טורקיה מוכנה להחזיר את השגריר לישראל אך יש לה דרישה

שלוש שנים לאחר שהחזירה את שגרירה בעקבות צעדות השיבה בגבול רצות עזה, טורקי מוכנה להחזירו אך דורשת התחייבות כי גם ישראל תשלח שגריר, בתמורה לשליחת שגריר מצדם. משרד החוץ הישראלי: אין תגובה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/03/21 08:53 יז בניסן התשפא

טורקיה מוכנה להחזיר את השגריר לישראל אך יש לה דרישה
דגל טורקיה במבנה השגרירות בחצי התורן לפני שלוש שנים, צילום: Miriam Alster/Flash90

כשלוש שנים לאחר החזרת השגריר הטורקי בעקבות צעדות השיבה בגבול רצועת עזה, המדינה המוסלמית העבירה לישראל מסר כי מבחינתה היא מוכנה לשלוח לתל אביב חזרה את השגריר שלה, אך מציבה תנאי: התחייבות מצד ישראל כי במקביל להחזרת השגריר הטורקי יישלח שגריר ישראלי לאנקרה. כך פורסם הובקר (ג') בישראל היום מפי בכיר טורקי. סלע המחלוקת הנותר בין המדינות הוא עדיין נוכחות בכירי חמאס באיסטנבול.

לפני כארבעה חודשים פורסם בעיתון הארץ כי אם לא יהיו הפתעות, ינחת בישראל שגריר טורקי חדש. על פי דיווחים בטורקיה, השגריר החדש הוא אופוק אולוטאש, בן 40, שלמד עברית ומזרח תיכון באוניברסיטה העברית בירושלים. אין הוא דיפלומט מקצועי אך הוא כיהן כראש מכון מחקר המקורב לנשיא רג'פ טייפ ארדואן, וזאת הפעם הראשונה שטורקיה תשלח לישראל שגריר במינוי פוליטי. על פי הפרסום, עיתוי המינוי הוסבר בכך שמדובר בסבב מנויים רגיל, ולא בצעד יוצא דופן, הכולל גם מינוי שגריר בארצות הברית.

יחסי ישראל-טורקיה בעשור האחרון ידעו ירידות רבות. במשט ה"מאווי מרמרה" במאי 2010, שבעקבות מסקנות דו"ח פאלמר שבדק אותו החליטה טורקיה להוריד את דרג היחסים למזכיר שני וגירשה את השגריר הישראלי, גבי לוי. לפני כשמונה שנים במארס 2013, התקשר ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן והתנצל על התקרית.

באותה שיחה השניים סיכמו על נרמול יחסים מחודש בין המדינות. מאותה השנה ועד ל-2016, אז מונה השגריר איתן נאה, מילאו את תפקיד הדיפלומט הבכיר באנקרה יוסף לוי ספרי ואמירה אורון שממלאת כיום את תפקיד השגרירה במצרים. 

ב-16 בנובמבר 2016 הודיע נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על מינויו של אוקם לשגריר בישראל, בהתאם להסכם הפיוס בין שתי המדינות, וב-12 בדצמבר 2016 הגיש השגריר הטורקי כמאל אוקם את כתב האמנה לנשיא ראובן ריבלין. היחסים לא נותרו יציבים לאורך זמן וכבר במאי 2018 החליטו במשרד החוץ הטורקי, על רקע אירועי צעדות השיבה ברצועת עזה, לזמן את השגרירים בתל אביב ובוושינגטון להתייעצויות - וכן גירשו את השגריר הישראלי איתן נאה תוך בידוק משפיל בשדה התעופה באנקרה.

בינתיים, השגריר הטורקי שב לוושינגטון, אך לא כך נקטו בנוגע לתל אביב. באנקרה טוענים כי השגריר הטורקי רק "חזר להתייעצויות" מתל אביב, צעד דיפלומטי מוכר - אך לא צעד של שנים. 


(משבר היחסים, דיווח כאן חדשות)