משה (מושקו) מושקוביץ הלך לעולמו

משה 'מושקו' מושקוביץ, ממייסדי ההתיישבות החדשה בגוש עציון וראש המועצה הראשון של היישוב אפרת, הלך לעולמו בגיל 96. היה ממייסדי ההתיישבות בגוש עציון, ישיבת הר עציון ומכון צומת

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 24/01/21 07:26 יא בשבט התשפא

משה (מושקו) מושקוביץ הלך לעולמו
מושקו מושקוביץ ז"ל, צילום: צילום מסך

ברוך דיין האמת. משה (מושקו) מושקוביץ, איש גוש עציון, הלך הלילה (א') לעולמו בגיל 96. מושקו היה איש חינוך, ממייסדי ישיבת הר עציון, ממחדשי היישוב היהודי בגוש עציון לאחר מלחמת ששת הימים ומיוזמי הקמתו של מכון צומת.

מועצת גוש עציון הגישה את מועמדותו של משה מושקוביץ' לפרס ישראל

משנת 1952 ועד 1979, במשך כ-27 שנים, עמד בראש המועצה האזורית שפיר, במסגרת זו יזם את הקמת הישיבה התיכונית אור עציון ומוסדות חינוך נוספים. במשך כל חייו התגורר במושב משואות יצחק.

לאחר מלחמת ששת הימים פעל רבות ליישובו של גוש עציון. הקים את היישוב אלון שבות, ורתם את הרב יהודה עמיטל והרב אהרן ליכטנשטיין לייסוד ישיבת הר עציון ביישוב. בתחילת שנות ה-80 הקים את היישוב אפרת ושימש במשך למעלה מארבע שנים ראש היישוב וראש המועצה הראשון.


(סרטון לרגל יום הולדתו התשעים)

היה חבר הוועד המנהל של אוניברסיטת בר-אילן, יו"ר עמותת מכללת שערי משפט, יו"ר ועד ההנהלה של ישיבת שיח יצחק ויו"ר ועד ההנהלה של ישיבת הר עציון. שימש גם כיו"ר הוועד המנהל של מכון צומת, תפקיד ממנו פרש בשנה האחרונה.

ביום ירושלים תשס"ח הוענק למושקוביץ "פרס מוסקוביץ' לציונות". בנימוקי ועדת הפרס נאמר כי הפרס הוענק "על למעלה משישים שנות מעורבות, מחויבות ומנהיגות בתחומי החינוך, החברה וההתיישבות; על חלקו האישי בהקמת יישובים ומוסדות השכלה, חינוך ותורה, בכל רחבי הארץ; על חזון התיישבות המחודשת בגוש עציון, לאחר מלחמת ששת הימים ועל הגשמתו של החזון, ביסוד יישובי הגוש, ישיבת הר-עציון והעיר אפרת".

"המצפן של אפרת, ושל ההתיישבות בגוש עציון בכלל"

ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי הביע צער הבוקר על פטירתו של משה מושקו משקוביץ. רביבי שהיה עימו בקשר סיפר כי "כשהחליט מושקו שהוא מקים את אפרת הוא הגיע אל הרב ריסקין ושאל האם הוא יודע כיצד מקימים עיר בישראל, הרב ריסקין יבדל"א ענה שאיננו יודע ואז סיפר לו מושקו כיצד החליט דיזנגוף שהוא יהיה ראש עיר ורק אחרי שהחליט כך, פעל להביא תושבים. אז הרים מבט מושקו אל הרב ריסקין והוסיף, אתה תהיה הרב ואני ראש העיר".
בסיפור אחד מייצג מסביר רביבי אפשר ללמוד מי האיש, מה פועלו ומה היא תמצית חייב "הוא מצפן אנושי בהתיישבות, הוא מתווה דרך לגוש עציון, הוא אדם שיודע להתרגש להעריך להתלהב מעוד בית, עוד שכונה ועוד גן ילדים באפרת, להזיל דמעה ולומר כי 'המציאות עולה על החלום.'"

מושקו עם ראש מועצת אפרת הנוכחי, עודד רביבי

מושקו עם ראש מועצת אפרת הנוכחי, עודד רביביצילום: דוברות

מושקו שהיה ראש המועצה הראשון של אפרת הקפיד לשמור על קשר קרוב עם אנשיה גם כשכבר חזר למשואות יצחק קרוב לאנשים שאיתם כבר בצכוסלובקיה חלם לבנות ולפתח את ארץ ישראל ושאתם יישב את גוש עציון עוד טרם הקמת המדינה עד לנפילתו. "לפני חודש שלח לי מושקו מכתב ובו כבר הפציר בי להתחיל ולהערך ל100 שנות עצמאות לישראל" סיפר רביבי. "הלך מאיתנו מי שצעד והתווה את שבילי ההיסטוריה של עם ישראל בארץ ישראל בעת החדשה. יהי זכרו ברוך" סיכם.

יו"ר 'ימינה, ח"כ נפתלי בנט, ספד גם הוא: "הסיפור האישי של משה מושקוביץ משולב יד ביד עם סיפורה של מדינת ישראל: עלייה לארץ, מעפילים, גרעין קיבוצי, גוש עציון. טביעת האצבע שלו הייתה בחינוך, בחברה ובהתיישבות.

"מושקו היה ממחדשי גוש עציון וממקימי מכון צומת שמשלב בין טכנולוגיה להלכה. הוא היה מפעל חיים שלם. המורשת שהשאיר אחריו, היישובים שהקים, אנשי החינוך שיצאו ממפעליו - מדברים בעדו ומשמשים עדות חיה ומליצי יושר עבורו. יהי זכרו ברוך".

עם נפתלי בנט

עם נפתלי בנט צילום: ללא

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' ספד: "‏מושקו, דור הנפילים. איש גוש עציון. איש אשכולות. אגדה. איש התורה, העם והארץ. חייו הם הסיפור הציוני כולו. בכל פגישה איתו, הציג עוד רעיון, עוד חזון לקידום ההתיישבות, העליה, והציונות.

"והיום הוא בא בימים. בא אל כיסא הכבוד עם מלא ימיו בידיו, אחד מהם לא הלך לריק.‏מפעליו כאן בארץ יעמדו עוד ימים רבים ויעשו פירות, והוא יביט עליהם בגאווה מלמעלה, כשבבת השחוק בקבועה על פניו, שמח בהם וממשיך לדאוג להם משם. תהי נשמתו צרורה בצרור החיים לעולמים".

השר לשעבר זאב אלקין אמר: "ברוך דיין האמת. מושקו היה איש מדהים ומנהיג אמיתי של ההתיישבות. איש עשיה שלא חיפש כותרות, אבל תמיד הביא תוצאות. הכרתי אותו עוד בזמן לימודיי בישיבת הר עציון, ועבדנו ביחד על פרויקטים שונים מאז שנכנסתי לעשיה ציבורית. הערכתי אותו מאוד ואהבתי אותו מאוד. איש של אמת. יהיה זכרו ברוך".

ח"כ איילת שקד כתבה: "משה (מושקו) מוסקוביץ, איש עשייה שלא הפסיק לחשוב איך ממשיכים לרוץ קדימה. מחידוש ההתיישבות בגוש עציון ועד הקמת מוסדות חינוך. האיש שעד יומו האחרון היה פעיל עבור עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. איש חינוך שהוא איש ציבור. יהי זכרו ברוך".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן כתב כי "קמנו לבוקר עצוב. גוש עציון מבכה את אחד ממייסדיו הבולטים, משה מושקוביץ - מושקו. אשר פעל עשרות שנים ללא הפסקה בשדה ההתיישבות והחינוך, הקים והפעיל מוסדות וישובים.
עד לפני מספר ימים עוד המשיך ללוות הקמת שכונות חדשות בלב גוש עציון על שטח משואות יצחק הישנה וחטמ"ר עציון. המשיך לעמוד בפועל בראשות הנהלת ישיבת הר עציון. קשה לתאר את המרץ הבלתי פוסק, הכניסה לפרטים הקטנים ואת מידת ההשתדלות המדהימה לכל דבר אשר חלם ויזם. איש גדול בלכתו מאיתנו ציווה להמשיך את ההגשמה הגדולה של ישובו ופיתוחו של גוש עציון. לפני מספר חודשים הגשנו את מועמדותו של מושקו לקבלת פרס ישראל על שמונה עשורים של עשייתו הברוכה.
לצערנו לא הספקנו. תודה מושקו על מה שנתת, אנחנו נשמר ונלמד את מורשתך למען הדורות הבאים. יהי זכרך ברוך".

ח"כ אופיר סופר: "מושקו מושקוביץ איש חזון ומעש, איש התיישבות ברמ"ח איבריו. ‏דמותו ופועלו יהוו נר לרגלי הדורות הבאים כאיש התיישבות פורץ דרך. ‏יהי זכרו ברוך".

גם בבית הספר שדה כפר עציון הביעו צער על פטירתו של משה מושקו מושקוביץ: "סיפור חייו שזור פעם אחר פעם בגוש עציון. מהיותו שותף בגרעין משואות דרך ההתיישבות בגוש, ההתמודדות לאחר נפילתו, המאבק ליישב אותו מחדש והמשך הפעולות להתוות את עתיד הגוש הם כרטיס הביקור של מי שהפך סמל לחזון והגשמה". אמר עמיחי נעם סמנכ"ל בית הספר והוסיף כי "רק לפני חודש לקח מושקו חלק בכנס שערכנו, כנראה הכנס האחרון בו השתתף, ואמר דברים שנגעו להקמת היישובים מחדש לאחר נפילתם. הוא שם את האצבע על הצורך של הדור הצעיר להוביל ולהגשים חזון. זה מסר חי עבורנו וצו מדור המייסדים לדורנו".