500 מטר מח'אן אל-אחמר: המדינה תהרוס פרגולה ונדנדה

כך נראית אכיפה ברירנית: חצי קילומטר בלבד מפריד בין הכפר הערבי הבלתי חוקי, שלא מפונה על אף פסיקת בג"ץ, ובין פינת ישיבה שכוללת פרגולה ושתי נדנדות, שנבנתה על ידי בני נוער מכפר אדומים ותיהרס בקרוב. התושבים זועמים ובמנהל האזרחי מסבירים: "האכיפה מתבצעת בכפוף לסדרי העדיפויות ולשיקולים המבצעיים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/03/21 07:54 כו באדר התשפא

500 מטר מח'אן אל-אחמר: המדינה תהרוס פרגולה ונדנדה
למטה - הפרגולה שתיהרס, למעלה ח'אן אל אחמר, צילום: באדיבות כפר אדומים

"פעילויות האכיפה מבוצעות בהתאם לסמכויות ולנהלים, וכן בכפוף לסדרי העדיפויות ולשיקולים המבצעיים" - כך אמרו במנהל האזרחי בתגובה לשאלה מדוע יהרסו פרגולה ושתי נדנדות שנבנו על ידי נוער כפר אדומים בשטח השיפוטי של היישוב, ו-20 מבנים במתחם ח'אן אל אחמר, שנמצאים רק 600 מטר משם ונבנו בשנתיים האחרונות, לא ייהרסו על אף פסיקת בג"ץ ועשרות התלונות שהוגשו למנהל. 

הסיפור התחיל לפני מספר חודשים כשרכזת הנוער של היישוב, הגתה על רעיון שיפיג את השעמום של בני הנוער, והתחילה פרויקט למען הקהילה, עם הקמתו נקודות תצפית, פינות ישיבה ועוד. לפני חודשיים, יזמו התחילו נערות ונערים מהיישוב להקים נקודת תצפית סמוכה עם פרגולה קטנה ושתי נדנדות. הפרויקט שהחל בתיאום עם היישוב, נעשה בשטח השיפוטי של כפר אדומים ועל אדמות מדינה ולכן הידיעה לפיה המנהל האזרחי הוציא צו הריסה למקום - הכתה את היישוב בתדהמה. 

"כשזה רק נדנדה, טיפוח של מעיין, אף אחד לא מתעסק בזה", אומרים גורמים ביישוב, "בטח כשזה לא יושב על אדמה פרטית או שהגישו בג"ץ בעניין. כאן מדובר באירוע סוריאליסטי. מי שהתלונן על הפרגולה הם תושבי ח'אן אל אחמר, שכולם מכירים את פסיקת בג"ץ בעניינם מספטמבר 2018 שטרם בוצעה. מאז נבנו שם למעלה מ-20 מבנים חדשים, כשכל מבנה כזה תועד לפני ואחרי ויודעים בדיוק מתי הוא נבנה. על כל אחד מהם הוגשה תלונה למנהל האזרחי, אבל כל התלונות זכו להתעלמות ובמנהל לא עשו שום צעד אכיפתי כלפיהם".  

בנייה בלתי חוקית בחאן אל אחמר, בסוף 2020

בנייה בלתי חוקית בח'אן אל אחמר, בסוף 2020צילום: באדיבות כפר אדומים

עשרות תלונות על בנייה לא חוקית - זכו להתעלמות מצד המנהל

עשרות תלונות על בנייה לא חוקית - זכו להתעלמות מצד המנהלצילום: באדיבות כפר אדומים

"ההזיה פה כפולה", אומרים ביישוב ומסבירים: "קודם כל, היסטורית, המנהל האזרחי נכנס לתמונה רק כשהרשות האזורית מתלוננת על פלישה, או במקרה של בנייה משמעותית. הוא לא מתעסק בדברים כאלה בדרך כלל. נדנדה ושתי עצים? בתוך תחום שיפוט ועל אדמות מדינה? אין לזה תקדים".

הטענה השנייה של היישוב היא לגבי האכיפה הברירנית של המנהל האזרחי: "500 מטר מפה יש את ח'אן אל אחמר, ישוב שנגד כולו יש פסיקת בג"ץ. עשרות תלונות הוגשו נגדו בשנתיים האחרונות שהמנהל התעלם מהן לחלוטין, ודווקא את הפרגולה באים לאכוף". 

תושבי כפר אדומים מוסיפים טענה נוספת שמעלה תהייה לגבי התנהלות המנהל האזרחי: "בדרך כלל, אנשי המנהל האזרחי מגיעים למקום כדי למסור את צו ההריסה, אנחנו יודעים על הצו רק בדרך עקיפה. אף אחד לא בא והביא צו למישהו מהיישוב או הדביק במקום. רוצים לעשות אכיפה? בואו תתנו את הצו, יש נוהל". 

מהמנהל האזרחי נמסר: "יחידת הפיקוח במנהל האזרחי מבצעת פעילויות אכיפה כנגד עבירות בתחום התכנון והבניה בשטחי C, זאת כחלק מחובתה לשמור על הסדר הציבורי ועל שלטון החוק. פעילויות האכיפה מבוצעות בהתאם לסמכויות ולנהלים, וכן בכפוף לסדרי העדיפויות ולשיקולים המבצעיים".

500 מטר בלבד, בין הפרגולה לחאן אל אחמר.

500 מטר בלבד, בין הפרגולה לחאן אל אחמר.צילום: חדשות כיפה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן