הערכה פסימית במיוחד: מעל אלף מתים מקורונה בחודש הקרוב, העומס בבתי החולים יימשך

דו"ח של מומחי האוניברסיטה העברית מעריך כי התחלואה הקשה תגיע לשיא רק בעוד כשבועיים, וכי באמצע פברואר נגיע לרף של כ-5,000 מתים מקורונה. עוד בדו"ח: בשבוע הבא - עלייה יומית של כ-180 חולים במצב קשה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 14/01/21 18:22 א בשבט התשפא

הערכה פסימית במיוחד: מעל אלף מתים מקורונה בחודש הקרוב, העומס בבתי החולים יימשך
עומס בלתי פוסק. מחלקת קורונה בשערי צדק, צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מבצע החיסונים בישראל נמשך וצפוי להתגבר בקרוב, אך העלייה בתחלואת הקורונה לא עוצרת, והיום (ה') היה היום השלישי ברציפות עם מעל 9,000 מאומתים חדשים, לצד המשך העלייה החדה במספר החולים במצב קשה והמונשמים.

העלייה בתחלואה: מתקרבים ל-10,000 מאומתים ביום

דו"ח שמפרסמים הערב מומחי האוניברסיטה העברית, על אף הסגר והחיסונים התחלואה צפויה להמשיך לעלות בשבועות הקרובים, וההערכה שלהם איננה מבשרת טובות. על פי הדו"ח, שעסק בהשפעת החיסון על מגמת התחלואה בישראל, התחלואה לא תרד בקרוב, מאחר שהשפעות הסגר המהודק, שהחל לפני שבוע בדיוק, אינן מורגשות עדיין, כמו גם השפעות החיסונים.

המספרים שמספקים כותבי הדו"ח מבהילים. על פי התחזית של החוקרים, בשבוע הבא צפויים להתווסף כ-180 חולי קורונה במצב קשה מדי יום, וכי העומסים בבתי החולים, שכבר היום נתונים במצוקה קשה בשל העלייה במאושפזי הקורונה, הם בלתי נמנעים.

עוד חוזים כותבי המחקר כי באמצע חודש פברואר, בעוד חודש, יגיע מספר המתים מקורונה בישראל ל-5,000. נכון להבוקר עמד מספר המתים בישראל על 3,846, מה שאומר שעל פי תחזית המחקר ימותו בשבועות הקרובים למעלה מאלף ומאה בני אדם בישראל כתוצאה מקורונה.

על פי מסקנת החוקרים, הארכה של הסגר הנוכחי בשבועיים תביא להפחתת התמותה בשיעור של בין 200 ל-400 בני אדם, וכשנצא מהסגר כמות הנדבקים היומית תעמוד על פחות מאלף. בנוסף המליצו החוקרים להאיץ את קצב מבצע החיסונים בישראל, אך במקביל להיערך להכבדת העומס בבתי החולים.

מנגד, הומלץ כי החלטה על הארכה או אי-הארכה של הסגר תתקבל רק בעוד שבוע, ביום חמישי הבא, כאשר ימלאו שבועיים לתחילתו של הסגר, על פי החוקרים, רק אז תורגש השפעת הסגר על מצב התחלואה.

צוות המומחים שחיבר את הדו"ח כולל את פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית ופרופ' נדב כץ, ממכון רקח לפיזיקה. בנוסף נמנים עליו פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ובמרכז הרפואי הדסה.

מה עלה בגורל התחזיות הקודמות של מחברי המחקר?

על אף מסקנות הדו"ח החמורות, יש לציין כי תחזיות פסימיות דומות של צוות המומחים שפרסם את המחקר התבדו במקרים קודמים. כך כשב-5 באוקטובר, ערב חג הסוכות, פרסם הצוות מחקר לפיו התחלואה בישראל לא צפויה לרדת בטווח הזמן הקרוב לפרסומו, והמליצו על הקלות בסגר. כזכור, כבר בימי חג הסוכות, פחות משבוע אחרי פרסום הדו"ח, החלה הירידה בתחלואה בגל השני, מה שהביא, אחרי כשבועיים, להתחלת פתיחת מערכת החינוך והמסחר.

בנוסף, ב-24.3.20, כשבועיים לפני חג הפסח, הגיש הצוות דו"ח לראש הממשלה נתניהו לשר הבריאות דאז ליצמן, לפיו בתרחיש הריאלי של התפשטות הקורונה בישראל צפויים למות כעשרת אלפים בני אדם, ובתרחיש הריאלי - 25 אלף. כידוע, גם היום למרבה השמחה ישראל רחוקה מאוד מהמספרים הללו.