התחבורה הציבורית תתוגבר בתקופת הקורונה - באמצעות אוטובוסים לא מונגשים

לאחר דיון סוער שהתנהל בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, התברר כי אין מספיק אוטובוסים עירוניים-מונגשים לתגבור מערך התחבורה הציבורית, ומשרד התחבורה יאלץ לעשות זאת בעזרת אוטובוסים בין עירוניים שאינם מונגשים | מנכ"ל משרד התחבורה טען כי הנהג לא יכול לתת קדימות לבעלי מוגבלויות והסביר: "יפוצצו אותו במכות כמו שכבר קורה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/02/21 14:27 כו בשבט התשפא

התחבורה הציבורית תתוגבר בתקופת הקורונה - באמצעות אוטובוסים לא מונגשים
אוטובוסים בין-עירוניים לא מונגשים, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') תקנות לפיהן משרד התחבורה יתגבר את קווי האוטובוסים העירוניים גם באמצעות אוטובוסים בין עירוניים שאינם מונגשים לאנשים עם מוגבלות. זאת על מנת להפחית את העומס בתחבורה הציבורית בתקופת הקורונה.

ממלאת מקום יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב ומנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הדגישו כי האוטובוסים שאינם מונגשים יתווספו למערך ההיסעים הקיים ויתגברו אותו, ובמקביל לוחות הזמנים של האוטובוסים המונגשים לא ייפגעו ויישארו כפי שהם. "אין אוטובוסים מונגשים נוספים, איתם ניתן לתגבר את המערך הקיים. אנחנו משתמשים כבר בכולם", הדגיש בדיון גורם ממשרד התחבורה.

התקנות ייכנסו לתוקף באופן מיידי, ויימשכו כחודש עד ה-6 במרץ. לאחר מכן יוכל משרד התחבורה לבקש מהוועדה להאריך את תוקפן. עוד הוחלט כי יודגש באמצעות מערכת הכריזה של האוטובוס או באמצעות מודעה כי יש קדימות לאנשים עם מוגבלות בעלייה לאוטובוס.

למרות שהובהר כי אין מספיק אוטובוסים עירוניים-מונגשים שיכולים לתגבר את מערך התחבורה הציבורית, ארגונים הנכים התרעמו על ההחלטה. עו"ד מיכל שיק הר טוב מנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות אמרה כי, "זו פגיעה בשוויון. אדם עם מוגבלות בניידות לא יכול לעלות לאוטובוס. זה מרגיש כמו אזרח סוג ב'". 

יו"ר עמותת 'נכה לא חצי בן אדם', אלכס פרידמן , תהה על המצב הקיים ואמר: "זו פשוט בושה שבשנת 2021 האוטובוסים הבין עירוניים לא נגישים. מדוע הנהג לא יכול לצאת החוצה ולדאוג שהאדם עם המוגבלות יקבל קדימות?"

בתגובה אמר מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה: "אנחנו מוצאים את הפתרונות כדי לתת את השירות המיטבי למרות כל הקשיים. למרות הקיטורים נמשיך ונעשה ונוכיח את עצמנו. אנחנו מוסיפים את כל האוטובוסים שיש לנו וזה לא פוגע ברמת השירות שמקבלים אנשים עם מוגבלות"

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב שאלה אותו, "האם תהיו מוכנים לצאת לקמפיין מתן קדימות לאנשים עם מוגבלות וקשישים?" 

מנכ"ל המשרד מלכה השיב כי, "אני לא מתנגד לקמפיין. אבל זה עניין של חינוך. אני מופקד על תחבורה, לא על חינוך. נבדוק בתוך המשרד". פלוסקוב תהתה: "למה שהנהג לא יעצור הכול, יתקין את הרמפה ויעלה קודם כל את האדם עם מוגבלות?", המנכ"ל ענה: "כי יפוצצו אותו במכות, כפי שכבר קורה. זה לא התפקיד שלו"

לאחר אישור התקנות אמרה ח"כ פלוסקוב: "מצאנו את האיזון הנכון בתקופה רגישה זאת בין צרכי כלל האוכלוסיה לבין הצורך לשמור על שוויון ולא לפגוע באנשים עם מוגבלויות". 
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן