הנגשת מערת המכפלה: "צעד הומניטרי ובסיסי"

פוליטיקאים רבים בימין ברכו על פסיקת בית המשפט שמערת המכפלה תונגש לנכים, למרות התנגדות עתירת עיריית חברון | בן גביר: "הנגשת מערת המכפלה מטביעה חותם של שליטה ישראלית במקום"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/03/21 14:32 כ באדר התשפא

הנגשת מערת המכפלה: "צעד הומניטרי ובסיסי"
מערת המכפלה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

תגובות רבות להחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים מהיום (ה'), לאשר את הנגשת מערת המכפלה לנכים ולדחות את עתירת עיריית חברון נגד שיפוץ והנגשת האתר הקדוש, על ידי הקמת שביל גישה ומעלית. פוליטיקאים ימנים רבים ברכו על ההחלטה וקיוו כי ההנגשה תבוצע בהקדם.

מוקדם יותר היום, השופט רם וינוגרד קיבל את טענות המשיבים - שר הביטחון וראש המנהל האזרחי של יו"ש - להנגשת המקום הקדוש לנכים, ודחה את עתירתם של עיריית חברון והווקף של חברון לביטול הצווים הצבאיים להקמת מעלית ושביל להנגשת האתר.

ח"כ קטי שטרית מהליכוד אמרה כי זהו צעד הומניטרי ובסיסי: "היום נעשה צדק. לאחר מאבק עיקש ומתמיד, נקבע שיש ליהודים זכויות אדם במערת המכפלה. השופט וינוגרד דחה את עתירות עיריית חברון וארגון השמאל הקיצוני 'עמק שווה' על הסף וחשף את שקריהם. אמשיך להוביל קו בלתי מתפשר כנגד הרוצים לפגוע בעם היהודי. הנגשת מערת המכפלה היא צעד הומניטרי ובסיסי, כשם שהבימה מונגשת כך מערת המכפלה צריכה להיות. המינהל האזרחי עכשיו תורכם לבצע את ההנגשה".

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, חה"כ מיכאל מלכיאלי, הגיב גם הוא בחיוב לפסיקה: "שמח שניתנה לי הזכות להיות מיוזמי המאבק בכנסת למען הנגשת מערת המכפלה. הזכות לכבוד, לאדם באשר הוא, הינה זכות ראשונה במעלה. בטח ובטח באתר מקודש כמערת המכפלה. כעת, יש להתחיל ומיד בעבודות בפועל ולסיימם במהירות לתועלת כלל הציבור. שמחים שסוף סוף המאבק הארוך נושא פרי".

 

 

יו"ר עוצמה יהודית והמועמד ברשימת הציונות הדתית לכנסת, עו"ד איתמר בן גביר, ברך גם הוא על ההחלטה: "אני שמח שלאחר מאבק ציבורי ארוך של שנים יחד עם חברי בועז גולן ואנשי ארגון בצלמו היקרים הבוקר אנו קוצרים את הפירות. הנגשת הכניסה למערה לנכים לא רק מאפשרת לציבור ענק שלא יכל עד כה להגיע אל המערה  בנוחות להיות שווים ככל שאר המתפללים במקום, אלא גם מטביעה חותם של שליטה ישראלית במקום ומעבירה מסר חד משמעי לפיו מי ששולט במקום היא מדינת ישראל, ולא הטרוריסטים מעיריית חברון".

 

הנגשה לבני כל הדתות

גם מוסי רז, מועמד מרצ לכנסת, שאינו נחשד כאיש ימין אך בכל זאת פעל גם הוא למען ההנגשה, הגיב בחיוב להחלטה, אם כי הסתייג מדרך ביצועה: "מן הראוי שמערת המכפלה כמו כל אתר דתי בעולם יונגש לבני כל הדתות. את ההנגשה הזו ראוי שתבצע מדינת פלסטין משום שחברון נמצאת בפלסטין ולא ראוי שיעשה על ידי הכיבוש".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "אחרי חמש שנים של מאבק שאיגד בתוכו את כל חלקי החברה הישראלית ניתן לברך ולקבוע שמדובר ביום היסטורי בו נקבע שיש ליהודים זכויות אדם גם בחברון. ביום זה הושלם כיבוש חברון ונקבע שלכל אדם יש זכות להגיע למערת המכפלה. אנחנו מברכים את כבוד השופט שהזדרז ופרסם פס"ד מיד לאחר הדיון. כמו כן אנחנו מודים לכל מי שפעל עד כה. כעת אנחנו קוראים למינהל האזרחי עוד היום תעלו עם טרקטור למקום ואל תתמהמהו ולו ביום אחד. ההנגשה חייבת לקרוא ומיד".

 

 

ראש המועצה המקומית עודד רביבי ברך על דחיית העתירה: "אני מברך על פסק הדין שמביע חמלה ואנושיות כלפי מוגבלים יהודים, ערבים ונוצרים שמבקשים לבקר באתר קדוש כל כך. צר לי שהדרך לאישור ההנגשה היתה עקלקלה ודרשה מאמץ גדול של ארגונים כמו בצלמו שהציפו פעם אחר פעם את הנושא". עוד הוסיף רביבי ואמר: "רק אתמול בועידת הארץ תקפתי את נציגי בצלם על כך שהם בחרו לשתוק בנושא אולי אפילו להלחם בפעילות למען ההנגשה והוספתי כי לו היו  מתערבים לקדם ייתכן והיו זוכים לקצת יותר אהדה בציבוריות הישראלית".

 

"השוק היהודי בחברון מחכה"

חברת הכנסת לשעבר, שולי מועלם, מסרה: "התקדמנו היום צעד ענק להנגשת מערת המכפלה לכולם, בית המשפט המחוזי דחה את כל העתירות. בשנת 2017 התחלתי את המאבק להנגשת מערת המכפלה, יחד עם שי גליק וארגון בצלמו, למען יותר ממיליון מתפללים ומבקרים שמגיעים למערה מדי שנה לתפילות ולאירועים משפחתיים. האפליה בעליה למערת המכפלה נצרבה בתמונה הכואבת והבלתי נשכחת של הראשון לציון הרב בקשי דורון זצ"ל שנאלצו להרימו על כסא הגלגלים במעלה המדרגות. כך מקדמים ריבונות בחברון עיר האבות ובמערת המכפלה המסמלות את הקשר הבל ינתק של עם ישראל לארצו".

אורית סטרוק, גם היא ח"כ לשעבר, ומועמדת נוכחית במפלגת "הציונות הדתית", הגיבה להחלטה: "פסק הדין שמאפשר את הנגשת מערת המכפלה לנכים אמור להיות המובן מאליו. העובדה שנדרש מאבק ארוך כל כך, דיונים במל"ל(!), התרפסות חסרת הצדקה בפני ראש העיר הרוצח, והזנחת פרויקטים חשובים אחרים בעיר האבות - היא אבסורד. עיר האבות ראויה להרבה יותר מכך".

שירלי פינטו, מועמדת במפלגת ימינה בבחירות הקרובות, ברכה על ההחלטה, מתוך החשיבות הרבה שהיא מקנה  לפעילות למען בעלי מוגבלויות: "העתירה נגד הנגשת מערת המכפלה נדחתה. מתחילים בשיפוצי ההנגשה! שהחיינו".

 

 

ח"כ עמית הלוי מהליכוד: "‏שנים של מאבק להנגשת מערת המכפלה לנכים הסתיימו היום. ארץ ישראל נקנית גם ביסורים מהסוג הזה. אין לנו פריבילגיה להתעייף. ‏השוק היהודי בחברון מחכה".

ח"כ ניסים ואטורי, גם הוא מהליכוד, ברך בדף פייסבוק שלו: "אני מברך על החלטת בית המשפט לדחות את עתירתו של הרוצח העומד בראשות עיריית חברון אשר ביקש למנוע את הפעולה ההומניטארית הבסיסית שתאפשר לבעלי מוגבלויות ולקשישים להגיע ולהתפלל בקבר אבות ואימהות האומה. אני קורא למנהל האזרחי להאיץ את פעולות ההנגשה ולסיים אותן בהקדם".

גם ח"כ אריאל קלנר מהליכוד הגיב להחלטה: "המתמידים מנצחים! 5 שנים של מאבק על דבר כל כך אלמנטרי כמו הנגשת מערת המכפלה. אבל ככה זה כשמדובר במהלכים משמעותיים. בע"ה בקרוב יוכלו גם אלה שלא שפר עליהם גורלם וסובלים ממגבלות פיזית, להגיע בנוחות למערת המכפלה.
כל הכבוד לארגון 'בצלמו' על ההתמדה. נמשיך לפעול ולוודא שעבודות ההנגשה מתבצעות כמתוכנן".