"תנו גם לי לעשות שירות לאומי"

בעמותת בת עמי הבינו שצריך לקדם ולשלב צעירים וצעירות עם מגבלה במערך השירות הלאומי-אזרחי בארץ | נועה, בעלת מוגבלות ובוגרת תוכנית משלבים, מספרת על החוויה שלה: "אני יכולה להגיד בפה מלא שמבחינתי המגבלה שלי ממש לא הגבילה אותי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/03/21 12:29 כז באדר התשפא

"תנו גם לי לעשות שירות לאומי"
בת שירות לאומי, צילום: shutterstock

תכנית משלבים של בת עמי (אמונה- אלומה) מקדמת שילוב צעירים וצעירות עם מגבלה במערך השירות הלאומי-אזרחי בארץ, ומאפשרת לכל צעיר וצעירה חוויה של שירות משמעותי, בהתאם לכישוריו, נטיותיו ומגבלתו, ובמגוון רחב של תחומים ואפשרויות.

התכנית פועלת בדגש על תרומה לקהילה, כערך חיים וכדרך להשתייך ולהשפיע. לכל צעיר ישנה תכנית קידום אישית בה הוא מציב לעצמו מטרות ויעדים בדרך לעצמאות.

נועה, בוגרת תכנית משלבים מספרת על החוויה שלה מהשירות הלאומי: "לפני כשבוע סיימתי את שנת ההתנדבות השנייה שלי כבת שירות לאומי בעמותת בת עמי, תוכנית משלבים. תוכנית זו מותאמת לליווי צעירים שמתמודדים עם קשיים נפשיים ואחרים".

"הגעתי לתוכנית משלבים כי הקושי הנפשי שלי השפיע על תפקודי, סיפרה נועה. "הקושי ניכר במיוחד בהתמודדות הלקויה עם מצבי לחץ ועם שינויים. כמו כן, יש לי קושי מסויים בעמידה בלוח זמנים ובהתארגנות, קושי שלעיתים משפיע באופן ישיר על המסוגלות התעסוקתית שלי. רציתי לשתף אתכם בחווית הסיפוק העצומה בה סיימתי את השירות. התחלתי את השירות בנובמבר 2018, בגן ילדים טיפולי, מתוך התעניינות בתחום החינוך המיוחד. למדתי רבות מהעבודה עם הילדים והיא היתה משמעותית עבורי, וסיימתי את השנה בחוויה חיובית. הליווי המותאם אישית של תוכנית משלבים היה הפתרון הנכון ביותר עבורי, ועזר לי לשפר את ההגעה בזמן לשירות לאורך שנה זו".           

נועה מוסיפה על ההתלבטות שלה אם להמשיך גם לשנה שנייה:

התלבטתי אם להתנדב שנה שנייה או להתחיל ללמוד ולקדם את עצמי מבחינה אקדמית, כמו שקרובי המשפחה שלי עודדו אותי. ההתנסות בעבודה עם ילדים  במהלך השנה הראשונה הייתה אכן עשירה ומלמדת, אך הייתה לי הרגשה שיש לי עוד מה ללמוד ושעלי לפתח את כישוריי התעסוקתיים,  כמו למשל מחוייבות, התמדה לאורך זמן וכדומה. האפשרות להמשיך בעבודה שמוכרת לי ושמעניקה לי ביטחון במקביל לפיתוח שאר תחומי החיים, נראתה הנכונה והמוצלחת ביותר. ואכן, במהלך השנה השנייה גיליתי כמה ידע וניסיון תעסוקתי היה חסר לי. בשנה השנייה התחלתי להתנדב בגן יער, גן חדש שנפתח ביקנעם ושם דגש על למידה דרך הטבע. המפגש עם הצוות החדש היווה עבורי עוד הזדמנות להכיר אנשי חינוך נוספים וללמוד מהם. העובדה שזהו גן חדש שנפתח, החדירה בי רוח התנדבותית שבשנה הראשונה לא יכולתי להביא לידי ביטוי, בגלל אופי העבודה השונה של מסגרת טיפולית. בגן החדש הגננת ציפתה ממני לגלות יותר יוזמה בעבודה,  ועל אף הקושי שלי להסתגל לשינויים, הניסיון שכבר צברתי בעבודה עם ילדים עזר לי להעז יותר ולמלא את התפקיד באמונה ובביטחון. נדרשתי במהלך העבודה להשמיע את קולי ולקחת פיקוד, ובמידת הצורך להיות אסרטיבית מול הילדים.  כך ביססתי את עצמי כחלק מצוות הגן לכל דבר ועניין.

אין ספק שהניסיון התעסוקתי שצברתי בסיום השנתיים, מעבר לתחושת השליחות ומילוי חובתי כאזרחית מדינת ישראל, לא משתווה לזה שצברתי בסיום השנה הראשונה. אני חושבת שאנשים לא מודעים מספיק לחשיבות של ניסיון בתעסוקה בגיל הזה, בו אנשים צריכים לבחור את מסלול חייהם.

נועה מספרת על שיפור ההתמודדות של עם המוגבלות, דווקא במסגרת השירות הלאומי: "העבודה במסגרת השירות הלאומי אפשרה לי לבחון את המסוגלות התעסוקתית שלי, ואף לשפר אותה. הליווי של רכזת השירות, כמובן, עזר לי מאוד, בין היתר, לאתר את הקשיים, לשים עליהם דגש ולהגיע לשיפור בסיום השנתיים".

לסיכום, ממליצה נועה על התוכנית: "אני ממליצה בחום לכל מי שרוצה, מחד, להרגיש משמעותי ולתרום למדינה, ומאידך לרכוש כישורי תעסוקה - לעשות זאת במסגרת השירות הלאומי, בו כל מתנדב זוכה לליווי, ותנאי העבודה מותאמים לצרכים ולקשיים שלו. אני מאחלת לכם המון הצלחה בכל דרך בה תבחרו".

תכנית משלבים מיועדת לצעירים בני 18-23 שלא גוייסו לצבא עקב קושי כלשהו וזקוקים לליווי. צעירים בעלי מוטיבציה לעשייה חברתית, צעירים שרוצים לממש את זכותם וחובתם לשרת את המדינה ואת החברה בה, הרוצים להשתלב בשירות משמעותי ולעבור תהליך של צמיחה אישית.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן