיר מהסכנה העומדת בשעה זו למדינת ישראל: "אם לא נשכיל למצוא מודל עדכני של ישראליות עכשווית שנותנת מקום לכל אחד ואחד משבטי ישראל, כך התרעתי אז כשהצבתי מראה בפני החברה", אמר הנשיא ריבלין, "אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות האחד לשני, וערבות הדדית אמתית, חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש".

בנוסף לדברים שנשא, ריבלין הביע את מחאתו למצב הפוליטי העגום של מדינת ישראל לאחר ההשבעה של 120 חברי הכנסת, כאשר עזב את משכן הכנסת ללא השתתפות במפגש המסורתי של ארבעת סמלי השלטון בכנסת.

 

צילום: Alex Kolomoisky/POOL

 

מתחייבים להילחם בגזענות

גם חברי הרשימה המשותפת חרגו מהנוהג המקובל במהל ההשבעה לכנסת היום. כאשר מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורוביץ, הקריאה את שמות חברי הרשימה הערבית המשותפת בכדי שיצהירו על התחייבותם "למדינה ולחוקיה", חרגו הח"כים של סיעות בל"ד וחד"ש מהנוסח המקובל, ונשבעו להתחייב "להאבק בכיבוש, להילחם בגזענות, בחוק הלאום ובאפרטהייד". במהלך דבריהם, הושמעו קריאות מחאה רבות מצד שאר יושבי המשכן ויו"ר הכנסת ביקר אותם על כך.

 

(ח"כ שמחה רוטמן ממפלגת הציונות הדתית בראיון לחדשות כיפה)

 

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה, אמר: "מתחייב אני לפעול לביטול חוק הלאום". ח"כ עופר כסיף, גם הוא מהרשימה המשותפת התחייב "להיאבק נגד הגזענות והגזענים". חברי תע"ל, אחמד טיבי ואוסאמה סעדי לא היו שותפים לכך. בנוסף לכך, חברי הרשימה המשותפת יצאו מהאולם לפני שירת התקווה ולא השתתפו באמירת ההמנון.

הפרעה נוספת במהלך ההשבעה הייתה כאשר הח"כ הטרי איתמר בן גביר, מסיעת עוצמה יהודית, נשבע אמונים, וחברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ צעקה לעברו "בושה".

 

צילום: דוברות הכנסת – תדמית הפקות

 

רבות מהמפלגות התכנסו טרם ההשבעה להצהיר על כוונותיהן לכנסת הקרובה וכמובן, על המגעים להקמת ממשלה. בתוך כך, עם השבעת הכנסת ה-24, התאפשרה גם היכולת להשתמש בחוק הנורווגי והשרים אריה דרעי ויעקב ליצמן הגישו את התפטרותם ליו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, במסגרת החוק. 

 

 (ח"כ מיכאלי ביטון ממפלגת "כחול לבן" בראיון לחדשות כיפה)