הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הארכת סגירת נתב"ג

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק שתאפשר את סגירת נתב"ג לתקופה ארוכה, כחלק מההתמודדות עם הזנים החדשים של הקורונה, וכן את חיוב הצגת בדיקות קורונה כתנאי לכניסה לישראל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 03/02/21 13:53 כא בשבט התשפא

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הארכת סגירת נתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לסגירת נתב"ג לתקופה ארוכה, כחלק מההיערכות להתמודדות עם הזנים החדשים של נגיף הקורונה המתפשטים בעולם, וכן לחיוב ביצוע בדיקת קורונה כתנאי לכניסה לישראל. 24 ח"כים תמכו, 3 התנגדו ואחד נמנע.

שעת נעילה: נתב"ג נסגר לטיסות מסחריות

בדברי ההסבר לחוק נאמר כי "כדי למנוע סכנה חמורה לבריאות הציבור ולמאמצים לבלום את התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מוצע לתקן את החוק באופן שיאפשר לממשלה לקבוע הגבלות בתקנות לפי החוק, בכל הנוגע לכניסה של אדם לישראל וליציאה ממנה, באוויר, בים ודרך מעברים יבשתיים, וכן יסמיך את הממשלה לחייב את הנכנסים לישראל לבצע בדיקות קורונה". למעשה, זהו המצב הנוכחי בנתב"ג, והצעת החוק נועדה להאריכו, ולאפשר לקיים אותו תקופה ארוכה, בהתאם לצורך.

עוד נאמר בהצעת החוק כי "בשל הפגיעה בזכות לצאת מישראל ובזכות של אזרח ישראלי להיכנס לישראל, הגלומה בסמכות זו, מוצע לתקן את סעיף 4(ג( לחוק ולקבוע כי התקנות שיגבילו את הכניסה והיציאה כאמור יהיו בתוקף לתקופה שלא תעלה על 14 ימים".

עוד מוצע, "כדי להפחית את הסיכון הנשקף מחולי קורונה המגיעים לישראל, להסמיך את הממשלה לחייב אדם הנכנס לישראל לבצע בדיקת קורונה במועד שייקבע בתקנות".

פירוט הצעת החוק

בדברי ההסבר להצעה נכתב: " מדינת ישראל מתמודדת כיום עם גל תחלואה שלישי, החמור ביותר שהיה מתחילת המגפה. בגל הנוכחי מספר החולים המאומתים הגיע לשיא של מעל 000,10 חולים מאומתים ליום )מעל 300,8 חולים מאומתים ליום בממוצע שבועי(. קיימים עומס אדיר בקופות החולים ובבתי החולים ושיאי תחלואה קשה שלא נראו כמותם, וזאת במקביל למבצע החיסונים האינטנסיבי. 

כבר בתחילת ההתמודדות עם נגיף הקורונה עלה הצורך בהטלת המגבלות על חוזרים לישראל מחו"ל בשל התחלואה מחוץ לישראל וכדי למנוע התפשטות של הנגיף בישראל והחמרה של רמת התחלואה במדינה כתוצאה מחזרתם של חולי קורונה מחו"ל. בתקופה האחרונה הצטרפו לחששות אלה חששות מווריאנטים (מוטציות) של הנגיף.

לעמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, כאשר מדובר בווריאנט, מספיקה חדירה של מקרה אחד לישראל כדי ליצור התפרצות, התפשטות ובהמשך נזק בריאותי מהותי לאוכלוסיית ישראל. כניסה לישראל של וריאנט העלול לגרום לעמידות בפני החיסון יוצרת חשש משמעותי להחמרה בהתפשטות הנגיף ובתחלואה ממנו בישראל וכמו כן שלילת האפקטיביות של החיסונים לבלימתה. וריאנט של הנגיף עלול אף לאיים בהדבקה חוזרת בקרב מחלימים. זו סכנה ממשית לעלייה בתחלואה ובתמותה וסכנה ממשית לבריאות הציבור בישראל, ויש לנקוט צעדים מהירים כדי לבלום אותה. מאחר שהזיהוי של וריאנט במדינה מגיע באיחור, לאחר שכבר הייתה הדבקה בתוך המדינה, חשוב לנקוט פעולות מניעה שימנעו אפשרות כניסה של אותם וריאנטים למדינה".

יואב קיש נגד גנץ: "די עם הפופוליזם"

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש: "אני קורא לבני נגץ, אל תפעל לשיתוק לאומי, אל תייצר אירוע שבו מדינת ישראל לא מסוגלת להתמודד עם הקורונה, כי זה מה שהיה בישיבה האחרונה ולשם אתם מובילים. אנחנו במשרד הבריאות מבקשים לחכות עם הפתיחה עד יום ראשון מכמה סיבות טובות והמרכזית היא שעד תאריך זה עוד כ-200000 איש ישלימו את כיפת הברזל האישית שלהם כשהחיסון ייכנס לשיא תוקפו. מספיק עם הפופוליזם הזה".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן הגיבה: "כשממשלה יושבת ומקבלת החלטות היא לא משרד הבריאות ולא הנהלת בתי החולים. היא גם שוקלת את הנזקים הבריאותיים של הסגר, את הנזקים הנפשיים של הסגר, היא גם יודעת שמספר ההתאבדות גדל. היא גם יודעת שמספר אובדנים והמחירים הנפשיים שהחברה משלמת בגין הסגר קפץ בעשרות אחוזים. היא גם יודעת שיש מחיר כלכלי אדיר לסגר, היא גם יודעת שאנשים שאיבדו את פרנסתם. יש בעיות של אובדן כושר, של השמנה של פגיעה בחולים של אי יכולת לטפל בחולים אחרים ועוד ועוד.".