החשש ממחסור בחיסונים: גרוטו מציע לדחות את מנת החיסון השנייה

לנוכח החשש ממחסור במנות חיסון והעלייה בתחלואה, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות מציע לדחות את מתן הזריקה השנייה בחיסון נגד קורונה כדי לחסן יותר אנשים במנה הראשונה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 03/01/21 16:45 יט בטבת התשפא

החשש ממחסור בחיסונים: גרוטו מציע לדחות את מנת החיסון השנייה
פרופ' איתמר גרוטו, צילום: פלאש 90

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, הציע היום (א') לתת את המנה השנייה של החיסון נגד קורונה במועד מאוחר יותר, על מנת לאפשר מנה ראשונה של חיסון לכמות גדולה יותר של אנשים, זאת לנוכח החשש ממחסור בחיסונים והעלייה בתחלואה. 

מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' חזי לוי, אמר בתגובה: "משרד הבריאות נותן כרגע שני חיסונים, חד וחלק. אנחנו עושים רפואה תלויית ראיות, וכרגע החיסון ניתן בשתי מנות על פי הוראות החברה, הניסויים שנעשו והאישורים הרגולטוריים".

הצעתו של גרוטו מנוגדת לפרוטוקול הניסוי של חברת פייזר, יצרנית החיסון שניתן בישראל, ובו נכתב כי יש לתת את המנה השנייה 21 יום לאחר הראשונה. עם זאת, בהודעת FDA מתחילת דצמבר, עם קבלת חומרי הניסוי של פייזר, נכתב כי המנה הראשונה מעניקה "הגנה חזקה".לפיכך עולה השאלה אם ניתן להסתפק במנת חיסון אחת לכל מתחסן, ובכך לספק ליותר אנשים הגנה חלקית. 

הצעתו של גרוטו הועלתה בעקבות מודל החיסונים בבריטניה, שבה הגיעה מגפת הקורונה לשיאי תחלואה חדשים. אי לכך, הוועדה המשותפת לחיסונים ולחסינות בבריטניה (JCVI) פרסמה בחמישי הצעה למתן מנה אחת: "בהתחשב ברמת ההגנה הגבוהה במינון הראשון, מודלים מציעים שחיסון מספר רב יותר של אנשים במינון יחיד ימנע יותר מקרי מוות ואשפוזים לעומת חיסון מצומצם יותר בשתי מנות. המינון השני עדיין חשוב כדי לספק הגנה ממושכת, והוא צפוי להיות יעיל יותר כאשר הוא ניתן במרווח של 12 שבועות מהמינון הראשון".