בכיר במשטרה: "ההחלטה לא לפזר את ההלוויה מנעה קרע בעם"

מפקד מרחב ציון, תנ"צ עופר שומר, טוען כי אי מניעת ההלוויה, בה הצטופפו עשרות אלפי בני אדם במשך שעות, מנעה התקהלות גדולה יותר: "אפשר לפזר כל הפגנה, אבל במחיר של שפיכות דמים אני מעדיף לנצל כלים אחרים. מנענו התכנסות גדולה יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/02/21 07:55 יט בשבט התשפא

בכיר במשטרה: "ההחלטה לא לפזר את ההלוויה מנעה קרע בעם"
ההלוויה הראשונה מבין השתיים אמש, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שתי הלוויות התקיימו אמש (א') בירושלים, הראשונה לפני הצהריים והשנייה בשעות הערב, שני הנפטרים זכו לכינוי 'זקן ראשי הישיבות', כשהשני, הרב יצחק שיינר, ירש את התואר מהראשון, הרב משולם דוד סולובייצ'יק, והחזיק בו שעות בודדות בלבד. בשתי ההפגנות התקהלו בצפיפות רבה עשרות אלפי בני אדם, ברוב המקרים, על פי התיעודים שפורסמו, ללא מסכות וללא שמירה מינימלית על כללי הריחוק החברתי.

שוב: המונים משתתפים בלוויית רב בירושלים

שתי ההלוויות התקיימו ללא כל התערבות של משטרת ישראל, שאמורה לפקח על התקהלויות ולמנוע אותן במקרה הצורך. במשטרה טענו כי שוטרים חילקו דו"חות במהלך הלוויות, אך באחד התיעודים נראו בחורי ישיבה נתלים על רכב של יחידת האכיפה העירונית במהלך הלוויה, ללא כל הפרעה או ניסיון לעצור אותם.

מפקד מרחב ציון במשטרה, תת ניצב עופר שומר, טען הבוקר בראיון לרדיו 103FM כי לא ניתן היה למנוע את ההתקהלות ללא שפיכות דמים, וכי המשטרה "מנעה קרע בעם" כשלא פיזרה את ההתקהלויות. לדבריו, "להגיד לא מנענו זו טעות, זה לא שלא מנענו, מנענו הלוויות גדולות יותר. נערכנו מבחינה מבצעית ומנענו שפיכות דמים. למשטרה אין בעיה, המשטרה יכולה לפזר כל הפגנה וכל אירוע השאלה מה המחיר".

איך זה היה מגיע לשפיכות דמים?
"זה היה מגיע לשפיכות דמים מסיבה פשוטה, ראיתי המוני, מאות ואולי כאלף ילדים, ראיתי את תנאי השטח, אני הכוונה למשטרה, המשטרה עשתה הערכת מצב, יש מפקד מחוז ומפכ"ל. אפשר לפזר כל דבר השאלה מה המחיר, במחיר של שפיכות דמים אני מעדיף לנצל כלים אחרים כדי לפזר, חלק זה גם הידברות וגם היערכות מבצעית. לדוגמה היה לנו מידע מודיעני שעומדים להגיע מכל הארץ אז למשל המשטרה עשתה מחסומים אתמול".

ראיתם מאות ילדים בשטח, כשהגעתם הלוויה כבר התחילה.
"הלוויה הייתה בביתו של אדם בשכונה. יש משהו שהציבור לא מבין – החרדים גרים בירושלים יש שם 300 אלף איש, הגופה הייתה בבית שלו בישיבה קטנה, הם גרים שם. מספיק שיורדים 30 אלף איש וירושלים עומדת. בשכונה הזאת הם אנשים שחיים בקהילה, אתה לא יכול למנוע מאנשים לגור במקומות בהם הם גרים".

אבל אם הייתם באים לפני שהאנשים יוצאים החוצה לפני ההלוויה, זה היה נראה אחרת.
"המשטרה מסוגלת לעשות הכול, היא יכולה לנייד שוטרים ממקום למקום, לפעול בכמה מקומות בו זמנית, יש יחידות מיוחדות, אין לנו בעיה לפעול אבל בסוף יש שיקול דעת. המשטרה בשבועיים האחרונים, אנחנו למשל במחוז ירושלים, לא הייתה ישיבה שלא פעלנו, הם יצאו להפגנות כי לא אפשרנו להם ללמוד גם בישיבות ובמקומות הכי קשים במאה שערים".

אתמול היה חריג?
"בהחלט, הלוואי ולא היה קורה. מבחינת האחריות הציבורית אני לא הגננת שלהם, מנענו התכנסות גדולה יותר, עשינו הידברות, מנענו התחככות שלהם עם הציבור הרחב, הם הלכו במסלול מוסדר שסיכמנו איתם מראש, מנענו קרע בעם, אם היינו נכנסים בכוח וחס וחלילה היה קורה אסון היו הפרות".

היה ציבור שמוסר את נפשו כדי לקיים את הלוויה?
"חד משמעית. אנחנו העולם החילוני אם יבואו אליי, הבן שלי התגייס לפני שנה וחצי והוא ביחידה מובחרת, אם אומרים לי בגלל הגבלה לא תוכל ללוות את הבן שלך בדרך הכי חשובה שלו והיו עושים את זה לכלל הציבור, כל מיני דברים שחשובים לנו אני מניח שהיינו יוצאים להפגנות".

אבל מסירת נפש?
"יש לנו את הערכים שלנו שהיינו מוסרים נפשנו בעדם, אני בטוח. בשביל עם ישראל אני מוכן למסור את נפשי".

מסירת נפש במהלך מסע לוויה כשאנחנו בתוך מלחמה מטורפת זה אותו דבר?
"הם מסוגלים למסור את נפשם בנושאים האלה. לנו המשטרה יש את הניסיון המבצעי אנחנו רואים עד איפה אפשר להילחם וכשאנחנו מבינים שזה יגיע לשפיכות דמים אנחנו נמנעים מהקטע הזה כי אנחנו לא רוצים מלחמת אזרחים, לא רוצים הרוגים ולא רוצים את הקרע בעם".

רוב העם מסתכל ולא מבין איפה אתם?
"היינו שם, איפה שהיה אפשר מנענו, איפה שהיה אפשר חסמנו, הפעלנו את שיקול הדעת שלנו ויש לנו את הניסיון וההבנה והיכולת האסטרטגית לראות צעד קדימה. לכן נמנענו משימוש בכוח. השימוש בכוח שהיה צריך כיד למנוע את הלוויה היה מביא לנפגעים קשים ביותר".

אנחנו נזכרים כאשר פיזרתם ביד קשה עולים מאתיופיה שהפגינו, ערביי ישראל במשולש, מתנחלים מעמונה.
"אתמול זו לא הייתה הפגנה, זו הייתה תהלוכת לוויה לא חוקית. לא הייתה התפרעות אלימה, הייתה הפרה של החוק ויש כלים להשתמש בזה. אלה דוגמאות של הפרות סדר אלימות שהמשטרה הגיבה בכוח".

איזה סוג של הידברות הייתה?
"מדובר פה בעדה החרדית שמורכבת מסאטמר, תולדות אהרון, תולדות אברהם ויצחק, ברסלבים וכו'. יש להם נציגים שלהם, דיברנו עם נציגים בכירים, הסברנו להם, אמרנו להם מה הולך להיות ומה מותר ומה אסור. זו אוכלוסייה שמתבדלת ממדינת ישראל".

האם המפכ"ל הנכנס היה מעורב בקביעת הקווים של הטיפול בלוויה?
"קיבלנו גיבוי מלא מהשר ומהמפכ"ל לשיקול הדעת".

גורם בכיר במשטרה אמר 'אנחנו לבד במערכה. אל תצפו שאנחנו נעשה את העבודה השחורה ונביא לשפיכות דמים'. למה הוא מתכוון?
"אני לא רוצה לפרשן את הגורם הבכיר, שהוא יבוא ויפרשן את שאמר. אני כן רוצה לנצל את ההזדמנות לקרוא לאחדות לשמירה על כללי הבריאות, לשמור על כל מה שקשור לתקנות בתקופה הקשה הזאת וזה הזמן במקום שחלק מהציבור שאני רואה אותו אומר דברים קשים מאוד, אני חושב שהשיטה הזאת לא תעזור. זו התקופה בה אנחנו צריכים כולנו להפגין אחדות, לתמוך במשטרה ובתקנות עד שנעבור את התקופה הקשה וניו זילנד לא תהיה פה, ישראל זו ישראל ויש לה את הבעיות שלה".