הרב שילת על מקרה שירה איסקוב: במקרים כאלה המדינה צריכה להתיר שימוש בכוח

אחד מראשי ישיבת ההסדר במעלה אדומים, מפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה, שלא מאפשרת הפעלת כח פיזי כלפי סרבני גט, כמו במקרה של שירה איסקוב: "כבר עושים את זה במקרים אחרים של מניעת פשיעה - אבל המדינה 'הנאורה' לא רוצה לאפשר זאת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/02/21 16:09 כז בשבט התשפא

הרב שילת על מקרה שירה איסקוב: במקרים כאלה המדינה צריכה להתיר שימוש בכוח
בית הדין הרבני. ארכיון, צילום: Miriam Alster/FLASH90

ניסיון הרצח המזעזע של שירה איסקוב על ידי בן זוגה אביעד משה, טלטל כמעט כל בית בישראל. האכזריות של משה התגלתה פעם נוספת, כאשר בסוף השבוע האחרון, המשיך להתעלל באיסקוב וסירב להעניק לה גט. היום (ג') ולאחר פעולות שננקטו על ידי בית הדין הרבני בחיפה, העניק משה את הגט המיוחל לאיסקוב. 

אך הנושא הכאוב, בו אדם שניסה לרצוח את אישתו, וממשיך לגרום לה סבל גם מתוך תאו בבית הכלא - עלה לכותרות, כאשר רבים תהו מה אפשר לעשות כדי לגרום למסירת הגט, ומה כוחם של המדינה ובתי הדין הרבניים בעניין. 

הרב יצחק שילת, מראשי ישיבת "ברכת משה" במעלה אדומים, ואחד ממייסדיה, נחשב לאחד מגדולי הפוסקים בתחומי גיטין, כאשר הוא מצדד בכתיבת גט על תנאי, ובהפעלת כוח פיזי כלפי סרבני גט. הרב שילת טוען כי  "באופן בסיסי ההלכה פותרת מקרים כאלה באמצעות כפייה פיזית, זה דין התורה, זאת ההלכה - 'כופין אותו עד שיאמר רוצה אני', באופן מעשי היום זה הדבר הכי פשוט לעשות אותו".

הרב יצחק שילת

הרב יצחק שילתצילום: יעקב, ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

הרב שילת מפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה שלדבריו כובלת את ידי הדיינים: "אין בכלל שאלה, אם היו רוצים להפעיל כוח פיזי, היו עושים את זה בקלות. כבר עושים את זה במקרים אחרים של מניעת פשיעה. כשיש מחבל שצריך להוציא ממנו הודעה אז יודעים טוב מאוד לעשות כפייה פיזית, זה עוזר וזה עובד. היום המדינה 'הנאורה' לא רוצה לאפשר הפעלת כוח בשביל הדבר הזה. במקרה כזה, מה שהחוק מאפשר הוא רק כליאה, ויש מצב שאפשר גם צינוק. אבל אם זה אחד שהוא "משיגנע", שרוצה להילחם בכל הכוח נגד אשתו, אז זה יכול גם לא לעזור, צריך לחפש דברים שישכנעו אותו". 

ולגבי המקרה של שירה איסקוב, בו הבעל רוצה להמשיך ולהתעלל ושום כליאה לא תפחיד אותו?

"זה מקרה טראגי ביותר", אומר הרב שילת בכאב, ומסביר כי, "זה מקרה קלאסי להפעלת כוח ולהוציא ממנו גט. העניין של כפייה בדרך 'עדינה', בכלא או כפייה ממונית, זה לא תמיד עוזר, לפעמים דברים כאלה לא יכולים להיות מעשיים. זאת בעיה רצינית. אם לאדם אין מה להפסד מבחינה ממונית ומאסר לא מאיים עליו אז אנחנו בבעיה קשה, אין פה הרבה אפשרויות".

כרגע, הכלי המיטבי שעומד לרשות המדינה הוא שימוש בכוח?

"כן, זה מה שההלכה אומרת לעשות, ועשו את זה במשך דורות ואין סיבה שלא יעשו את זה כאן. המדינה משתמשת בכוח בכל מיני סוגים של פשיעה, וזה סוג של פשיעה, במיוחד במקרה כזה שבן אדם ניסה לרצוח. אילו המשטרה היית צריכה להציל את האישה בשעת מעשה, היא לא הייתה משתמשת בכוח? היא לא הייתה מפעילה כל כוח אפשרי? בוודאי שכן, אז גם אחר המעשה יש הצדקה מוסרית מלאה לשימוש בכוח. זה שהמדינה לא עושה כך, זאת בעיה חמורה, אנחנו צריכים לתבוע שזה כן יהיה".