גבריאל קלוגמן רק רצה להיות "יהודי עם רישיון" - והשאר היסטוריה

אחד המייסדים של קורס "רועה רוחני" מבית "צורבא דרבנן" הוא דווקא יזם נדל"ן, גבריאל קלוגמן, הידוע בכינויו גגו, שביקש מהרב אלגאזי "לרענן את הזיכרון בהלכה". היום, עם יותר מ-1,000 לומדים ברחבי הארץ, גגו מבקש להגדיל את המספר: "זה הרבה יותר קל ממה שחושבים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 11/01/21 10:35 כז בטבת התשפא

גבריאל קלוגמן רק רצה להיות "יהודי עם רישיון" - והשאר היסטוריה
גבריאל קלוגמן, גגו, צילום: באדיבות צורבא

אחד המיזמים הבולטים של ארגון "צורבא דרבנן", שהקים הרב בן ציון אלגאזי הוא קורס "רועה רוחני", שמטרתו היא להעניק לאנשים רקע הלכתי בסיסי אך רחב בסוגיות יום-יומיות, תוך למידה של חלקי אורח חיים ויורה דעה מהשולחן ערוך.

גבריאל קלוגמן, שידוע יותר בכינויו גגו, הוא הבעלים והמייסד של חברת הנדל"ן "קדמא", שמנהלת פרוייקטים בכל רחבי הארץ, ונחשב לאחת הדמויות המזוהות עם ארגון "צורבא דרבנן", ונמצא בין מקימיו של הקורס "רועה רוחני".  

"דיברתי עם הרב אלגאזי", מספר קלוגמן, "ואמרתי שאני רוצה להיות 'יהודי עם רישיון'. הוא חיפש תואר ברבנות שיכול לתת מענה על כך, ומשם פיתחנו את הרעיון ויישמנו את זה, ואז הקשר שלי עם צורבא התהדק". 

קלוגמן מספר כי יש היום יותר מ-1,000 לומדים של הקורס, שהתחיל כשיחת מסדרון עם הרב אלגאזי. "בתור בעל בית אני רוצה ללמוד קצת ולהעמיק, מעבר לדף יומי שיש, לדעת מה עליי לעשות. אנשים בגילים שלנו לא זוכים לרענן את הזיכרון בהלכה ולא למדנו מספיק לעומק בישיבות. בטח לא בנושאי היום יום. זה הקשר הטבעי שלנו עם ההלכה". 

מתי התחלת את הקשר עם "צורבא"?

אני כבר מעל עשור בשיעורי צורבא, זכיתי לכמה וכמה גלגולים של התכנית הזאת. "רועה רוחני" זה קורס מיוחד שנקרא "רבנות לבעלי בתים", עם כל מה שבעל בית צריך לדעת כדי להיות "יהודי עם רישיון". זה התחיל לפני 7 שנים,  ואני התלמיד הראשון. היום יש מעל 1,000 לומדים ב-20 מוקדים בכל הארץ ועשרות מעבירי שיעור.

הנושאים בקורס הזה הם בעיקר מה שבעלי בתים צריכים לדעת. מקוואות לא, אבל איסור והיתר וכשרות, מטבח, אישות, חגים, תפילה ושבת, כל הדברים היום יומיים בצורה הכי פרקטית שיכולה להיות. קורס של שנתיים של ידע מקסימלי, שמדויק למה שאנחנו צריכים לדעת.

למה לך בעצם להמשיך כמה סבבים של הקורס אחרי שכבר סיימת?

זהו שלא סיימתי את הכול. אי אפשר באמת לסיים. כל פעם מתחדש משהו. תמיד יש משהו שלא הבנתי בפעם הקודמת ועכשיו הבנתי. כל מגיד שיעור נותן דגשים חדשים משלו, וזה מחדש הכול. אני עכשיו בפעם השלישית של הקורס, ואין אף פעם שדומה לפעם אחרת. אני לא אגזים אם אומר שבכל שיעור מתחדש לי משהו. גם בשיעור עצמו וגם בהכנה למבחן. המבחן לוקח 5 שעות, לקחתי שבועיים חופש לפניו. 

איפה היית שומע את השיעורים לפני הקורונה? 

פה בגבעת שמואל. מגיד השיעור היה בהתחלה הרב אלגאזי, והקורסים כאן היו הכי גדולים, 60 אנשים בכל פעם. לי זה היה נוח, אבל היו פה אנשים מכל הארץ, מחיפה, נתיבות, ואפילו היה תלמיד שהגיע כל יום שני מחיספין, במיוחד לשיעור.

יצא לך להביא משפחה או חברים לשיעורים?

בטח, הבאתי לכל קורס, בין 15-10 אנשים שאני מכיר, שבאו אחרי שסיפרתי להם, לא הכרחתי, הם פשוט נדלקו ובאו. אני היום בן 45, הצעירים הם בני 20 וקצת, והכי מבוגר שזה אבא שלי הוא בן 82. למדנו ביחד למבחן הסופי. 

אתה יודע להצביע על שינוי שזה עשה בך מאז שהתחלת? 

קודם כל אישית ופנימית. הקורס לא נותן רק ידע, אלא קודם כל את היכולת לדעת איפה לחפש כשיש שאלה. הרי אי אפשר לעבור על כל ההלכה. אז עכשיו יש יותר ביטחון לגבי מה אנחנו עושים. המחשבון ההלכתי עובד כל הזמן בראש. גם בבית, הילדים יודעים שאבא עכשיו הולך ללמוד צורבא. אחר כך אנחנו דנים על הנושאים שלמדתי שם. אפילו נהייתי המוקד של הבניין לשאלות הלכתיות. זה בגלל הקורס. כי הרי אני איש עסקים, אני לא רב, אבל זאת אחריות. צריך ללמוד, להכין תשובות.

גגו מספר כי מבחינתו השילוב של הלימודים עם העבודה האינטנסיבית הם לא האתגר עבורו, ומסביר כי "השיעורים של צורבא הם פעם בשבוע, ויחד עם הלימודים לפני וההכנה לשיעור הבא זה לא הרבה זמן. רק לפני המבחן לקחתי חופש. הלכתי לישיבת רמת גן, הרגשתי בחור ישיבה לשבוע וחצי". 

יש תחום שמשך אותך במיוחד?

בעיקר איסור והיתר, דיני כשרות במטבח שזה יום יומי. וגם הלכות שבת שהעמקתי במיוחד בנושא. שזה באמת לא ידעתי. 

קלוגמן קורא לציבור הרחב להצטרף ללימוד ומבהיר כי "המסר הכי חשוב הוא 'גם אתה יכול', ממש ככה. זה לא מפחיד, זה לא דורש שעות של לימוד או שנות ישיבה ורקע מוקדם. זה נגיש וברור, בהישג יד. זה לא מסובך וקל להצטרף. זה נוגע לכולם. מסטודנטים ועד פנסיונרים ואנשי עסקים. כולם יכולים להיות חלק מהעניין הזה. זה הרבה יותר קל ממה שחושבים".