החיסון יעיל: מחקר ייחודי מראה ירידה של 94 אחוזים בתסמינים

מחקר של קופת החולים "כללית" על 1.2 מיליון ממבוטחיה, מגלה כי 600 אלף מתוכם שקיבלו את החיסון מראים ירידה של 92 אחוזים בתחלואה הקשה, וירידה של 94 אחוזים בתסמיני המחלה, זאת לעומת 600 אלף שטרם חוסנו

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/02/21 19:37 ב באדר התשפא

החיסון יעיל: מחקר ייחודי מראה ירידה של 94 אחוזים בתסמינים
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מכון כללית למחקר, פרסם היום (א') מחקר ראשון מסוגו בעולם שבחן את יעילות חיסוני הקורונה, בקרב 1,200,000 מבוטחי הקופה, מהם 600 אלף אנשים שקיבלו את החיסון של חברת פייזר ועוד 600 אלף שלא מתחסנים, והתקבלו תוצאות מעודדות מאוד שהראו את תרומתם המכרעת של החיסונים.

מתוצאות המחקר עולה כי נרשמה ירידה של 94% בשיעור ההדבקה התסמינית בקרב מחוסנים, ובנוסף נמצאה ירידה של 92% בשיעור המחלה הקשה בהשוואה ל- 600,000 מבוטחים דומים שלא התחסנו.

יעילות החיסון נשמרת בכל קבוצות הגיל, לרבות בקבוצת האוכלוסייה שמעל גיל 70, קבוצת גיל אשר לא ניתן היה להעריך בה את יעילות החיסון במחקר הקליני בשל היקפו המוגבל.

החוקרים סקרו נתונים של כ-600,000 מתחסנים בגילי 16 ומעלה, מהם כ-170,000 מתחסנים מעל גיל 60 ועוד כ-430,000 מתחסנים בגילי 59-16. קבוצת המתחסנים נבחנה מול קבוצת ביקורת של כ-600,000 לא מתחסנים שהותאמה בקפידה כך שכל מתחסן נבחן ביחס לאדם לא מחוסן הדומה לו בסדרה ארוכה של מדדים כמו: רמת הסיכון להידבק, רמת הסיכון לפתח מחלה קשה, מצב בריאות ועוד.

נתוני מכון כללית למחקר מצביעים על יעילות גבוהה של החיסון בתקופה של 7 ימים ויותר לאחר המנה שניה ('מחוסן באופן מלא'), ומוסיפים מידע אודות מניעת תחלואה קשה בקורונה, תוצאה שהיא נדירה בניסוי הקליני של חברת פייזר. למעשה, בהרצות האחרונות מצאנו כי ניתן לומר בוודאות גבוהה ("רווח בר סמך"  טווח סטטיסטי שבו יש מבוהקת של 95%) כי היעילות כנגד מחלה קשה שבוע לאחר המנה השנייה נעה בין 99%-91%. עם כל שבוע נוסף שיעבור, נוכל במתודולוגיה זו לדייק את ההערכה, והיא צפויה עוד להמשיך ולעלות ככל שיכללו בה יותר מחוסנים בהם חלפו 14 יום ויותר מהמנה השנייה. 

מנהל המכון, פרופ' רן בליצר אמר כי, "המגמות שאנו מזהים מלמדות שהמשך המעקב לשבועות נוספים לאחר המנה השנייה יגדיל משמעותית את היעילות הנמדדת של החיסון. למעשה - בבחינה של 14 יום ויותר לאחר המנה השנייה, בבדיקה ראשונית, אנו מזהים יעילות גבוהה אף יותר למניעה של מחלה תסמינית ושל מחלה קשה בקרב המחוסנים, בכל גיל. בקרוב נוכל למסור הערכה מדויקת גם בעניין זה, באותה שיטה, ואנו צופים שנתוני היעילות אז יהיו גבוהים אף יותר".
 
מהמכון נמסר כי לאור תוצאות אלה ומשמעותן, ולמרות שהמחקר עדיין מתנהל, פרסום תוצאות ראשוניות בשלב זה נועד להדגיש בפני האוכלוסייה שטרם התחסנה – כי החיסון יעיל ביותר ומונע תחלואה קשה. למדינת ישראל יש הישגים בהובלת מבצע חיסונים וחשוב לשמר את הישגים אלה להגיע לכיסוי חיסוני בקבוצות הגיל של מתחת לגיל 60 וביחד לחתור למיגור המגיפה.