בג"ץ למנדלבליט: נמק תוך שבועיים מדוע נתניהו לא יוצא לנבצרות

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ, בדרישה שיחייב את היועץ המשפטי להוציא את ראש הממשלה לנבצרות בשל התנהלות המשפט, שמונעת ממנו לפעול כנדרש

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 05/04/21 21:09 כג בניסן התשפא

בג"ץ למנדלבליט: נמק תוך שבועיים מדוע נתניהו לא יוצא לנבצרות
מנדלבליט ונתניהו. , צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר (ב') לבג"ץ בדרישה שיחייב את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לקבוע שעל ראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת לנבצרות בשל משפטו, שלפי העותרים מונע ממנו להתנהל כיאות. 

התנועה מבהירה בעתירתה את הצרכים הדחופים להוצאת נתניהו לנבצרות מטעמים שונים: ראשית, נבצרות פיזית. שלב העדויות במשפטו של נתניהו, יחייב אותו להתייצב פיזית בבית המשפט שלושה ימים בשבוע, דבר שימנע ממנו נוכחות בישיבות ופגישות הכרוכות בתפקידו. 

נבצרות פונקציונלית - בהתאם לפסיקת בג"ץ, נתניהו יהיה מחויב לקבל את הסדר ניגוד העניינים שעליו התחייב – דבר שלטענת העותרים יפגע קשות ולא יאפשר לנתניהו לתפקד כראש ממשלה. ואחרונה, נבצרות מהותית - העותרים טוענים כי נתניהו פועל למען האינטרס האישי שלו ונגד האינטרס הציבורי, זאת בכך שלא מאפשר מינויים של שר משפטים ופרקליט מדינה ולא איפשר העברת תקציב מדינה. לכל זאת יש להוסיף את הפגיעה הקשה באמון הציבור ברשויות. 

התנועה ציינה בעתירתה כי "ראש ממשלת ישראל מנוע מלמלא את תפקידו בשעה שהוא בבית המשפט – הרי גם בדיונים בהם הוא לא יימצא יהיה עליו לשבת עם עורכי דינו ולהשלים איתם, או לטכס עצה. על כל נאשם קיים גם לחץ נפשי רב המשפיע על יכולת תפקודו. מגבלות אלו בעלות משמעויות מרחיקות לכת על אפשרות ויכולת קבלת ההחלטות במדינת ישראל". 

"בית המשפט קבע במפורש כי הסמכות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה מסורה בלעדית ליועץ המשפטי לממשלה", הוסיפה התנועה, "אי-הכרזתו על נבצרות, כמוה כהחלטה לאפשר את המשך כהונתו בתפקיד".

התנועה לאיכות השלטון סיכמה את העתירה ואמרה: "החשש הכבד שעולה מעתירה זו, הוא המשך שלטונו של נאשם בפלילים חמורים המנהל את משפטו, לצד ניסיונות חוזרים ונשנים להשפיע בעניין ולהימלט מאימת הדין, כאשר הכל תוך ובמהלך כהונתו כראש הממשלה".