ההדבקה יורדת משמעותית 13 יום לאחר החיסון הראשון

נתוני ההידבקות של מאות אלפי מתחסנים מעידים כי החל מהיום ה-13 מקבלת המנה הראשונה של החיסון של חברת פייזר – אחוז הנדבקים צנח ב-60% | החוקרים מדגישים: עדיין חייבים לקבל את המנה השנייה כדי להשיג יעילות מקסימלית של החיסון

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 12/01/21 22:29 כח בטבת התשפא

ההדבקה יורדת משמעותית  13 יום לאחר החיסון הראשון
חיסון לקורונה, צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בחדשות 12 פרסמו היום (ג') שמכון המחקר של מכבי KSM גילה כי חיסון הקורונה של חברת פייזר יעיל במניעת הידבקות מהיום ה-13 לאחר קבלת המנה הראשונה. גם ב-ynet פורסמו ממצאים דומים, המבוססים על נתונים מקופת חולים כללית, המגלים כי 200 אלף מחוסנים ישראלים בני 60 ויותר הראו כי החיסון של פייזר לא רק מונע מחלה, אלא מוריד משמעותית הדבקה של מי שחוסנו - 14 ימים אחרי הזריקה הראשונה.

KSM השתמשו בנתונים האמתיים של 430 אלף המתחסנים הראשונים של קופת החולים מכבי, ובדקו מה היה אחוז הנדבקים בימים הראשונים אחרי שקיבלו את המנה הראשונה, כשהחיסון עוד לא משפיע. לאחר מכן, הם השוו את הנתונים עם אחוז הנדבקים ביום ה-13, וגילו שאחוז הנדבקים צנח ב-60%.

פרופ' רן בליצר, ראש מערך חדשנות של הכללית אומר כי הנתונים מראים שבימים 5 עד 12 אחרי המנה הראשונה לא רואים השפעה כלל של החיסון. ביום ב-13 יש ירידה קלה של ההדבקה, וביום ה-14 צניחה של 33%. מאותו יום נשמר הפער בקרב החיוביים. הבדיקה בקופ"ח כללית נעשתה באמצעות השוואה בקבוצה של 200 אלף בני אדם בין מחוסנים ללא מחוסנים, בתקנון לפי גיל.

זוהי הפעם הראשונה בעולם שיש הוכחה שחיסון פייזר איננו רק מונע מחלה עם תסמינים - מה שהוכיחו המחקרים השונים - אלא גם הדבקת אחרים בנגיף. אי אפשר לדעת בשלב זה אם החיסון מפחית עוד מאחוזי ההדבקה, מעבר ל-33%, אחרי המנה השנייה - אך סביר להניח שכן.

[מפת_רמזור]

עם זאת, למרות הממצאים המעודדים, עדיין היו מקרים של אנשים שנדבקו למרות שכבר חלפו 13 יום מהמנה הראשונה. החוקרים מדגישים כי גם לאחר קבלת המנה הראשונה יש להמשיך ולשמור על כללי הריחוק החברתי.

עוד מדגישים החוקרים כי על מנת לקבל יעילות מקסימלית של החיסון (95%, כפי שהצהירה חברת פייזר) חייבים לקבל את המנה השנייה של החיסון ורק לאחר כשבוע ניתן יהיה לראות התחסנות משמעותית.

הממצאים בנוגע ליעילות בהפחתת אחוזי ההדבקה של החיסון של חברת פייזר מתקבלים כמה שעות לאחר התדרוך התקשורתי של ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס, מוקדם יותר היום, בנוגע לחשיבות ההתחסנות במנה השנייה וההקפדה על הכללים עד לקבלתה: "כל הנתונים שעליהם אנו מסתכלים, כמו גם כמות האנשים שחלו אחרי שקיבלו מנת חיסון אחת, לא מפתיעים אותנו, כי חייבים לקבל את מנת החיסון השנייה ולא לוותר עליה".