סקר רפואי חדש: ירידה משמעותית בתפקוד הגופני אצל מחלימי קורונה

מקדם ההדבקה עלה ל-1 אך אחוז הבדיקות החיוביות ממשיך לרדת ועומד על 5.4 אחוזים. סקר שנערך בבית החולים בילינסון מצא כי הסיבולת הגופנית של מחלים קורונה בן 45 - שווה לזו של בן 80

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 01/03/21 10:32 יז באדר התשפא

סקר רפואי חדש: ירידה משמעותית בתפקוד הגופני אצל מחלימי קורונה
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

משרד הבריאות מפרסם הבוקר (ב') את נתוני הקורונה ליממה האחרונה מהם עולה כי הירידה באחוז הבדיקות החיוביות ממשיך לרדת ועומד כעת על 5.4 אחוזים, אחרי ש-3,089 מאומתים חדשים התגלו מתוך 58,964 תוצאות בדיקות שהתקבלו. יחד עם זאת, מקדם ההדבקה הגיע ל-1. 

נכון להיום ישנם 742 חולים שמצבם מוגדר קשה שמאושפזים בבתי החולים מתוכם 232 מונשמים, ו-5,758 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה. 4,723,966 מתחסנים מנה ראשונה. ו-3,368,759 מתוכם קיבלו את מנת החיסון השנייה.

הסיבולת הגופנית של מחלים קורונה בן 45 - שווה לזו של בן 80

סקר חדש למחלימי קורונה שבוצע במכון לפיזיותרפיה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, מצא כי הסיבולת הגופנית של מחלימי הקורונה בגיל ממוצע של 45, שווה לסיבולת הגופנית של בני 80. במסגרת הסקר שנערך על כ30 מחלימים בוצעו שתי בדיקות.

בבדיקה הראשונה בדקו הליכה קצרה של 6 דקות, בה המחלימים הלכו רק 450 מטר, כאשר הממוצע הוא 700 מטרים, ובדיקה נוספת שבוצעה, "לשבת לקום" המחלימים עשו זאת 14 פעמים כאשר הממוצע הוא 30.

במקרים אלו הקו המנחה בעבודה עם מחלימי הקורונה הוא "GO SLOW" - הורדת עומסים ומתן מנוחות ארוכות, בשונה ממצבים רגילים שבהם נרצה לדחוף מטופלים למקסימום. התבטאות מחלת הקורונה בשלב האקוטי לא תעיד על התסמינים המאוחרים.

נירה כהן צוברי מנהלת מכון הפיזיותרפיה ומדריכת חדר כושר בבילינסון סיפרה: "אנו רואים טווח גילאים גדול בקרב המחלימים משנות ה-30 המוקדמות ועד 80. כאשר התופעות המאוחרות יכולות להופיע במערכות שונות בגוף לדוגמא: לב, ריאה, מערכת שריר שלד ועוד. הטיפול שלנו מתמקד בתסמינים הרלוונטים של כל מטופל. לוודא שיש להם יכולת דיבור רציף בזמן מאמץ ואינם נכנסים לקוצר נשימה משמעותי".

רן לוי פיזיותרפיסט בבית החולים אומר כי, "מטופלים רבים לא חוזרים לתפקוד מלא מבחינה גופנית שמתבטאת בפעולות יומיומיות או אפילו בחזרה לשגרת עבודתם. בבדיקות שערכנו מצאנו כי הסיבולת הגופנית של המחלימים ירדה משמעותית כתוצאה מהמחלה וזה התבטא בקוצר נשימה, בכאבי שרירים ועוד. כל המטופלים האלה סובלים מתסמינים שמלווים אותם גם לאחר החלמתם וכאן תפקידנו במחלקת הפיזיותרפיה להדריך אותם, להביא אותם לשיפור משמעותי ולתמוך בהם לאורך הדרך".