הותר לפרסום: במבצע חשאי לוחמי גולני חצו את הגבול לסוריה והשמידו עמדה

במסגרת מבצע שאושר על ידי הרמטכ"ל ושר הביטחון והתרחש ביולי האחרון, השמידו לוחמי החטיבה החומה עמדה בשטח סוריה. בפשיטה עברו הלוחמים ליד עמדה מאוישת, ופיצצו עמדה בשטח החיץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/04/21 08:18 כג בניסן התשפא

הותר לפרסום: במבצע חשאי לוחמי גולני חצו את הגבול לסוריה והשמידו עמדה
צילום: דובר צהל

 

לאחר שמונה חודשים, צה"ל התיר אמש (א') ל"ישראל היום" לפרסם כי בחודש יולי האחרון, ביצעו לוחמי צה"ל פשיטה בתוך איזור החיץ בגבול שבין ישראל לסוריה, וזאת על מנת לפוצץ עמדות סוריות שנבנו בקרבת הגבול ובניגוד להסכמים, וזאת במטרה לאתגר ולהתגרות בצה"ל. המבצע הובל ע"י לוחמי גדוד 12 של חטיבת גולני השוהה באיזור הגבול בתעסוקה מבצעית, יחד עם היחידה המיוחדת יהל"ם המתמחה בפריצה הנדסיתחבלה התקפיתחבלה וסילוק פצצות. עצם קיומו של מבצע שכזה הוא חריג ביותר, שכן משנת 1974 חל איסור מוחלט  על שני הצדדים לקיים כל פעילות צבאית בחיץ שבין המדינות, ופעולה צבאית שכזו יכלה לגרור את המדינות לעימות צבאי.

בצה"ל אומרים, כי עוד בטרם מבצע הפשיטה, העבירו בצה"ל דרך האו"ם דרישה לשלטון הסורי להסיר את העמדות שעומדות בקרבת הגבול, אך בצד הסורי בחרו שלא לעשות כן והתעלמו מהבקשה.

צילום: דובר צהל

 

לאחר התעלמות הצד הסורי, הוחלט בצה"ל לצאת לפשיטה בתוככי סוריה ולהשמיד את העמדות המאיימות, לא מן הנמנע כי הבחירה בגדוד חי"ר רגיל שייכנס בצורה קרקעית, ולא ביחידה מיוחדת או הפצצה של אותן עמדות מהאוויר, נועדה בעיקר להעביר מסר הן לחיילי חטיבת גולני המיועדים בשעת פקודה להיות  אלו שיפרצו לסוריה, והן להרתעת הצד הסורי בעצם הכנסת כוחות קרקעיים אל מעבר לגבול ופגיעה בעמדות הצבא הסורי.

עקב רגישות המבצע הוא אושר באופן אישי על ידי הרמטכ"ל ושר הביטחון וכן נערך תחקיר מיוחד בטרם היציאה לפשיטה על ידי אלוף פיקוד צפון.  

חיילי צהל בדרך אל המוצב הסורי

חיילי צהל בדרך אל המוצב הסוריצילום: דובר צהל

גורם בכיר בפיקוד בצפון אמר על המבצע כי מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בקרב הפעילות הצבאית שנעשתה עד היום, מאחר והיה צורך חד משמעי להדגיש לאויב כי צה"ל לא יסבול כל נסיון לפגוע או לסכן את כוחותיו, תשתית שכזו עלולה לסכן את חיילי צה"ל גם מצד גורמי טרור רבים הפזורים לאורך הגבול וממתינים לשעת כושר.

זאת לא הפעולה היחידה שצה"ל ביצע לאחרונה בגבול הסורי, לאחרונה התיר צה"ל לפרסם כי כח נח"ל ביצע פעולה דומה באוקטובר האחרון, בעת שפיצץ עמדה סורית שאיימה באותו אופן על בטחון החיילים.