הוענקו הפרסים ל-12 הזוכים בפרס השר לתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך ז"ל

פרס שר החינוך חולק היום ל-12 זוכים במגוון תחומים שהתחלקו בפרס בסך 150 אלף שקלים. השר גלנט בירך: "ליוצר אין פרס גדול יותר מאשר אהבת הקהל. היום האהבה וההערכה מזוקקות לפרס, לאלו שבזכותם התרבות היהודית מצליחה, גם בימינו, לרגש ולעניין רבים כל-כך"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/03/21 18:10 א בניסן התשפא

הוענקו הפרסים ל-12 הזוכים בפרס השר לתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך ז"ל
הרצל ובלפור חקק מקבלים את הפרס משר החינוך, צילום: אליהו ינאי

טקס הענקת פרס השר ליוצרים בתרבות היהודית, ע"ש אורי אורבך ז"ל, התקיים היום (א') במרכז דווידסון בירושלים במעמד שר החינוך יואב גלנט, מנכ"ל משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה, מר מרדכי בניטה, הרב איתיאל בר לוי, מנהל האגף לתרבות יהודית ומיכל אורבך, אלמנתו של אורי ז"ל. 

הזוכים, אשר התבשרו על זכייתם עוד בחודש דצמבר, התכנסו היום בירושלים לטקס מצומצם ובו זכו לכבוד והוקרת תודה על פועלם בתחומי התרבות היהודית. הזוכים נבחרו על פי החלטת ועדת שיפוט לכל תחום ובכל קטגוריה זכו בפרסים על סך 150 אלף שקלים, אשר התחלקו בין שני הזוכים בכל קטגוריה.

שר החינוך גלנט, ציין בטקס כי, "ליוצר אין פרס גדול יותר מאשר אהבת הקהל. היום האהבה וההערכה מזוקקות לפרס, לאלו שבזכותם התרבות היהודית מצליחה, גם בימינו, לרגש ולעניין רבים כל-כך. כמה סמלי ששמו של אורי ז"ל מכבד את הפרס שמרכזו בתרבות היהודית. אורי היה יוצר כזה, שמחובר לתרבות בכל נימי נפשו. אני גאה ושמח להעניק את הפרסים בשמו. מצדיע ל-12 הזוכים על מפעל חייהם ותרומתם לתרבות היהודית, ומאחל לכם שנים רבות של יצירה". 

מנכ"ל משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה, מר מרדכי בניטה, אמר: "היום, ר״ח ניסן, היום בו נחנך המשכן, שבבנייתו, באה לידי ביטוי היצירה היהודית של בצלאל ואליאב, עליהם נאמר שהיו חכמי לב. כמה סמלי שאנו מעניקים את הפרס ל-12 הזוכים, כאן, למרגלות הר הבית, בסמוך לשערי חולדה. הפרס ע״ש השר והסופר אורי אורבך ז״ל, מביא לידי ביטוי את הטוב והיפה שיש בכם ובסביבתכם לטובתם של תושבי מדינת ישראל. עלו והצליחו".

הרב איתיאל בר לוי, מנהל האגף לתרבות יהודית, ציין כי: "הזוכים הם מעצבי הרוח בעם ובתרבות היהודית. בשנים האחרונו ישנה פריחה גדולה ביצירה היהודית במגוון תחומי האמנות והיצירה. אני רוצה לברך את הזוכים ובני משפחותיהם, וכמובן את ועדות הפרס, ששקדו במשך זמן רב לבחינת היצירותף ומקווה שהדבר יביא להמשך היצירה והשגשוג בתחום התרבות היהודית".

איתיאל בר לוי

איתיאל בר לויצילום: אליהו ינאי

פרס מפעל חיים על תרומה משמעותית בתחום התרבות היהודית בישראל:

אהרון עמרם, יוצר, משורר, פייטן ומלחין, חוקר מורשת יהדות תימן - "נחשב בעיני הציבור כולו ובעיני חוקרים ומוזיקולוגים, רבנים ופייטנים לגדול המשוררים והמתעדים של יהדות תימן בישראל ולמנחיל המסורת העתיקה רבת הדורות לדורותינו ולדורות הבאים. הפך להיות הסמכות המהימנה וכמעט הבלעדית לשירת תימן".

שמחה רז, סופר - "יצר סגנון חדש ומרתק של כתיבת מונוגרפיות על צדיקים גדולי ישראל. ספריו כבשו לבבות והטביעו חותם עמוק בנפשם של הקוראים ויצירותיו הפכו להיות נכסי צאן ברזל של התרבות היהודית בדורותינו".

מוזיקה:

אבטה בריהון - "סקסופוניסט ג'אז, זמר ומלחין. מנגני הג'אז הייחודיים והמוכרים בישראל, וידוע בסגנון הנגינה הייחודי שלו לצד הביצועים מלאי הנשמה לשירת הקודש של יהודי אתיופיה. עוסק בהלחנת פרקי תהילים ותפילות בסגנונו הייחודי והמקורי שמביא את סגנון המוזיקה האתיופי והג'אז אל הטקסטים".

אהרן רזאל - "מהיוצרים הוותיקים ופורצי הדרך של המוזיקה היהודית המקורית והמתחדשת. פועל למעלה משני עשורים באופן רציף ומעורר השראה, עם למעלה מעשרה אלבומים. אחד מאלו שהתווה את המוזיקה היהודית אל המקום המכובד שבו היא נמצאת היום".

אמנות פלסטית:

חני כהן-זדה - "ציירת פיגורטיבית אשר יצרה גוף עבודות משמעותי לאורך מעל שני עשורים שבהם פיתחה שפה חזותית ייחודית, שניתן לכנותו 'ריאליזם סימבולי', המשלב בסגנון Old Masters בשימוש באור וצל בתיאור חפצים ודוממים, יחד עם עולם סימבולי המעניק לחפצים העולים ממד מטפורי המתמיר אותם מ'חול' ל'קודש'".

אשר דהן - פסל, אמן קונספטואלי וחוקר, אשר יצר גוף עבודות משמעותי לאורך כ-40 שנה הן ביצירות מונומנטליות במרחב הציבורי, והן ביצירות אסמבלאז' ועד יצירות על נייר. העניק מתבונותיו ומהיכולת האמנותית שלו הלאה כאשר לימד וניהל סדנת יצירה בישיבה לצעירים לאורך שנים".

ספרות ושירה: 

הרצל ובלפור חקק - "הופעתם של היוצרים האחים הרצל ובלפור חקק בשמי היצירה העברית כולה פלא. בשמותיהם מתגלה נס הקמת מדינת ישראל בשנת לידתם, ועלייתם ארצה מבגדד בגיל שנתיים. יצירתם הענפה מתחילה מגיל צעיר ושואבת במודע ממקורות יהודיים מגוונים".

שלומית נעים-נאור - "בימים אלו של התכנסות פרטית ועולמית ומחשבות מתחדשות על השבריריות שלנו כבני אדם, כתיבתה של שלומית נעים-נאור היא קפסולה מתוך מסע החיים במרחב האישי והביתי. מביאה בכתיבתה ובפעילותה כעורכת ומנחה בתחום החינוך קול צלול בעל אמירה ונוכחות ייחודית ומרתקת".

קולנוע:

זיו נווה - "מזה כחמש עשרה שנה מנהלת את קרן גשר לקולנוע רב-תרבותי. מייצגת מובילה ונאמנה לקידום הנראות של יוצרים ויצירות מן הפריפריה התרבותית, הגיאוגרפית והחברתית לרבות: קבוצות שוליים בחברה הישראלית, אמנים עם מוגבלויות ועולמם של מגזרים אותנטיים שהודרו ממסכי הקולנוע".

אורי אלון - "מזה למעלה מעשור, הוא מעשיר את השפה הטלוויזיונית המקומית ביצירות הנעות על קו התפר הנע ומאחד בין יהדות לישראליות. כתסריטאי ברוך כשרון, ערכה כתיבתו של אלון היכרות לקהל הישראלי עם גלריית דמויות שמקומן נפקד מן השדה הקולנועי של המילניום הקודם".

תיאטרון: 

סוניה סודרי - "סודרי מתקיימת בתוך עולם תרבות וערכי אמוני-מסורתי וצוברת לתוכו מרחב תרבותי מערבי ועכשווי. סודרי הניחה תשתיות משמעותיות בעולם התיאטרון היהודי והקימה בית ספר לתיאטרון ליוצרות חרדיות והעמידה דור חדש של יוצרות חרדיות האמונות על התמקצעות במדיה ושאיבה של הטוב מעולם התרבות"

אביחי שילה - "הפרס ניתן לאביחי שילה על היצירה 'מי שלחם' - מחזה אוטוביוגרפי מלא אמונה בכוחו של התיאטרון. היצירה מבטאת חתירה להעמקה והתקשרות פנימית עם עולם התיאטרון, ביטוח המביא קול אחר וחדש המבקש להתמודד עם החיים על מורכבותם, דרך שפת הבמה".

מיכל אורבך

מיכל אורבךצילום: אליהו ינאי