תקועים בחו"ל | השגרירות הפנתה אותנו לבקש אוכל מבית חב"ד

הסגר על נתב"ג, הותיר אלפי ישראלים בחו"ל כשהם לא יודעים מתי הם חוזרים לארץ, בראיון לחדשות כיפה מתארים בני משפחתם, איך ניסו מהארץ למצוא פתרונות, ואיך מתמודדים הישראלים בחו"ל עם המצב המעורפל

חדשות כיפה מערכת חדשות כיפה 03/03/21 16:57 יט באדר התשפא

תקועים בחו"ל | השגרירות הפנתה אותנו לבקש אוכל מבית חב"ד
נתב"ג סגור, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בשלהי חודש ינואר כשהתחלואה החלה לטפס והזן הבריטי התפשט במהירות, החליטה ממשלת ישראל על סגירת נתב"ג לטיסות יוצאות ונכנסות, במסגרת ההחלטה נקבע כי חברות זרות לא יוכלו לטוס לישראל וחברות תעופה ישראליות יעבדו במתכונת מצומצמת, מלבד, מקרים רפואיים ואחרים בהם תדון ועדת חריגים. בתחילת החודש החליטה ממשלת ישראל להאריך את הסגר על נתב"ג בשבועיים נוספים. האופן הפזיז בו התקבלה ההחלטה על סגירת שערי המדינה,00 הובילה לכך שאלפי ישראלים שיצאו מהארץ טרם ההחלטה נותרו תקועים בחו"ל שבועות ארוכים, ללא יכולת לחזור ארצה.

בין הישראלים שנתקעו בחו"ל נמצאת גם גינט אדרי אמה של שירה אליצור, אדרי טסה לניס בצרפת ארבעה ימים קודם סגירת השמים, במטרה לסייע לאחותה בעניין רפואי, ומצאה את עצמה תקועה כחודש שלם בצרפת.

בראיון לחדשות כיפה מתארת אליצור בתסכול את ההליך שאמור לכאורה להיות פשוט, אך היה עמוס בתקלות ועיכובים. "ועדת החריגים התעכבה עם התגובה שלה, עד שנכנסנו לעומק הדברים, ופנינו למשרד התחבורה השגנו את האישור המיוחל, לאחר מכן, הבירוקרטיה הצרפתית תקעה את ההליך מכיוון שלטענתם היה חסר מספר באחד האישורים, כך שאמי לא קיבלה הרשאה מהצרפתים לעלות לטיסה, לאחר שפנינו שוב למשרד התחבורה, אושר לה לנסוע לפרנקפורט ומשם לארץ, היא נחתה כאן בערב פורים מותשת, מבוהלת ומפוחדת" מספרת אליצור, ומוסיפה "מטרת הטיסה של אמי לא היתה בילוי או דבר דומה, אלא עניין רפואי שעומד תחת הקריטריונים לקבלת אישור חריג, מה עוד שאמי היתה מחוסנת".

אזרחית ישראלית נוספת שטסה לצרפת לצורך רפואי ותקועה כבר כחודש וחצי בצרפת, היא ג'והנה ברקוביץ אשר תקועה יחד עם בתה בת העשרה חודשים, כשהיא בחודש החמישי להריונה, בעלה חיים ברקוביץ' התראיין לחדשות כיפה ותיאר את המצב הקשה אליו הגיעה אשתו ועוד אלפי ישראלים שתקועים בצרפת.

"ג'והנה טסה לצרפת, על מנת לבקר את אמה החולה בפונטבנלו הממוקמת כ- 120 ק"מ מפריז, את הטיסה הספיקה לעשות עוד לפני שסגרו את השמים ומאז היא תקועה שם, כבר במהלך שהותה שם, נודע לה כי נתב"ג נסגר לטיסות נכנסות, הגשנו בקשה לוועדת חריגים, ומכיוון שהיא טסה עוד לפני שידעה על סגירת השמים אושרה הבקשה, לאחר האישור גילינו שאין בכלל טיסות לארץ, למרות ששרת התחבורה מירי רגב הבטיחה שיהיו, כמו כן, בטיסת עולים שיצאה היום (ד') מפרנקפורט, לג'והנה לא ניתן אישור לעלות". 
חיים מוסיף ומספר כי הדרך היחידה בה תוכל לחזור ארצה תהיה רק דרך פרנקפורט גרמניה, כשיש חשש כבד שהגבול בין צרפת לגרמניה ייסגר, עקב החמרה בהתפשטות הנגיף.

ישראלים בתחנת הרכבת פרנקפורט

ישראלים בתחנת הרכבת פרנקפורטצילום: מוריאל אוחיון

על מנת לסבר את האוזן, מתאר ברקוביץ' במה כרוכה הנסיעה לפרנקפורט אותה נאלצת רעייתו לעבור כשהיא בחודש החמישי להריונה ועם תינוקת בת עשרה חודשים. "היא צריכה לנסוע כ- 120 ק"מ לפריז בשעות הבוקר העמוסות, משם היא תעלה על רכבת לתחנת ביניים, ומשם לתחנת רכבת בפרנקפורט, לאחר שתגיע לפרנקפורט עליה לצעוד רגלית כחצי שעה, עד לשדה התעופה המקומי, שם תמתין מספר שעות לטיסה לישראל, עליה תעלה בהנחה שיאשרו לה לעלות לטיסה, לבינתיים גו'הנה מפספסת בדיקות הריון חשובות שצריך לעשות לקראת הלידה" את כל מסע התלאות הזה תסיים ג'והנה כמובן, בבידוד של שבועיים. 

ג

ג'והנה ובתה צילום: מוריאל אוחיון

לברקוביץ' חשוב להדגיש, כי מדינת ישראל טיפלה בקורונה באופן מדהים, בכל ההיבטים, אך היא חייבת לשים דגש על הישראלים שנתקעו בחו"ל, שלא תפקיר אותם לגורלם, מדובר בישראלים שוויתרו על חיים נוחים בחו"ל, ובחרו לעלות לארץ מתוך ציונות, לא הגיוני שלא יתנו להם לחזור לארץ.

ומוסיף "יש בצרפת עוד אלפי ישראלים שתקועים שם, כשהם פנו לשגריר הישראלי בצרפת וביקשו סיוע בכסף או באוכל, נענו כי הם יכולים לבקש מבית חב"ד, השגרירות הישראלית לא מתפקדת, חברות התעופה לא עונות בזמן, ובמקרה הטוב חוזרות אליך לאחר שלושה ימי עסקים, טיסות מתבטלות מהרגע להרגע ואנשים שקנו כרטיסים והוציאו אלפי שקלים נתקעים בלי כלום ועם טיסות מבוטלות, יש לא מעט קבוצות וואטסאפ שמנסות לרכז את כל הישראלים שתקועים בחו"ל", ברקוביץ' מציין לטובה את נילי קופר מעמותת ישראליז פוראוור שעושה לטעמו את הכל, על מנת להעביר את הישראלים בצרפת בחזרה הביתה.