עשור לרצח משפחת פוגל: הפלשתינים סוללים כביש מכפר המחבלים לאיתמר

הרשות הפלשתינית החלה לסלול דרכים לחיבור הכפר עוורתא לאיתמר, בידיעת גורמי הביטחון באזור, והתושבים זועמים: "יש כאן עצימת עיניים, אל מול סיכון ברור של התושבים" | מצה"ל נמסר כי הנושא מוכר, והמנהל האזרחי טען כי אין לו סמכות באזור

אלעד הומינר ישי אלמקייס אלעד הומינר, ישי אלמקייס, חדשות כיפה 19/02/21 11:19 ז באדר התשפא

עשור לרצח משפחת פוגל: הפלשתינים סוללים כביש מכפר המחבלים לאיתמר
הציר שנסלל, ובית משפחת פוגל, צילום: וועד היישוב איתמר

בדיוק לפני 10 שנים בערב שבת, ו' אדר אירע אחד מאירועי הטרור המחרידים שקרו במדינת ישראל. אהוד ורות פוגל ושלושת ילדיהם יואב, אלעד והדס התינוקת בת השנה, על ידי מחבלים, מהכפר עוורתא הסמוך.

על שני הרוצחים הוטלו חמישה מאסרי עולם, אך לא היה די בכך כדי למנוע אירועי טרור נוספים, לכן נערכו גורמי הבטחון וצה"ל להעניק אמצעי הגנה ובטחון נרחבים לישוב איתמר ולישובים נוספים ברחבי יהודה ושומרון. בין היתר באמצעות גדר אינדקטיבית מיוחדת ועוד אמצעים מיוחדים. כאשר עד עתה נשמר השטח שבין הכפר עוורתא לאיתמר כשטח סטרילי כחלק מאסטרטגיית ההגנה על הישוב. 

דווקא בשבוע האחרון, בו מציינים עשר שנים לפיגוע הרצחני, סוללת הרשות הפלסטינית מתחת לאפם של הגורמים הביטחוניים בשטח, שתי דרכים, האחת מעוורתא לאיתמר והשנייה מעוורתא לכפר עקרבה שעובר לאורך רכס איתמר, זאת על אף שישנם כבישים נרחבים שניתן להיעזר בהם ואין בדרכים הללו צורך ממשי. 

הדחפור בפעולה

הדחפור בפעולהצילום: ועד היישוב איתמר

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון שלח מכתב חריף לאלוף הפיקוד תמיר ידעי ולשר הבטחון בני גנץ בו הוא קורא להם להורות באופן מיידי על עצירת סלילת הכביש: "אנחנו רואים כאן לצערנו עצימת עיניים, אל מול סיכון ברור של התושבים. לא יעלה על הדעת שבעוד אנו מקיימים אזכרה לנרצחים, מציינים עשר שנים לרצח שאין אדם בישראל שמסוגל לשכוח אותו, תסלול הרשות הפלסטינית דרך טרור לעבר הישוב. ובטחון התושבים יופקר. אנחנו דורשים עצירת העבודות לאלתר כפי שידעו לעשות בעשר השנים האחרונות גורמי הבטחון בשטח". 

משה רונצקי מנהל מטה המאבק שהקימו התושבים מוסיף: "לו היה מדובר בהתרחבות טבעית של עוורתא היינו מבינים, אולם בפריצת דרך של קילומטרים הרחק מהכפר, ישר אל איתמר וכן לכל אורך הרכס של הישוב, זה רק במטרה להשתלטות על השטח ולאפשר לגורמי טרוקר לנוע במהירות ובחופשיות, מהכפר לכיוון הישוב". 

מדובר צה"ל נמסר כי "נושא פריצת הציר מוכר בצה״ל. יודגש כי היישוב איתמר הוא בעל תשתית הגנתית רחבה מאוד, הכוללת אלמנטים פיזיים ואיסופיים שונים. כמו כן, במרחב פועלים כוחות שמבצעים משימות ביטחון שוטף מגוונות להגנת היישוב. יתר על כן, צה״ל מקיים הערכות מצב שוטפות, בהתאם למציאות הביטחונית המשתנה ולאיומים בשטח, וזאת כדי להמשיך ולפעול לשמירה מיטבית על ביטחון תושבי היישוב".

במנהל האזרחי טענו כי הכבישים נסללים בשטח B ולכן אין להם סמכות באזור