אסון נחל צפית | עדות המדריכה: צחקו עלי ואמרו שזה לא מדע מדויק

במשפטם של מנהל המכינה יובל כהאן ושל המדריך אביב ברדיצ'ב תינתן עדות של המדריכה נועם דור שלקחת חלק בתכנון הטיול: בישיבה הם ממש צחקו עלי ואמרו שאין מה לדאוג.

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/21 11:56 ב בניסן התשפא

אסון נחל צפית | עדות המדריכה: צחקו עלי ואמרו שזה לא מדע מדויק
צילום: Nati Shohat/Flash90

המשפט של מנהל המכינה יובל כהאן ושל המדריך אביב ברדיצ'ב שמואשמים בעשר עבירות של המתה בקלות דעת ממשיך היום (ב') כאשר תינתן עדות חשובה של המדריכה נועם דור שהשתתפה בתכנון הטיול של המכינה.  בטיול נספו 10 בני נוער עקב השטפונות הרבים שהיו באותה עת בנחל צפית.

דור עצמה אינה מואשמת בדברים החמורים, אולם עדותה הינה מרכזית להבנת האסון וההתנהלות במכינה: "ראש המכינה אמר - 'אין מה להתייעץ עם יחידות חילוץ, הם פחדנים ויש להם אינטרס שלא נצא כדי לא לחלץ'" והוסיפה: "העברתי התראה על כך שהחברה להגנת הטבע ביטלה טיולים באזור בגלל אפשרות של שיטפונות. כהן אמר שזה ממש לא מעניין אותו"

דור מגוללת את התהליך של ארגון טיולי הגיבוש של המכינה: "בדרך כלל טיול הגיבוש מתבצע בנחל צאלים, כך היה נהוג. כמה שבועות לפני הטיול עצמו יוצאים כמה מדריכים לטיול הכנה בנחל צאלים." והוסיפה שהתחילה לתהות על הטיול, "ביום ראשון לפני הטיול התחלתי להתעסק בזה, שלחתי הודעה שיש חשש לגשם וסופת רעמים ושאלתי בקבוצה מה לעשות, האם צריך לחפש מסלול חלופי או להשאיר ככה או במקרה הכי גרוע לדחות . שלחתי את התחזית, הטיול היה באחריותי ואני מבינה שמזג האוויר לא מאפשר זאת, הטיולים הם עקב האכילס שלי במכינה, אני הכי פחדנית מהבחינה הזאת".

דור העידה כי היא ביקשה "להתייעץ עם יחידת החילוץ, בועז, מפקד יחידת החילוץ עין גדי, הוא חבר של אבא שלי". אולם כהאן חלק עליה. "יובל אמר שהיחידות חילוץ פחדנים. שרוצים שלא נטייל כדי שאז לא יצטרכו לבוא לחלץ, אז מראש יגידו לנו לא לצאת. יובל הגיב לי בקבוצה שאני כמובן לא מחליטה".


 

בכתב האישום שהוגש בעבר נגדם, נאמר כי "למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה לנאשמים, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו, ובכלל זה התרעות מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך החלק הצר, המעוקי, שבו. "במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נאמר בכתב האישום.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן