פרופ' אש: "לא בטוח שזה הסגר האחרון"

ממונה הקורונה התייחס לפתיחה הנרחבת של המשק, והודה כי היא נעשית "עם פרפרים בבטן". לדבריו, אם אנשים לא יקפידו מאוד יכול להיות שנצטרך לחזור להגבלות עד כדי סגר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/02/21 08:38 ד באדר התשפא

פרופ' אש: "לא בטוח שזה הסגר האחרון"
אכיפת הסגר, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

המשק צפוי להיפתח באופן נרחב ביום ראשון הקרוב, על רקע הירידה בנתוני התחלואה והלחץ הכבד שמופעל על הממשלה לפתוח כמה שיותר, אך במשרד הבריאות חוששים מאוד מהפתיחה הנרחבת, והיו מעדיפים לראות אותה באופן מדורג יותר.

מה ייפתח, מה נשאר סגור ומה יתאפשר רק למחוסנים? מתווה פתיחת המשק - כל הפרטים

ממונה המאבק בקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס הבוקר (ג') להקלות הצפויות ואמר כי הן נעשות "עם פרפרים בבטן". בראיון לגלי צה"ל הבהיר פרופ' אש כי המתווה הנוכחי הוגש על בסיס הפקת לקחים מהפעמים הקודמות בהן נפתח המשק, אך הדגיש כי במקרה של עלייה בתחלואה תיתכן החמרה במגבלות, בפעם הרביעית.

למה החלטתם לפתוח במתווה כל כך מורחב?
"זו לא החלטה של הישיבה הזו, הגשנו את ההצעה קודם והיא לא השתנתה כמה שבועות. לאור הלקחים מהפתיחה הקודמת חשבנו שלא נכון לדרג חנויות רחוב, ביגים ואחר כך קניונים. היה לנו פיילוט קניונים די מוצלח, כך שאני מקווה שגם בשטח למדו את הלקחים של הפתיחה הקודמת וההתנהלות תהיה טובה יותר".

עד יום ראשון יהיה אפשר להכניס לבתי העסק את האפליקציה שתאפשר למחוסנים להיכנס?
"כן, היא מוכנה". 

עד כמה אתה חושש מזה שלא יהיה סגר בפורים?
"התלבטנו רבות. בתחושה שלי סגר הוא נטל גדול, והחלטנו על הגבלות חמורות על התכנסות. אני מקווה מאוד שהאוכלוסייה תהיה איתנו. אם יתנהלו על פי מה שקבענו אני לא חושב שיהיה סיכון בחג הפורים".

זה אם גדול. 
"נכון. אולי זה שינוי גישה בהיבט הזה שתמיד באנו עם תקנות וסגרים, ועכשיו זה טיפה אחרת. אני מאמין שיקפידו על ההנחיות, אבל זה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו". 

פרופסור אש

פרופסור נחמן אשצילום: David Cohen/Flash90

זה היה הסגר האחרון?
"לא בטוח, מקווה מאוד שכן. זה תלוי בפתיחה המדורגת שלנו. אם אנשים לא יקפידו יש סיכון להתפרצות נוספת. אם הילדים לא יקפידו בבתי הספר יהיו הדבקות. מאוד יכול להיות שנצטרך לחזור להגבלות עד כדי סגר". 

אדלשטיין: "עוד רחוקים מלחזור לשגרה"

שר הבריאות יולי אדלשטיין הזהיר גם הוא משאננות. בראיון לכאן חדשות אמר הבוקר אדלשטיין כי "אנחנו עוד רחוקים מלחזור לשגרה, המחלה עוד לא מאחורינו. נכון שאנחנו עם מספר לא יאומן של ארבעה מיליון איש שקיבלו זריקה ראשונה לפחות של חיסון, אבל הדרך עדיין ארוכה". 

לדבריו, "התוצאות של כל שינוי לא מורגשות מיידית. לא היה ויכוח על התוכן או המהות, אלא על התאריכים. אני שמח שבסופו של דבר הגענו למכנה המשותף. הרבה מאוד תלוי באחריות האישית של כל אחד ואחת מאיתנו".

בהמשך הוסיף בגלי צה"ל כי "כשנתקדם בעוד מיליון מתחסנים, נוכל לדבר על סגר אחרון ועל פתיחה עוד יותר משמעותית".