פרופ' אש: "לא צפויות עוד הגבלות בפסח, ניתן לחגוג בצורה סבירה"

פרויקטור הקורונה התייחס לנתוני הקורונה המעודדים ואמר כי יחד עם זאת יש לשמור על ההנחיות כדי למנוע עלייה נוספת בתחלואה. פרופ' אש חשף כי מתוכנן מתווה לחודש הרמדאן, ובאשר לטיולים משפחתיים בחו"ל אמר: "הדרך לשם עוד ארוכה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/03/21 16:55 א בניסן התשפא

פרופ' אש: "לא צפויות עוד הגבלות בפסח, ניתן לחגוג בצורה סבירה"
פרויקטור הקורונה, צילום: David Cohen/Flash90

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש ערך היום (א') מסיבת עיתונאים בה התייחס לנתוני התחלואה שממשיכים לשמור על מגמת הירידה, על התחזיות לפסח, המשך ההגבלות בזמן שגרה ועל מבצע החיסונים שממשיך להתקדם עם למעלה מ-4 מיליון ישראלים שהתחסנו במנה השנייה עד כה. 

בפתח דבריו, התייחס פרופ' אש למצב המעודד של התחלואה בישראל, אך הבהיר כי המצב יכול להשתנות: "אני רוצה להדגיש שלושה דברים. דבר ראשון, הקפדה על תו ירוק, אחריותו של בעל העסק והאינטרס שלו, הוא צריך להבין שאם תהיה הדבקה בעסק שלו כי מישהו נכנס בלי תו ירוק וגורם להדבקה, הבעיה היא שלו, הפגיעה הגדולה היא בעסק שלו. גם האדם שנכנס למקום שאמור לעבוד תחת התו הירוק ורואה שזה לא כך צריך לשמור על עצמו ולצאת.

"הנקודה השנייה היא הקפדה על הבידודים של החוזרים מחו"ל, זה המפתח לקטיעת שרשרת ההדבקה. הסיכון למוטציות מחו"ל קיים וימשיך להיות והאחריות על שמירת כללי הבידוד היא קודם כל בידי החוזרים מחו"ל בתוך ומחוץ לבית, הקפדה על כל הכללים האלה חשובה. 

"הנקודה השלישית שאנחנו מדגישים היא מניעת התקהלויות מיותרות והקפדה על כללי התקהלות בפנים ובחוץ. פתחנו את מערכת החינוך במלואה בכל היישובים פרט לאדומים, בשבוע שעבר הרחבנו אותם לכתומים, כיתות י"א וי"ב שמחוסנות יחזרו ללמוד, עדיין צריך להקפיד בחינוך על הכללים אחרת יש חשש להדבקה גם בכיתות מחוסנות". 

"פסח וחודש הרמדאן בפתח. ליל הסדר עוד פחות משבועיים", אמר הפרויקטור, והכריז כי "לאור מדדי התחלואה הטובים, ניתן לחגוג את פסח בצורה סבירה. לא צפויות עוד הגבלות בפסח. בבתי הכנסת נמשיך תחת התו הירוק או מגבלות ההתכנסות לפי בחירה. האירוח בבתים צפוי להישאר תחת מגבלות ההתקהלות הקיימות, האירועים במלונות תחת מתווה התו הירוק עם האפשרות לילדים עם בדיקות".

"יחד עם זאת", הדגיש פרופ' אש, "מפגש כזה סביב השולחן הוא פוטנציאל להדבקות ולכן חשוב גם כאן לשמור על הכללים. עדיף ארוחות באוויר הפתוח, אם מישהו מוזמן ומרגיש שהוא מפתח מחלה, שיוותר, עדיף לוותר מאשר להסתכן בהדבקה וכמובן שמירה על היגיינה ריחוק ומסכות. אנחנו מגבשים מתווה לרמדאן, הוא יוצג בהמשך". 

פרו' אש התייחס לשאלת הנסיעה המשפחתית לחו"ל ואמר כי "הדרך לנסיעה לחו"ל בלי להיות מחויב בבידוד בחזרה לגבי לא מחוסנים עוד ארוכה, אני לא יכול להגיד מתי אבל זה לא קרוב, בעיקר בגלל המוטציות. הרצון שלנו למנוע ככל שניתן כניסת מוטציות, הוא תלוי, או הדרך תלויה בשני דברים, ראשית, הבדיקות, כל אחד אמור להיבדק בשדה התעופה. שנית זה הבידוד, שצריך להיות אפקטיבי, בתוך הבית. ובידוד כלפי חוץ כמובן, לא לצאת מהבית. ההנחיות האלה להערכתי ימשכו זמן לא מועט כי החשש ממוטציות יהיה קיים איתנו בחודשים הקרובים, אז לא נגיע בקרוב לנסיעה חופשית". 

הפרויקטור הסביר כי חקיקת החיוב בבדיקות כל 48 שעות לאנשים לא מחוסנים  מתעכבת: "החקיקה נמצאת בתהליך בדיון בין אנשי המקצוע לגורמים המשפטיים, עם חוות דעת מנומקת היטב, זה לוקח את הזמן כי עושים גם דברים אחרים אבל זה בהחלט בדרך". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן