איילת שקד: "החיבור לסער לא על הפרק"

שרת המשפטים לשעבר, תקפה את ממשלת נתניהו-גנץ, וטענה כי "הם התעללו בחוקי היסוד". שקד חשפה כי היא מעוניינת לשוב לכהונה נוספת במשרד המשפטים, והתייחסה למפלגת "תקווה חדשה": "היו חלק מממשלת הכישלון"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/01/21 16:43 כט בטבת התשפא

איילת שקד: "החיבור לסער לא על הפרק"
איילת שקד, צילום: איפאק

המכון הישראלי לדמוקרטיה קיים היום (ד') דיון מקוון בנושא "השינויים התכופים בחוקי המשחק והשפעתם על מעמד חוקי היסוד בישראל". בדיון הוצגה סקירה של תיקוני חוקי היסוד מקום המדינה ועד היום, וחריגותה של ישראל בתכיפות השינויים בהשוואה למדינות אחרות מהעולם.

שרת המשפטים לשעבר, חברת הכנסת איילת שקד, שהייתה הנואמת המרכזית בדיון, התייחסה בתחילה להתנהלות הממשלה האחרונה והיחס שלה לחוקי היסוד: "הממשלה הזו עשתה דברים איומים בחוקי היסוד, עשתה להם ממש התעללות. היה מדובר בשני אישים פוליטיים שלא מאמינים אחד לשני ובמקום פשוט לכתוב הסכם קואליציוני רגיל, הם עיגנו אותו בחוק יסוד. הכנסת הזאת, בעזרת הרוב הקואליציוני שלה, הפכה את חוקי היסוד לפלסטלינה, ואני מקווה שדברים כאלה לא יחזרו בעתיד. גם סעיף השריון של ממשלת החליפים ב-70 חברי כנסת, אמרתי בזמן אמת שזה דבר שאסור לעשות".

"יחד עם זאת", הבהירה שקד, "בית המשפט העליון לא צריך להתערב בחוקי יסוד, אין לו סמכות לעשות זאת. מה שהכנסת והקואליציה הרעה הזו עשו הפעם - אני מקווה שהדמוקרטיה בעצמה תתקן, והכנסת והממשלה הבאה יבטלו. זה שהכנסת עשתה דבר לא נכון, לא אומר שנדרשת כאן התערבות של ביהמ"ש. אני לא חושבת שלבית המשפט יש איזושהי תבונה שאין בכנסת".

"כשרת משפטים, פרסמתי את חוק יסוד החקיקה, בו היה כתוב שכל חוק יסוד צריך לעבר ברוב של 61, אבל גם כתבתי שלביהמ"ש העליון אין סמכות לגעת בחוקי היסוד. אם יגיע יום בו נצליח לבנות חוקה לישראל, אז אפשר יהיה לשריין אותה ברוב של שני שליש. כל עוד אין לנו חוקה, הרוב צריך להישאר 61 והממשלה צריכה להיות מספיק אחראית כדי לא לעשות שינויים קוסמטיים ופוליטיים חדשות לבקרים".

נפתלי בנט

"השאיפה שירכיב את הממשלה הבאה". נפתלי בנטצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אנחנו מציגים אלטרנטיבה לממשלה הכושלת של נתניהו וגנץ, שבין השאר עשו אביוז לחוקי היסוד. זה לא שמישהו בא לקלפי ואומר נתניהו וגנץ התעללו בחוקי יסוד אז לא נצביע בעדם. זה לא כל כך פקטור.

"השאיפה שלנו היא שבנט ירכיב את הממשלה הבאה. אני מקווה מאוד שלקראת סגירת הרשימות, נהיה המפלגה השנייה בגודלה. משרד המשפטים היה תמיד אחד המשרדים החשובים ביותר בעיניי, יחד עם משרד האוצר, אחר כך החינוך והבריאות. יש לי במשרד המשפטים עוד הרבה עבודה. יש בחירה של 6 שופטים לביהמ"ש העליון בשנים הקרובות. זו הזדמנות שלא תחזור על עצמה למחנה השמרני לבסס רוב שמרני, ואני מקווה שאוכל להמשיך בזה".

באשר לחיבור פוליטי, "גדעון סער ומפלגתו היו חלק מממשלת הכישלון. אלקין והנדל היו שם שרים, סער, יפעת שאשא ביטון והאוזר היו חלק מהקואליציה. האוזר הוא זה שעשה את פשרת האוזר, שזה עוד אביוז בחוקי היסוד, שגרמה לזה שלמדינה לא יהיה תקציב לעוד הרבה מאוד זמן. חיבור כזה הוא לא על הפרק".