משפט ההדחה של טראמפ: הנשיא לשעבר זוכה

הסנאט האמריקאי זיכה את הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ מאישום הסתה למרד בעקבות המהומות בקפיטול | ההצבעה: 57 סנאטורים הצביעו "אשם", 43 הצביעו "לא אשם" | טראמפ בתגובה לזיכוי: "מדובר בעוד שלב בציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה של ארצנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/21 22:55 א באדר התשפא

משפט ההדחה של טראמפ: הנשיא לשעבר זוכה
טראמפ, צילום: shutterstock

משפט ההדחה של טראמפ הגיע לסיומו: הסנאט האמריקאי זיכה היום (ש') את הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ מאישום הסתה להתקוממות בעקבות אירועי הפריצה לקפיטול בחודש שעבר. 57 סנאטורים הצביעו "אשם", 43 הצביעו "לא אשם" וטראמפ זוכה משום שלא הושגו שני שלישים מהסנאט, הדרושים להרשיעו.

מיד לאחר הזיכוי, טראמפ מסר הודעה רשמית מטעמו בה הוא הודה לעורכי הדין שלו ולחברי הקונגרס "שעמדו בגאווה למען החוקה שאותה אנו מעריצים ועבור העקרונות שעומדים בלבה של ארצנו".

מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי ההחלטה לזכות את טראמפ היא "לא אמריקנית" והיא מעליבה את הפטריוטים שהקריבו את חייהם למען ארה"ב במשך מאות שנים. בדבריו אמר, "הנשיא לשעבר נתן השראה, כיוון והניע אספסוף כדי למנוע בצורה אלימה את העברת השלטון בשלום, לערער את רצון העם ולהשאיר את הנשיא ההוא בשלטון באופן בלתי חוקי".

משפט ההדחה השני

עם חילופי השלטון, ב-20 בינואר עזב טראמפ את תפקיד הנשיאות, כך שלא ניתן היה להשתמש בהדחה על מנת להסירו מהשלטון, אך הדמוקרטים קיוו להשיג הרשעה ולהטיל על נציג הרפובליקאנים את האחריות למהומות בבית הנבחרים - ולחסום בפניו את האפשרות לכהן שוב בתפקיד ציבורי. בהינתן הסיכוי לכהן בתפקיד נשיא ארה"ב בעתיד, נטען, טראמפ לא יהסס לעודד שוב אלימות פוליטית.

מדובר במשפט ההדחה השני שבו זכה טראמפ. גם ב-5 בפברואר 2020, הועמד הנשיא לשעבר להדחה ורק סנאטור אחד - מיט רומני - הצביע בעד הרשעתו והדחתו מהתפקיד. עם זאת, על אף ההתגייסות הרפובליקנית לטובת הנשיא לשעבר, שבעה רפובליקנים הצביעו נגדו בהצבעה היום.

רוב המשפט, שהחל השבוע בסנאט, התמקד בשאלה כמה ידע טראמפ על כוונות תומכיו להסתער על הקונגרס ב-6 בינואר כדי למנוע מהמחוקקים לאשרר את הניצחון של ג'ו ביידן כנשיא הבא. למרות סרטונים חדשים שנחשפו בימים האחרונים והראו עד כמה קרובים היו תומכי טראמפ לסגן הנשיא לשעבר מייק פנס ובכירים אחרים, הדמוקרטים לא הצליחו לגייס את הרוב של שני שלישים הדרוש להרשעת טראמפ.