בג"ץ: נתניהו מחויב לחוות הדעת של היועמ"ש

פסק הדין שניתן בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון בנוגע לניגוד העניינים של ראש הממשלה, קובע כי מצב בו קיים כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן הוא חריג, ומחייב הקפדה על האיסור לניגוד עניינים. גנץ: ""נתניהו שקוע עד צוואר בניגוד עניינים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/03/21 12:03 יב בניסן התשפא

בג"ץ: נתניהו מחויב לחוות הדעת של היועמ"ש
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט העליון קבע היום (ה') כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מוסמך לערוך הסדר ניגוד עניינים לראש ממשלה בנימין נתניהו, וכי הוראות הסדר זה מחייבות אותו ועליו לנהוג על פיהן. את העתירה הגישה התנועה לאיכות השלטון.

לפי הסדר העניינים שגיבש מנדלבליט, נתניהו לא יוכל לעסוק במינויים במערכת המשפט או אכיפת החוק, מינויים הנוגעים לבעלי תפקידים שמעורבים בהליך הפלילי בעניינו או יכולים להשפיע עליו: היועמ"ש, פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, ראש אגף החקירות, וכן מפקדי להב 433 וחוקרי רשות ניירות ערך שהיו מעורבים בחקירות וצפויים להעיד במשפט.

בהחלטת בית המשפט העליון, קבעה הנשיאה אסתר חיות בהסכמת המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר והשופט ניל הנדל, כי המציאות שבה ראש ממשלה מכהן עומד נגדו כתב אישום בעבירות חמורות מתחום טוהר המידות, היא חריגה ומחייבת הקפדה יתרה על העיקרון האוסר על מי שנושא בתפקיד ציבורי להימצא במצב של ניגוד עניינים.

השופטים ציינו כי הרכבת הממשלה ה-35 על ידי נתניהו כי הניחו שייערך לו הסדר ניגוד עניינים, וכי נתניהו התחייב לכך באופן מפורש במסגרת הדיון בבג"ץ. מאז חלפו יותר מ-10 חודשים, הבחירות לכנסת ה-24 חלפו עברו, אך למרות זאת לא עלה בידי ראש הממשלה והיועץ המשפטי לגבש נוסח מוסכם.

נתניהו סבר כי למנדלבליט אין סמכות לגבש את ההסדר האמור. עוד הוא סבר כי למנדלבליט אין סמכות לקבוע את המגבלות שיחולו עליו במסגרת מילוי תפקידו כראש ממשלה. לכן קבע בית המשפט כי כפירה בסמכות היועץ בהקשר זה כעת, מנוגדת להתחייבויותיו הקודמות של ראש הממשלה בפני בית המשפט וכי בעבר אף נהג על פי הסדרי ניגוד עניינים שנערכו לו בידי היועץ המשפטי לממשלה בנושאים אחרים.

התנהלותו של ראש הממשלה מעלה תהייה ביחס לכנות ההצהרות מטעמו

התנועה למען איכות השלטון מברכת על פסק הדין: "אנו מברכים על פסק הדין החשוב המחייב ראש ממשלה החשוד בפלילים חמורים להסדר ניגוד עניינים, המוציא מתחת סמכותו של חשוד בפלילים כל אפשרות להשפיע על מערכת אכיפת החוק, או על משפטו התלוי ועומד". 

"בית המשפט העליון מצביע גם על התחייבותו של נתניהו עצמו לקבל עליו את ההסדר ומבקר בפסיקה את התנהלותו: ׳התנהלותו של ראש הממשלה מעלה תהייה ביחס לכנות ההצהרות מטעמו בפני בית המשפט בעניין הרכבת הממשלה׳".

שר המשפטים ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, מסר בתגובה: "נתניהו שקוע עד צוואר בניגוד עניינים. סירובו למנות פרקליט מדינה קבוע ושר משפטים קבוע, מוכיח עד כמה בעייתית כהונתו כראש ממשלה. אני מקווה מאוד שכל המפלגות לגוש השינוי יבינו זאת, ויתאחדו במאמץ להחליפו"


(משפט נתניהו, ארכיון. כאן חדשות)