פורים בצל הקורונה: תותר קריאת מגילה בבית כנסת, אך לא סעודות פורים המוניות

מתווה משרד הבריאות לפורים: מותר קריאת מגילה בבית כנסת, אסור מסיבות ריקודים. סעודה בחיק המשפחה הגרעינית בלבד, ומשלוחי מנות ללא מגע. ההחלטות ידרשו את אישור הממשלה ויכולות להשתנות בהתאם לתחלואה וההתחסנות

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/02/21 13:08 כב בשבט התשפא

פורים בצל הקורונה: תותר קריאת מגילה בבית כנסת, אך לא סעודות פורים המוניות
חגיגות פורים בצפת בשנה שעברה, צילום: דוד כהן, פלאש 90

מתווה משרד הבריאות לפורים: טיוטה למתווה חג הפורים בצל הקורונה הוצגה היום (ה') בפני ראשי ערים חרדיות. תפילות והתכנסויות יותרו גם במתחמים סגורים בהתאם לאופי הפעילות אך מסיבות ריקודים ייאסרו. במקום עד-לא-ידע ייסעו "משאיות שמחה" ברחובות. על אף התקווה שנתלו ב"דרכון הירוק" למחוסנים, בשל בעיות לוגיסטיות - מחוסנים לא יקבלו עדיפות באירועים. כך על פי פרסום ב"ישראל היום".

במשרד הבריאות מתכוונים ככל הנראה לאשר בפורים התקהלויות גדולות יחסית, בעיקר במרחב הפתוח, וזאת לראשונה מאז הקיץ. המתווה המקל בפורים מגיע מתוך הבנה כי מניעת חגיגות מהישראלים תהיה בלתי אפשרית, והאפשרות לציון החג תהיה תוך צמצום התחלואה. בדיון סגור שהתקיים אתמול עם ראשי ערים חרדיות נחשפה טיוטה של המתווה לפורים, ומה יהיה מותר ואסור בחג הקרוב.

בין ההצעות במתווה: איסור מוחלט על מסיבות ריקודים וסעודה בחיק המשפחה הגרעינית בלבד, לצד אירועים גדולים ומותרים, בעיקר במרחב הפתוח. יצויין כי ההחלטות דורשות את אישור הממשלה ויכולות להשתנות בהתאם לתחלואה וההתחסנות.

קריאת מגילה: אירועים בסיכון נמוך

במשרד הבריאות רואים בשבת הבאה, ראש חודש אדר, כמועד תחילת החגיגות של פורים, ושבוע לאחר מכן גם את אירועי "שבת זכור" שבו מגיעים המונים לבתי כנסת בשנה סטנדרטית. ב-25 בפברואר תחול תענית אסתר ועם צאת הכוכבים קריאת המגילה ובשנה רגילה - מסיבות. ביום למחרת, יום שישי, תתקיים קריאת מגילה שנית וחגיגות עדלאידע. מכיוון שפורים השנה חל ביום שישי, שושן פורים והחגיגות בירושלים יהיו בראשון.

על פי המתווה המסתמן, שעוד נתון לשינויים, יותר לקיים אירועים, ובכללם קריאת מגילה, גם במקומות סגורים, כשההחלטה על סדר הגודל של ההתקהלות תהיה על פי מתווה הרמזור, זאת מתוך הנחה שלא יצליחו להוציא לפועל את "הדרכון הירוק" עד פורים. במשרד מחלקים את הפעילות לשני סוגים – בסיכון גבוה ובסיכון נמוך.

 

קריאת מגילה

קריאת מגילהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

 

פעילות בסיכון נמוך היא פעילות בישיבה בלבד ובהזמנה מראש, עם מסכות, ללא מזון. במקרים כאלו יותר להתקהל במקום סגור עד 30% מתפוסת המקום ובהגבלה למקסימום 50 איש. במקום פתוח יותר להתקהל בתפוסה של עד 50% מהמקום ועד 200 איש. 

מסיבות: אירועים בסיכון גבוה

פעילות בסיכון גבוה היא כניסה ללא הזמנה מראש, עם מזון, כשהפעילות תהיה בתנועה ולא בישיבה, כדוגמת בית כנסת בסגנון שטיבלך או חצר בית ספר. מכיוון שמזון מעורב בעניין, הפעילות נחשבת בסיכון גבוה, משום שהיא ללא מסכות. על פי הטיוטה, יותר במקרה כזה להתקהל ב-20% תפוסה ועד 25 איש במקום סגור, ואילו במקום פתוח תותר 40% תפוסה ובכל מקרה עד 50 איש. "ההעדפה היא שכל פעילות תהיה לפי התו הירוק, תוך צמצום הסיכון להדבקה ותחלואה", נאמר אתמול בדיון הסגור, אך בשל מגבלות הדבר לא יתאפשר ולכן ההנחיות יהיו על פי מתווה הרמזור. 

בכל הנוגע למשלוחי מנות, סעודות ומסיבות, על פי הטיוטה שהוצגה יתאפשר לערוך סעודות אך ורק בחיק המשפחה הגרעינית, ומשלוחי מנות יישלחו באריזות אישיות עם מינימום של מגע. לא יתקיימו מסיבות ריקודים ובמקום עד-לא-ידע יהיו "משאיות שמחה" בדומה למה שהתרחש בפורים הקודם. יותר לקיים אירועים, כלומר מסיבות, במרחב פתוח ובהושבה בלבד, בקבוצות קבועות ועם כיסאות מסומנים ושמירה על מרחק. כמובן, על כל המשתתפים לעטות מסכה בכל זמן. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן