החלטת בג"ץ מעוררת סערה: "בג"ץ הפך להיות הבית של התנועה הרפורמית"

סערה במערכת הפוליטית בעקבות החלטת בג"ץ כי יש להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים. בימינה אומרים "פעם נוספת בג"צ מתערב בהחלטות הממשלה", ומהציונות הדתית נמסר: "מדובר בפסיקה מסוכנת לעתידה של מדינת ישראל. תמר זנדברג מרוצה: "החלטה מבורכת וחשובה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/03/21 18:39 יז באדר התשפא

החלטת בג"ץ מעוררת סערה: "בג"ץ הפך להיות הבית של התנועה הרפורמית"
הפגנה בנושא הגיור. ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המערכת הפוליטית סוערת. ברוב של שמונה שופטים מול אחד, בג"ץ פסק הערב (ב') כי על מדינת ישראל להכיר בגיור רפורמי וקונסרבטיבי לצורך חוק השבות. הפסיקה מכירה במי שהתגיירו באמצעות התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית והם יקבלו מעמד עולה ואזרחות ישראלית. פסיקת בג"ץ הובילה לשלל תגובות וכמעט כל המפלגות וראשיהן הוציאו הודעות גינוי או תמיכה. גם העולם הרבני לא נותר אדיש לפסיקה.

במפלגת ימינה אמרו הערב כי "פעם נוספת בג"צ מתערב בהחלטות הממשלה ושוכח את תפקידו.
ההכרה של מדינת ישראל בגיור תיקבע על ידי נציגי העם שנבחרו באופן דמוקרטי, ולא על ידי משפטנים. מתווה ניסים היה ונשאר הדרך הנכונה להסדיר את סוגיית הגיור בישראל. נדאג למסד בחוק את הליכי הגיור".

מהציונות הדתית נמסר כי מדובר בפסיקה מסוכנת לעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. "בג״צ ממשיך לרמוס ברגל גסה את זהותה היהודית של מדינת ישראל וממשיך לפעול באופן אקטיבי ולא דמוקרטי כשלוחה של ארגוני השמאל ע״מ להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמר דברים חריפים. "בג"ץ הפך להיות הבית של התנועה הרפורמית ומקעקע את הזהות היהודית של מדינת ישראל. פסק הדין החמור שפורסם היום פותח פתח מסוכן שיאפשר למחוק את הרוב היהודי במדינה ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה".

ח"כ יעקב אשר המכהן כיו"ר ועדת החוקה, הגיב ואמר כי פרסום ההחלטה בעת הזו היא התערבות בוטה במערכת הבחירות, "לצורך הזנת הקמפיינים של צד מאוד מסוים במפה הפוליטית. אין פוליטיקאים גדולים יותר משופטי בג"ץ, הגיע הזמן לצמצום האקטיביזם של ביהמ"ש בקביעת סדר היום במדינת ישראל".

יו"ר מפלגת נעם ברשימת הציונות הדתית, אבי מעוז, אמר: "החלטת בג"צ הינה החלטה שערורייתית שגורמת לפילוג העם. רק גיור המוכר על ידי כל חלקי העם, בהובלת הרבנות הראשית לישראל, ימנע רשימות יוחסין וישמור על אחדותנו כעם. המחטף של בג''ץ פסע לפני מועד הבחירות במטרה לקבוע עובדות בשטח לא תעזור".

"התורה ניתנה במעמד הר סיני לכולנו, לכל זרמי היהדות" 

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בתגובה לפסיקת בג"ץ: "מברך על פסיקת בג״ץ בנושא הגיור. ישראל צריכה להשוות באופן מלא את זכויות כל זרמי היהדות - אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. כולנו צריכים לחיות פה יחד מתוך סובלנות וכבוד הדדי. ממשלה שפויה תשים קץ למצב שבו דווקא ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש דת ליהודים".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי אמרה הערב כי "‏התורה ניתנה במעמד הר סיני לכולנו, לכל זרמי היהדות. מי שמנסים לנכס אותה רק לעצמם ולהיות משטרת היהדות עושים לה עוול אדיר. אנחנו נרפא את החברה שלנו רק כשנתחיל לחפש את המשותף ולא להתמקד במפריד". נזכיר כי ברשימת העבודה לכנסת ה-24 משובץ הרב הרפורמי, גלעד קריב. 

ח"כ תמר זנדברג, יו"ר מרצ, אמר כי מדובר ב"החלטה מבורכת וחשובה. הגיע הזמן שישראל תשתחרר מכבלי מונופול הרבנות שמתנהלת על פי זרם דתי צר, ותקבל בזרועות פתוחות גם את מי שבחרו להצטרף ליהדות דרך הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי. ליהדות גוונים רבים - ישראל היא ביתם של כל היהודים ולא מדינת הלכה".

רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית ואחת מהעותרות, אמרה כי מדובר ביום היסטורי. "בג"צ קיבל היום הכרעה צודקת, מובנת מאליה, ברורה. יש יותר מדרך אחת להיות יהודי במדינת ישראל. שוב ושוב אנחנו נלאצים להיליחם על הזהכויות שלנו בבתי משפט במקום לנהל דיאלוג ושיח. אני קוראת לנבחרי הציבור שלנו, זו עת לשקם את יחסיה של מדינת ישראל עם היהדות הקונסרבטיבית והרפורמית במדינת ישראל ובתפוצות. בית המשפט אמר זאת בקול צלול: ליהדות יש יותר מצבע אחד".

"מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים ׳גיור׳ אינו אלא זיוף של היהדות"

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, אמר  כי "החלטת בית המשפט העליון מצערת מאוד ופוגעת באופן חמור בשלמות עם ישראל, בית המשפט גם דחה את הבקשות להמתין עם הכרעתו עד לחקיקת החוק". הרב יוסף תקף: "מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים ׳גיור׳ אינו אלא זיוף של היהדות שמשמעותו היא הכנסת אלפי גויים לעם ישראל". 

הרב דוד לאו, הרב הראשי האשכנזי, אמר כי מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים. "שום החלטת בג״צ כזו או אחרת לא תשנה את העובדה הזו. יש להצר על כך שבית המשפט בהחלטתו מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים אשר בינם לבין היהדות אין דבר. כל אחד מאזרחי ישראל צריך לשאול את עצמו בערב עצוב זה, במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית כאשר כל נוכרי יכול להיות אזרח מדינת ישראל".

בארגון רבני צהר טוענים כי החלטת הג"ץ התקבלה בעקבות התנהלות הרבנות הראשית. "העסקנים שבקשו להשתלט על שערי הכניסה לעם היהודי ולנהל את הליכי הגיור במדינת ישראל לפי השקפת עולמם בלבד ללא קיום השיח הנדרש, גרמו לכך שבג"ץ הוא זה שקיבל החלטה היכולה להשפיע על עתיד העם היהודי בזמן הקרוב והרחוק".

"אפשר עדיין לתקן ולאפשר לרבני ערים ומועצות מקומיות לגייר כפי שהיה מקובל מאז ומתמיד תוך מתן מקום למגוון הדעות בעולם הרבני המאפשרות גיור על פי כללי ההלכה", לשון תגובת רבני צהר.