בג"ץ קובע: אין למכור מוצרים לא חיוניים - גם בחנויות חיוניות

בעלי חנויות שנאלצו לסגור במהלך הסגר, הגישו עתירה לבג"ץ בנוגע לחנויות הרשאיות לפתוח ולמכור מוצרים חיוניים, אך מוכרות גם מוצרים שאינם חיוניים. בג"ץ קיבל את עתירתם וקבע כי יש לשנות את המתווה הקיים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 02/02/21 16:47 כ בשבט התשפא

בג"ץ קובע: אין למכור מוצרים לא חיוניים - גם בחנויות חיוניות
צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל היום (ג') עתירה לתיקון תקנות הסגר, כך שימנע מחנויות חיוניות, הרשאיות לפעול בימי סגר, למכור מוצרים לא חיוניים. השופט נעם סולברג, בהסכמת השופטים קרא ווילנר, ראה במצב הקיים היום בסגר, פגיעה בעותרים - בעלי חנויות שאינן רשאיות להיפתח.

העותרים – בתי עסק ברחבי הארץ, לממכר צעצועים ומוצרים דומים – טענו כי המדיניות הנוהגת כיום, המאפשרת מכירה של מוצרים לא חיוניים, אגב מכירת מוצרים חיוניים, פוגעת בשוויון, ללא הצדקה, ומבלי שמושגת כתוצאה מכך תכלית ראויה.

בעבר, שר הבריאות שקל לערוך שינויים בנוסח התקנות, ולהטיל איסור על מכירת קטגוריות מוצרים מסוימות, שניתן לקבוע לגביהן כי אינן כוללות מוצרים חיוניים (למשל – צעצועים), אך לאור קשיים משפטיים שהוצגו לו, החליט לבסוף שלא לשנות מדרך הפעולה הקיימת.

השופט סולברג בחן במסגרת העתירה את הקשיים המשפטיים שהוצגו לשר הבריאות, וקבע כי לא נמצא בטענות אלה קושי משפטי של ממש. משום כך פסק השופט כי לא קמה הצדקה להמשך הפגיעה בעותרות, ואין מניעה לשנות את המתווה הקיים, כפי ששקל שר הבריאות בחיוב לעשות.

נקבע כי ינתן למשיבים פרק זמן של שבוע-ימים לתיקון התקנות, בדרך שתצמצם, במידת האפשר, את יכולתם של בתי העסק המקיימים פעילות חיונית, למכור מוצרים לא חיוניים, בימי הגבלות או סגר.