ריבלין: "מערכת המשפט נתונה לביקורות חריפות, יש ביניהן החוצות את סף הלגיטימיות"

בנאומו בטקס השבעת השופטים, אמר הנשיא, כי מעל הביקורת על מערכת המשפט "גואה המתח בין הדרג המקצועי בשירות המדינה ודומה כאילו הוא עומד בפני נקודת שבר בלתי נסבלת". עוד הוא אמר: "הקורבנות העיקריים של המאבקים האלה הם אזרחי ישראל עצמם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/01/21 13:11 יג בשבט התשפא

ריבלין: "מערכת המשפט נתונה לביקורות חריפות, יש ביניהן החוצות את סף הלגיטימיות"
הנשיא ריבלין בטקס ההשבעה, צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

בבית הנשיא התקיים היום טקס השבעת השופטים הגדול ביותר שנערך עד כה, במהלכו הצהירו אמונים 54 שופטים: 35 שופטים התמנו לבתי משפט השלום, חמישה שופטים לבתי משפט לנוער, ארבעה שופטים לבתי משפט למשפחה ועשרה רשמים בכירים. עקב מגבלות הקורונה השופטים נשבעו בנפרד וללא ליווי משפחותיהם. את האירוע פתח נשיא המדינה, ראובן ריבלין. אחריו נאמו נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ושר הביטחון בני גנץ.

אסתר חיות: "אין מקום לגרור את הליך מינוי השופטים אל המגרש הפוליטי"

"זו הפעם השניה פחות מחודש שאנחנו משביעים כאן שופטים, לאחר כמעט שנתיים רצופות בהן לא הושבע שופט אחד", אמר הנשיא לאחר ברכות הפתיחה. "אפשר היה לחשוב לרגע שחזרנו לשגרה ברוכה. לצערי לא זה המצב. מדינת ישראל נמצאת בפתחה של מערכת בחירות נוספת, בעיצומו של משבר הבריאות החריף ואולי החמור בתולדותיה של המדינה שלנו".

ריבלין אמר כי לעתים יש ביקורות על מערכת המשפט אשר חוצות את רף הלגיטימיות. "בשנים האחרונות נתונה המערכת המשפטית לביקורות חריפות, אשר יש ביניהן החוצות באופן בוטה את סף הלגיטימיות. מתודת השיח ברשתות החברתיות מתדלקת מתקפות אלו, פעמים רבות תוך הוצאתן מהקשרן. מעל כל אלו, גואה המתח בין הדרג המקצועי בשירות המדינה, המכונה לעתים בצורה מזלזלת כפקידות, פקידים, פקיד וההנהגה הפוליטית בישראל, ודומה כאילו הוא עומד בפני נקודת שבר בלתי נסבלת".

צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ


"בשם מה שמכונה משילות, נחצים גבולות וקווים אדומים", הוסף הנשיא, "אני חסיד גדול של הגדרת הגבולות בין הרשויות, והתבטאתי לא פעם באשר לסכנת הפלישה של הרשות האחת לתחומי האחרת. פעמים רבות סוגיות מעין אלו צריכות להגיע לבית המשפט ותפקידו להכריע בניהן". 

"אלא שלאחרונה הפכו עימותים אלו לנכסים פוליטיים וככאלה הם מזיקים לאזרחי ישראל. ככל שהמתח בין גורמי הפקידות וההנהגה הפוליטית יגבר כל עוד יהיה מי שיחשוב שהשיח הלאומתי והמשסע כלפי הפקידות ומערכת המשפט משתלם פוליטית נמשיך כולנו להיות עדים לעימותים מכוערים הולכים וגוברים וכל זאת בשם המשילות".

הנשיא הדגיש כי "לעיתים מגיעים המבקרים לפתחה של מערכת המשפט מתוך צורך אמיתי לחדד את הגבולות בין רשות לרשות, אך לעיתים הם נולדים רק מתוך עניין פוליטי. הקורבנות העיקריים של המאבקים האלה הם אזרחי ישראל עצמם"/



ריבלין פנה אל השופטים החדשים וחיזק את ידיהם: "אל יהי במתקפות הללו כדי לרפות את ידיכם השופטים החדשים. אל יהיה עליכם מורא מלבד מוראו של החוק. אל תהא דעתכם מושפעת מאופנות חולפות, כי אם מהממלכתיות הישראלית וערכי המדינה היהודית והדמוקרטית. איכות השופטים והרשמים במערכת, עבודתם הקשה והמתמשכת ופסקי הדין המקצועיים היוצאים תחת ידיהם הם שיעגנו בסופו של דבר את אמון הציבור במערכת המשפט. זכרו כי הערובה הבטוחה ביותר למעמדה הרם ולעצמאותה של מערכת המשפט הישראלית תימצא בדבקות בשליחותכם. היו קשובים, היו אנושיים, היו חרוצים והיו ענווים. עשו משפט צדק, על פי הבנתכם את הדין ואת המקרה שבפניכם. כבדו את הבאים בשערי אולמכם; אדם קטן כגדול, שועה עולם כאיש היישוב".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן