שבועיים לאסון הזפת: חשש שכתם נפט נוסף בדרך לחופי ישראל

במשרד להגנת הסביבה מצאו סימנים לכתם אפשרי בים מול חופי ישראל במרחק של 130-150 קילומטר מערבית לישראל. המשרד: "נכון לשעה זו אין כל ודאות שמדובר בכתם שמן או נפט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/02/21 08:41 טז באדר התשפא

שבועיים לאסון הזפת: חשש שכתם נפט נוסף בדרך לחופי ישראל
גופת הלוויתן שמת מהזיהום, צילום: פלאש 90

שבועיים לאחר כתם הזפת שפגע בכל רצועת החופים של היום התיכון בישראל, בדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה על בסיס מיפוי לווייני, בשילוב טיסה של כלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ"ם) של חיל האוויר, ובוצעה בשבת, מראה על סימנים לכתם אפשרי בים מול חופי ישראל במרחק של 130-150 קילומטר מערבית לישראל - הרחק מהמים הטריטוריאליים של ישראל ומחוץ למים הכלכליים. בבדיקה לקחו חלק גם משרד הביטחון וצה"ל, המכון לחקר ימים ואגמים וגופים נוספים. 

על פי תוצאות הבדיקה הראשונית, הכתם לא צפוי להגיע לחופי ישראל לפחות עד ה1 במרץ. אמנם לא התקבלה כל התראה מאף גורם בין-לאומי על הימצאות הכתם, אך במשרד להגנת הסביבה לא לוקחים סיכונים ובוחנים את האפשרות שהכתם יגיע לחופי לישראל. הכתם נע דרומה, וחלקו הקטן מזרחה. בנוסף דווח בהערכת המצב של המשרד, כי נכון לשעה זו אין כל ודאות שמדובר בכתם שמן או נפט, והנושא ייבדק לעומק.  

כזכור, כמויות של זפת ונפט נשפכו מספינה שהגיעה לחופי ישראל, וזרמו לכל אורך רצועת החוף. האסון הוגדר כאחד האסונות האקולוגיים החמורים במדינה ואת השפעותיו ההרסניות ניתן כבר לראות בנזק שנגרם לבלי החיים בחופי הים, כדוגמת צבים שהשחירו ומתו.

"אם יימצא שיש אכן חשד סביר להימצאות שפך נפט המאיים על חופי ישראל, המשרד יפעל בהתאם לתוכנית הלאומית לתגובה לזיהום ים בשמן." כך נמסר המשרד להגנת הסביבה.