נתונים מעודדים: הדבקה כמעט אפסית אחרי המנה השנייה של החיסון

מנתוני קופת החולים 'מכבי' עולה כי מתוך כ-128 אלף מתחסנים במנה השנייה, רק 20, פחות מעשירית אחוז, נדבקו בקורונה, כשאיש מהם לא סבל מתסמינים חמורים. בבית אבות בחולון נדבקו שני קשישים אחרי המנה השנייה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 25/01/21 21:30 יב בשבט התשפא

נתונים מעודדים: הדבקה כמעט אפסית אחרי המנה השנייה של החיסון
חיסונים בשיבא, צילום: Miriam Alster/Flash90

מבצע החיסונים נמשך, ומנתונים ראשוניים של קופות החולים המתפרסמים הערב (ב') עולה כי מדובר, עד כה, בהצלחה גדולה. על פי הנתונים שמפרסמת הערב קופת חולים מכבי, פחות מעשירית האחוז ממקבלי מנת החיסון השנייה נדבקו בקורונה. זאת מתוך 128 אלף מחוסנים שחלף שבוע מאז קיבלו את המנה השנייה.

אדלשטיין: "מאתיים אלף מתחסנים ביום - זו הדרך לנצח את הנגיף"

במכבי אומרים כי רוב הנדבקים הם מעל גיל 55, וכמחצית מהם סובלים ממחלות כרוניות. התסמינים אותם חוו, אם בכלל, היו קלים וכללו כאבי ראש, שיעול, חולשה או עייפות. איש מהם לא נזקק לאשפוז, ואיש מהם לא סבל מחום של מעל 38.5 מעלות. רובם נבדקו לקורונה לאחר חשיפה לחולה מאומת.

"העובדה שמדובר בנדבקים מפרופילים שונים, תואמת את הדיווחים מהניסוי של פייזר" אמרה ד"ר ענת עקה-זוהר, ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי. היא הדגישה כי "כעת חשוב לעקוב ולראות כי בהתאם לציפיות שלנו, מי שאכן נדבק למרות שהתחסן אינו סובל מסיבוכים רפואיים קשים כתוצאה מהנגיף". נזכיר כי על פי נתוני חברת פייזר, החיסון יעיל ב-95% עבור מי שחלף שבוע מאז קיבל את מנת החיסון השנייה.

בתוך כך, גם בבתי האבות ברחבי הארץ דווח על נדבקים שכבר קיבלו את מנת החיסון השנייה, אך מדובר במעטים מאוד. מנכל רשת בתי האבות 'משען', עמרי כהן, שלח היום מכתב דחוף לפרופסור נמרוד מיימון, ראש מטה 'מגן אבות ואמהות', בדרישה לבצע בדיקה שבועית לכלל דיירי הדיור המוגן בישראל גם לאחר חיסון המנה השנייה. 

הבקשה של כהן הגיעה לאחר שהבוקר נמסר לבית האבות 'משען' בחולון, כי שני דיירים נמצאו חיובים בבדיקה שנערכה להם לאיתור הנגיף. זאת למרות ששני הדיירים חוסנו במנה הראשונה, ובחלוף שלושה שבועות בדיוק, חוסנו במנה השנייה. למעשה חלפו 12 ימים מאז חיסון המנה השנייה, והדיירים המדוברים התגלו כחיוביים.

עם זאת ב'משען' מדגישים כי אין ודאות לגבי מועד ההדבקה המדויק של הדיירים, ולכן אין להסיק מכך לגבי יעילות החיסונים. דיירת אחת בת 82 לא סובלת מתסמינים, ודייר שני בן 96 סובל מחולשה כללית.

"למעלה ממיליון איש קיבלו את החיסון השני", הכריז הבוקר שר הבריאות יולי אדלשטיין והוסיף כי, "ישראל ממשיכה להוביל את העולם עם 3.7 מיליון חיסונים (2.590 מיליון קיבלו מנה ראשונה, ומתוכם למעלה ממיליון קיבלו גם את המנה השנייה), ואנחנו פותחים את השבוע עם כ-200,000 מתחסנים ביום. זו הדרך לנצח את הנגיף".