"כנראה שלא נגיע לחסינות עדר גם אם כל מי שיכול יתחסן"

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, טוענת כי אי אפשר לומר שהסגר נכשל, ומצביעה על הירידה במקדם ההדבקה, אך מבהירה כי לצאת מהסגר עם מעל אלף חולים קשה "זה מטורף, אבל אי אפשר להחזיק את מדינת ישראל כבת ערובה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/02/21 14:26 כה בשבט התשפא

"כנראה שלא נגיע לחסינות עדר גם אם כל מי שיכול יתחסן"
יוצאים מהסגר בירושלים, הבוקר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסגר נגמר, כשהתחלואה עדיין גבוהה מאוד. לאחר יותר מחודש של סגר, החלו העסקים הקטנים להיפתח הבוקר, באישור או לא באישור, ומגבלת אלף המטרים הוסרה, כל זאת כשבבתי החולים מאושפזים קרוב לאלפיים חולי קורונה, למעלה מ-1,100 מהם במצב קשה.

2,624 נדבקים בקורונה אתמול, 9.4% מהבדיקות חיוביות

הממונה על שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה מוקדם יותר היום (א') בדיון בוועדת החוקה, כי ברגע שיש 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן כנראה שלא נגיע לחסינות עדר גם אם כל האוכלוסייה שיכולה, תתחסן. עם זאת, לדבריה, אי אפשר לומר שהסגר נכשל כאשר הוא הוריד את מקדם ההדבקה מ-1.3 בתחילתו, ל-0.99 היום.

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור: "אנחנו במצב של מקדם הדבקה 1 ואנחנו פותחים הגבלות. אין ספק שגם בסגר השלישי הייתה היענות של הציבור ומה ששינה את חוקי המשחק הוא הווריאנט האנגלי שכנראה מדבק עוד יותר ומעלה את התחלואה הקשה ואנחנו בתנאי פעולה שונים.
אם חשבנו שאחרי הזריקה ראשונה של החיסון הכול יהיה שונה זה לא, ואנחנו ורואים וריאנטים בעולם שמדבקים אנשים שוב. ברגע שיש לנו 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן כנראה שלא נגיע לחסינות עדר גם אם כל האוכלוסייה שיכולה, תתחסן. לפי המחקר של פייזר החיסון יעיל ב-95%, זה אומר ש-5% לא יקבלו הגנה מלאה ובגילים המבוגרים זה אולי עומד על 90%". 

בהתייחסה לתכנית היציאה אמרה: "אמרנו ביושר שאנחנו לא רוצים לקבוע מדדים בלי להבין על מה אנחנו מדברים בהקשר לווריאנט הבריטי, ואמרנו שנקבע מדדים בהקשר לתחלואה קשה וקריטית, וכמובן מקדם ההדבקה שמלמד אותנו אם התחלואה מתפשטת.

בישיבת הממשלה הוצגו נתונים ומדדים שהיה עליהם דיון אבל אם רוצים שמשרד הבריאות יעמוד מאחורי המדדים ולא סתם יזרוק מספרים, אנחנו מנסים אחראית למצוא מדדים שהם באמת איזון. כשאנחנו אומרים שאפשר לצאת מסגר עם פחות מ-1000 חולים קשים זה מטורף, אבל אנחנו לא רוצים להחזיק את מדינת ישראל כבת ערובה. ייקח יותר זמן להגיע למדדים, אך עדיף להגיע למדדים נכונים מאשר לזרוק מספר שלא מבוסס על כלום". 

לשאלת היו"ר, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), בנוגע למידת הצלחת הסגר אמרה: "בקונסטלציה של כמה שבועות של סגר, אני לא יכולה לומר שהוא נכשל כאשר הוא הוריד את מקדם ההדבקה מ-1.3 ל-0.99 היום. בחברה החרדית מקדם ההדבקה עומד על 0.9 בחברה הכללית- 1.05 ובחברה הערבית- 1.01.
יש להבין שכל דבר שנפתח יעלה את מקדם ההדבקה ואנחנו צריכים כמדינה לבחור מה לעשות כי כל דבר יבוא על חשבון השני. אנחנו מנסים למצוא מתווה שייתן מענה ל-80% מהיישובים בארץ שהם כתומים או אדומים". 

לשאלת ח"כ ענת כנפו (יש עתיד תל"ם), כמה צוותי הוראה התחסנו אמרה כי "מנתוני משרד החינוך בין 60%-50% קיבלו חיסון ראשון".

צילום: Nati Shohat/Flash90

בהתייחסה לסגירת הכניסה לארץ אמרה ד"ר אלרעי פרייס: "הווריאנט האנגלי שעומד היום כבר על 80% מהדגימות הדגים מה קורה כשנכנס משהו מחו"ל ונעשים ניסיונות לבלימה של הווריאנט הדרום אפריקאי והברזילאי. הרבה מדינות לא עושות ריצופים גנטיים אז לא יודעים מה קורה בהן. מהירות ההחזרה של אזרחים מחו"ל- מבחינתי אפשר להחזיר אותם במהירות המרבית ברגע שהם הולכים למלונית ועוברים בדיקות". 

היו"ר ח"כ אשר הגיב לדבריה והציע לשקול לשנות או לקצר את מתווה הבידוד לחוזרים מחו"ל: "זה יכול לקחת עוד חודש חודשיים או חצי שנה שבה יהיו וריאנטים ולאורך ימים לא נוכל להשאיר סגר כזה של 14 יום. אם היה אפשר לקחת את הבידוד מחו"ל שיהיה שונה מזה של מי שהיה בוודאות ליד חולה, אולי לקצר אותו, וללכת על המינימום כדי להיות בטוח שלא חודר וריאנט לארץ. מי שקבע 14 ימים הוא זה שקבע את ה-10. כל מי שעולה למטוס נבדק, אז אולי אם יעשו בדיקה אחרי 4 ימים זה יספיק במקום אחרי 10 ימים.  כך ניתן יהיה להתמודד יותר עם הגזירה הזו".