פרופ' אש: "אני אופטימי, מאמין שלא נצטרך להאריך את הסגר"

ממונה הקורונה אומר כי הירידה במקדם ההדבקה מעוררת אופטימיות שהסגר יסתיים במועד שנקבע. ומצהיר: "רוצים לפתוח את המסחר בצורה מלאה". על החיסונים: "הפתיחה הבאה תהיה לכולם, יכול להיות שכבר בשבוע הבא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/21 13:02 ח בשבט התשפא

פרופ' אש: "אני אופטימי, מאמין שלא נצטרך להאריך את הסגר"
רחוב יפו בסגר הראשון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממונה המאבק בקורונה מטעם הממשלה וראש 'מגן ישראל', פרופ' נחמן אש, מביע אופטימיות לקראת פתיחת הסגר במועד שנקבע, לאחר ההארכה, ביום ראשון הבא. בראיון היום (ה') בגלי צה"ל אמר פרופ' אש כי "אני אופטימי ומקווה שהשיא מאחורינו. אנו רואים בימים האחרונים מגמת ירידה במספר המאומתים, וצריך להמשיך לעקוב. אני אומר זאת בזהירות, כי היו הפתעות לאורך הדרך, אך אני מקווה מאוד שלא נצטרך לבקש הארכה נוספת של הסגר".

לראשונה מאז נובמבר - ירידה במקדם ההדבקה

"אם היינו פותחים את הסגר בשלב הזה היינו רואים עוד עלייה, ובמצב העומס הנוכחי על בתי החולים זה לא נכון. לכן המשך הסגר בשבוע, כפי שאושר בממשלה, יאפשר פתיחה בטוחה של המשק". הוסיף הממונה.

בהמשך דבריו התייחס פרופ' אש למתווה היציאה מהסגר, ואמר כי המסחר צפוי להיפתח באופן מלא. לדבריו, "אנחנו רוצים לפתוח את המסחר בצורה מלאה אחרי הסגר".

על פי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, אמש אומתו כחיוביים לקורונה 8,174 בני אדם. מדובר על ירידה במספרים, אך היא מגיעה לצד ירידה במספר הבדיקות, שעמד אמש על 93,283. כזכור, בשבוע שעבר ובזה שלפניו הגיע מספר הבדיקות היומי באמצע השבוע לבין 120-130 אלף בדיקות יומיות.

עם זאת, גם שיעור החיוביים מתוך הנדבקים נמצא בירידה מתונה, ועמד אמש על 9.0%, לאחר שכבר הגיע לעשרה אחוזים בסוף השבוע. מקדם ה-R, המדד להתפשטות המגפה בישראל, ירד לראשונה בגל השלישי מתחת ל-1, היעד אליו שאפו במשרד הבריאות, והוא עומד על 0.99 במגזר הכללי.

"השלב הבא בחיסונים - פתיחה לכולם"

ממונה הקורונה התייחס גם למבצע החיסונים, וללחץ שמפעילות קופות החולים על משרד הבריאות לפתוח את אפשרות ההתחסנות לכל מי שמעוניין, ולא רק לפי תעדוף. פרופ' אש אמר כי "השלב הבא יהיה פתיחה לכולם, כבר אין טעם במדרג בגילאים האלה". הוא הוסיף כי "יש אפשרות שזה יהיה בשבוע הבא, נקיים הערכת מצב ולפי זה נחליט".

לדבריו, "יותר ויותר אנשים מתחסנים, התחושה היא שאנחנו בסוף אבל אנחנו חייבים להמשיך ולהקפיד על ריחוק ומסכות. אנחנו לא יודעים כמה החיסון מונע הדבקה, הוא מונע תחלואה. לכן אנחנו מבקשים להמשיך ולהקפיד על ההנחיות. במיוחד אצל ילדים כשהם יחזרו לבתי הספר, להקפיד על ריחוק. אנחנו לא רוצים לראות הדבקות המוניות אצל הילדים".

אמש חוסנו למעלה ממאתיים אלף ישראלים נגד קורונה, זה היום השני ברציפות. על פי הנתונים שמסר הבוקר שר הבריאות יולי אדלשטיין, כ-134 אלף התחסנו במנה הראשונה, וכ-71 אלף קיבלו את מנת החיסון השנייה. בסך הכל התחסנו עד כה 2,365,000 אזרחים במדינת ישראל נגד קורונה, מתוכם 692 אלף כבר קיבלו את מנת החיסון השנייה.

על רקע ההתקדמות במבצע החיסונים מחד, ומנגד ההאטה היחסית במספר המתחסנים היומי במנה הראשונה, והרצון של משרד הבריאות להגיע ליעד של רבע מיליון מתחסנים ביום, ועדת התעדופים של המשרד תדון בהמשך היום בפתיחת מבצע החיסונים לכל הגילאים, כך שכל מי שרוצה וגילו מעל 16 יוכל לקבוע תור לחיסון.

חברי הוועדה ידונו בפתיחת המבצע לכלל האוכלוסייה, בכפוף להגבלות שדורש השר אדלשטיין מקופות החולים, לפיהן ישאירו הקופות כמות מסוימת של חיסונים בצד, עבור קשישים ואוכלוסיות בסיכון שטרם התחסנו. לחילופין תדון הוועדה בתעדוף תלמידי כיתות י"א-י"ב, כדי לאפשר חזרה בטוחה ככל האפשר אל ספסל הלימודים.