האם בינה מלאכותית תבדוק בגרויות?

משרד החינוך ערך פיילוט בו מחשבי בינה מלאכותית בדקו בחינות בגרות. הניסוי היה מוצלח, אך בדיקת בגרויות על ידי בינה מלאכותית תצא לפועל רק בעתיד הרחוק, אם בכלל. הסיבה: חשש שהמורים ייצאו למאבק

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/01/21 10:05 יג בשבט התשפא

האם בינה מלאכותית תבדוק בגרויות?
צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

משרד החינוך ערך לאחרונה פיילוט מעניין במיוחד. מחשבי בינה מלאכותית בדקו בחינות בגרות בהיסטוריה ובספרות והגיעו לתוצאות ציון דומות בהשוואה לבחינות שנבדקו על ידי מורים ומורות. הניסוי היה מוצלח אך השימוש בבינה מלאכותית לבדיקת בחינות בגרות, אם בכלל, עדיין רחוק. במשרד החינוך חוששים שהמורים ייצאו למאבק, מכיוון שבדיקת הבחינות מהווה מקור הכנסה משמעותי עבור רבים מהם. כך פורסם הבוקר ב"ישראל היום". 

בחינות הבגרות בהיסטוריה ובספרות הן בחינות בעלות מלל רב. בכל בחינה התלמידים כותבים בכתב יד 17-18 דפים בממוצע. הבינה המלאכותית צריכה להבין את כתב ידו של הנבחן ולזהות את ההיגיון שעומד מאחורי הטקסט. בנוסף, צריכה הבינה המלאכותית לנתח את התשובות בהתחשב בכמה פרמטרים: ענייניות התשובה, ניסוח התשובה, דקדוק לשוני ועוד.

הניסוי המעניין נערך במרכז לבדיקת בחינות הבגרות והגמר (מרב"ד) של משרד החינוך. במסגרתו, אספו במשרד החינוך כ־3,000 מחברות בחינה ובהן תשובות של תלמידים שניגשו לבגרות בספרות ובהיסטוריה.

בשלב הראשון מחברות הבגרות בניסוי נבדקו על ידי מורים ומורות ולכל בחינה ניתן ציון. בשלב השני, מחברות הבחינה יחד עם תשובות התלמידים נסרקו לתוך מערכת הבינה המלאכותית, כשלכל בחינה הוזן הציון שניתן לה על ידי המורים. מערכת הבינה למדה, באמצעות אלגוריתמים, לזהות את התשובה הנכונה ביותר לכל שאלה וגם את הניקוד עליה.

לאחר שהמידע על אלפי בחינות הבגרות נכנס למערכת, נאספו כאלף מחברות בחינה נוספות, באותם שני מקצועות. גם המחברות הללו נבדקו תחילה בידי מורים ומורות, שהעניקו להן ציונים, אך הפעם הציונים נשמרו בסודיות. בשלב זה, הבחינות הועברו לבדיקת המערכת, שסרקה אותן והעניקה להן ציונים בהתאם לנתונים שנשמרו אצלה. המטרה היתה להבין האם קיימת סימטריה בין הציונים שהעניקו המורים לבין הציונים שהעניקה מערכת הבינה המלאכותית.

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן