רגע היסטורי וסגירת מעגל בכפר השילוח

82 שנים חלפו מפרעות תרצ"ט, והיום ציינו זאת בכפר השילוח-סילואן בטקס זיכרון לשלמה מדמוני שנרצח בדרכו להציל ספר תורה ורכוש נוסף שהיה בבית הכנסת במקום. "יום היסטורי במקום היסטורי", אמר השר אקוניס בטקס

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/01/21 19:43 כ בטבת התשפא

רגע היסטורי וסגירת מעגל בכפר השילוח
השר אקוניס עם רחמים מדמוני בבית הכנסת העתיק, צילום: דוד וייל

בפעם הראשונה, התקיים היום (ב') בכפר השילוח - סילוואן, יום זיכרון לשלמה מדמוני שנרצח בשנת 1939, בדרכו לכפר על מנת להציל את הספר התורה ורכוש נוסף מבית הכנסת שנפגע קשות במהלך פרעות תרצ"ט, שהוביל חאג' אמין אל חוסייני נגד היישוב היהודי, ללא תגובה מספקת להגנה על ההתיישבות היהודית על ידי השלטון הבריטי.  

את יום הזיכרון השנתי יזמה המועצה הציבורית של כפר השילוח בראשות גדי בשארי, חבר הארכיון הציוני. במהלך האזכרה הוצב לוח שיש לזכרו של מדמוני ופועלו להצלת הכפר ובאמירת קדיש מרגשת שנאמרה  לראשונה מזה 82 שנים לאחר הרצח, בבית הכנסת העתיק על ידי רחמים מדמוני בן ה-86 בנו של שלמה מדמוני ז"ל. 

כפר השילוח כפי שצולם אז

כפר השילוח כפי שצולם אזצילום: יחצ

האזכרה ההיסטורית התקיימה בהשתתפות השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס שהגיע לסיור בבית הכנסת 'אוהל שלמה' בסילוואן, על מנת ללמוד על ההיסטוריה של ההתיישבות היהודית ההיסטורית והמתחדשת בכפר, ולעקוב אחר התקדמות העבודות לשיקום והקמת אתר המורשת בשטח בית הכנסת העתיק מימי ראשית העלייה הראשונה.

"יום היסטורי במקום היסטורי", אמר השר אקוניס, "אנחנו סוגרים מעגל שהחל עם ההתיישבות היהודית כאן בכפר שילוח במאה ה-19, עם הגעתם של ראשוני העולים מתימן. כמו שאני נוהג לומר במקומות קדושים כמו זה, חזרנו להתיישב כאן, ואנחנו לא מתכוונים לעזוב לעולם".

רחמים, בנו של שלמה מדמוני ז"ל אמר: "מרגש מאוד להיות כאן במקום שאליו אבי עליו השלום הלך כדי להציל ספר תורה, אני סוגר מעגל עם אבא, בטוח שהוא גאה ברגע הזה מאוד, אנחנו ממשיכים את מורשת אבותינו כאן ובכל ארץ ישראל".

כפר השילוח כפי שצולם אז

כפר השילוח כפי שצולם אזצילום: יחצ

גדי בשארי, יו"ר המועצה הציבורית בכפר השילוח סיפר כי, "בעקבות פרסום על הקמת המועצה הציבורית של כפר השילוח, יצרה איתי קשר מבוסטון, רחל, נכדתו של שלמה מדמוני ז"ל. היא סיפרה בהתרגשות על כך שקיבלה את הכתבה מחברים ובזכות הקשר שנוצר הגיע היום בנו של מדמוני להגיד קדיש על אביו בבית הכנסת".