תקנות הסגר אושרו: "אנחנו בקטסטרופה"

ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר, שצפוי להימשך שבועיים לפחות. ראש שירותי בריאות הציבור: "התחזית של החולים הקשים החמירה יותר ממה שצפינו ואנחנו בקטסטרופה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/01/21 21:28 כג בטבת התשפא

תקנות הסגר אושרו: "אנחנו בקטסטרופה"
סגר, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ועדת החוקה של הכנסת אישרה הערב (ה') את תקנות הסגר שיתחיל הלילה בחצות, ויימשך 14 יום, עד ל-21.1. במהלך הדיון הובהר כי תתאפשר העסקת בייביסיטר לשמירה על ילדים של משפחה גרעינית; כמו כן ניתן יהיה להעסיק עובדים בתחזוקת הבית כגון לעבודות שיפוץ או ניקיון.

למי מותר לעבוד בסגר?

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ עמית הלוי (הליכוד), אמר כי "האחריות הראשונה במעלה של בני אדם היא על עצמם והאחריות האזרחית החל מהערב הזה חשובה עוד יותר. האכיפה צריכה להיות שוויונית בלי הקלות ואני מצטרף לקריאה גם לשוטרים לאכוף באופן שוויוני. כשמדובר בפיקוח נפש אין דבר כזה שנמנעים. חשוב לדעת מה אסטרטגית היציאה מהסגר".

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, הזהירה בדיון ממצב התחלואה בישראל: "אנחנו במגיפה דוהרת עם מעל 8,000 מאומתים ליום, כשלפני 10 ימים היינו עם כ-600 חולים קשים וקריטיים, והיום עלינו ב-300.
בנתונים הללו המספרים מוכפלים כל שבועיים. לפני חודש היינו במצב רמזור ש-20% בישובים אדומים וכתומים והיום 20% בירוק וצהוב. זו מגיפה משתוללת והמספרים עוד יעלו. התחזית של החולים הקשים החמירה יותר ממה שצפינו ואנחנו בקטסטרופה. הגרף בעוד שבועיים יהיה כפול מהיום".

לדבריה, "לפעילות ספורטיבית אפשר לצאת ללא הגבלת מרחק רק לא ביציאה ברכב לצורך כך. אני מבינה את הצורך בהפגת בדידות לקשישים אך דווקא בתקופה זו זה מסוכן להם, לקחת ולשים אותם יחד, כבר ראינו הדבקות שהן כמו אש בשדה קוצים במגן אבות גם אם כבר החלו להתחסן". 

בהתייחסה לשאלת חברי הוועדה האם הסגר יימשך יותר משבועיים, אמרה כי אין לדעת, וכי היא מקווה שלא אך הדבר תלוי במצב התחלואה. עם זאת, הוסיפה בנימה אופטימית כי "הפעם הזו שונה, כי נכנס אלמנט החיסונים. אנחנו מחסנים ביעילות גבוהה". 

התקנות שאישרה הוועדה:

1. צמצום ההתקהלויות לעד 5 אנשים בשטח סגור ועד 10 אנשים בשטח פתוח (תוך החרגה של חתונה, ברית והלוויה, שישארו לפי הקיים היום - 10 בשטח סגור ו-20 בשטח פתוח). 

2. צמצום ההיתר לצאת לצורך טיסה מחוץ לישראל למי שרכש כרטיס טיסה החל מכניסת התקנות לתוקף, למעט למטרות המפורטות בתקנות או באישור מנכ"ל משרד התחבורה.

3. צמצום פעילות ספורט מקצועי, כך שלא ניתן יהיה להפעיל מקום אימון לצורך קיום משחקים של הליגות העליונות בענפי הכדור, אלא לצורך אימון בלבד. 

4. ביטול ההיתר ליציאה לצורך פעילות להפגת בדידות עבור אזרחים ותיקים (שאינה טיפול סוציאלי חיוני).

5. תפילה במבנה תהיה מותרת עד 5 אנשים במקום 10 והפעלת מקום הפתוח לציבור לתפילות תהיה לפי מגבלת ההתקהלות המצומצמת שאושרה. 
6. פתיחה של מתקן אירוח כגון מלון כחלופת מגורים תהיה אפשרית אך הובהר שאין אפשרות שיפעל למטרות נופש או בילוי.

חינוך: 
1. איסור על פתיחת מוסד חינוך ללומדים ולעובדים בו, למעט חינוך מיוחד והחריגים שנקבעו בסעיף 10(ג) לחוק. 

2. תתאפשר פעילות פנימיה במסלול הסגור ל- 30 יום לפחות, וללא אפשרות לקליטה חזרה לפנימייה לתלמיד שיצא ממנה.

מקומות עבודה:
1. לא תותר כניסת עובדים למקום העבודה, למעט מקומות שהוחרגו ובכלל זה מקומות עבודה המספקים שירותים חיוניים, מפעלים למתן שירותים קיומיים, ומקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית. 

2. כל מעסיק רשאי לאפשר שהייה של עובד במקום עבודה אם שהייתו נדרשת לשם תחזוקת המקום או לצורך המשך הפעילות התפקודית של מקום העבודה, ובכלל זה תיקון ליקויים, שמירה, משלוחים, תשלומי שכר ועוד. בנוסף נקבעו הוראות ספציפיות לעניין מפעלים בעלי היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה, תעשייה ביטחונית ומפעלים תומכי ביטחון, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מועצות דתיות ומוסדות להשכלה גבוהה.

תחבורה:
צמצום התפוסה בתחבורה הציבורית ל- 50% (הבהרה: מדובר בצמצום בתוך האוטובוסים לעד 50% מהתפוסה).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן