סוף עידן טראמפ: ממשל ביידן הסיר את הסנקציות מבית הדין הבינלאומי בהאג

ההחלטה האמריקאנית להסרת הסנקציות מגיעה רק חודש לאחר ההודעה על פתיחת החקירה של בית הדין בהאג נגד ישראל בגין פשעי מלחמה | רה"מ יכנס דיון חירום בנושא

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 03/04/21 20:48 כא בניסן התשפא

סוף עידן טראמפ: ממשל ביידן הסיר את הסנקציות מבית הדין הבינלאומי בהאג
ביידן ונתניהו, צילום: עמוס בן גרשום

יחסי ישראל - ארצות הברית ממשיכים להדרדר בממשל ביידן החדש. בשבוע שעבר חזר משרד החוץ האמריקאני לקרוא לשטחי ההתחלויות "השטחים הכבושים", וכעת הודיע מזכיר המדינה כי ארצות הברית החליטה להסיר את הסנקציות מבית הדין הבינלאומי בהאג כאשר לישראל נפתחה חקירה על פשעי מלחמה בבית הדין בחודש שעבר.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע אמש (ו') על הסרת הסנקציות מבית הדין הבינלאומי בהאג. ההחלטה האמריקאנית מגיעה רק חודש לאחר ההודעה על פתיחת החקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה. "אנחנו עדיין מתנגדים נחרצות להחלטות של בית הדין בנוגע לסוגיה הפלסטינית ולאפגניסטן, ועומדים על כך שלבית הדין אין סמכות שיפוטית במדינות שלא חברות בו", כתב בלינקן.

בעקבות ההחלטה רה"מ בנימין נתניהו יכנס ביום שלישי דיון בנושא מדיניות ישראל כלפי החלטת התובעת בבית הדין הפליליהבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה בנושא הפלסטיני. בדיון ישתתפו שרי הביטחון והחוץ ובכירים נוספים.

עוד כתב בלינקן בהצהרה של מחלקת המדינה: "התמיכה שלנו בשלטון החוק, בעשיית צדק ובקבלת אחריות היא חלק מתפיסת הביטחון הלאומי שלנו." 

"מאז בתי הדין בנירנברג ובטוקיו אחרי מלחמת העולם השנייה, הממשל האמריקני פעל לעשיית צדק דרך בתי דין בינלאומיים בפשעי מלחמה שבוצעו ברחבי העולם: מהבלקן ועד קמבודיה ורואנדה. תמכנו בגופי חקירה ומשפט בעיראק, בסוריה ובמיאנמר כדי להבטיח שהצדק עבור קורבנות הזוועות ייעשה - ונמשיך לעשות זאת באמצעות מערכת יחסים שתתבסס על שיתוף פעולה".

עוד כתב כי "אנחנו קוראים למדינות שחברות באמנת רומא לשקול מהן הרפורמות הנחוצות שיסייעו לבית הדין לנצל את המשאבים שלו כדי לחזור למטרתו המקורית - להיות המוצא האחרון לענישה והרתעה של פושעי מלחמה".