הצעד הקיצוני של מג"ד 13 במאבק נגד הוותיקים בגולני

מפקד גדוד 13, סא"ל מרציאנו, שרף ביום שישי האחרון אביזרים שאחת הפלוגות שמרה, ושימשו בין היתר את התעמרות החיילים הוותיקים בצעירים. המג"ד צילם את האירוע ועורר סערה | דובר צה"ל בתגובה: "הדגלים והאביזרים הם מסוג שאינו תואם את הנורמות שנקבעו, במקום נמצא גם ארגז המכיל סמים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/01/21 08:09 יט בטבת התשפא

הצעד הקיצוני של מג"ד 13 במאבק נגד הוותיקים בגולני
האביזרים שנשרפו, צילום: צילום מסך מפייסבוק

סוער בגולני: סגן אלוף אבי מרציאנו, שנאבק בתקופה האחרונה כמפקד גדוד 13 בחטיבה החומה ביחסי צעירים-ותיקים, נקט בצעד דרסטי כאשר שרף ביום שישי האחרון אביזרים וסמלים שפלוגה ב' בגדוד צברה במהלך השנים. המג"ד אף צילם את המדורה, דבר שהלהיט את הרוחות.

הלוחמים בגדוד, שמוצבים בימים אלה בקו עזה, טענו כי הם אינם מתכוונים להבליג על המעשה: "היסטוריה לא שורפים, בדיוק כמו שמדינה ללא היסטוריה אין עתיד. זהו צעד קיצוני ביותר, גם אם הם שגו במשהו שעשו. זה משהו שלא עושים", אמרו לוחמים בפלוגה ב' לחדשות 12 שפרסמו את המקרה.

בדובר צה"ל גיבו הבוקר (א') את מעשיו של המג"ד למיגור תופעת הוותיקים וההתעמרות בחיילים הצעירים, וטענו כי "חטיבת גולני פועלת באופן שוטף ושיטתי למגר נורמות פסולות והתנהגות אשר אינה עולה בקנה אחד עם הערכים המצופים מחיילי חטיבת גולני. השבוע נמצאו על ידי מפקד הגדוד שלטים, דגלים ואביזרים נוספים מסוג שאינו תואם את הנורמות שנקבעו, ובכלל זה ארגז המכיל סמים. נדגיש כי בניגוד לנטען, לא נשרפו דגלי גולני עם שמות של חללי החטיבה אלא נשרף דגל אחד שעליו נכתבו התבטאויות פסולות".

"בחטיבה קיים קו ברור המפריד בין מסורות וסמלים המהווים חלק מהווי היחידה לבין תרבות עבריינית המעודדת חוסר משמעת והשפלות אשר פוגעות במבצעיות הכוחות. באירוע זה, כמו גם באירועים אחרים, יודעים המפקדים להבחין בין השניים ומצופה מהם להגיב ביד קשה למיגור תופעות שכאלו.

"האירוע המדובר המקרה קרה לאחר מספר שיחות שקיים מפקד הגדוד לחייליו בנוגע לכבוד האדם, שיוויון וסוג הציוד שבזכותם להחזיק ונדגיש כי מדובר בקומץ מזערי של לוחמים שפעלו באלימות ובריונות כלפי לוחמים צעירים בגדוד. בגין סוגיית הסמים נפתחה חקירת מצ״ח ועם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".

המג"ד במכתב לבוגרי הגדוד: "אין עשן בלי אש"

סא"ל מרציאנו שיתף במכתב את מפקדי חטיבת גולני, כאשר בתחילה עדכן בפן המבצעי של הגדוד שנמצא במגמת עלייה, ולאחר מכן נגע בנושא שעל הפרק- שריפת הדגלים והסמלים, כאשר לטענתו - הדגלים האמיתיים, כלל לא נשרפו.

"הכול התחיל מכך", פתח מרציאנו, "שבגדוד היום אסור ללכת עם כיסויים/רצועות מעור ובטח לא כאלו בצבע לבן, מסיבה מבצעית ומבחינת נראות של לוחם. באחת האזכרות לפני שנה וחצי שאלה אותי אמו של לוחם מסייעת 13 ,שנפל ב-2014: "תגיד, ממתי ולמה החיילים שלכם נראים ככה? כמו צעצועים?". התביישתי" סיפר המג"ד.

מרוץ גולני

מרוץ גולני צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מפקד גדוד 13 הוסיף ואמר כי "הדגל שנשרף הוא דגל שלא היה עליו דבר למעט כמה מילים ומשפטים דוחים שמתאימים לבית סוהר לא לגולני. למי שתהה, כלל דגלי פלוגה ב' נמצאים בפלוגה, עם השמות והמסורת של הרבה לוחמים תותחים שעברו בפלוגה הזו - וזה כבוד אמיתי, לא בכאילו".

"בתוך כל "השפצורים" מצאתי גם סמים - אין עשן בלי אש. זו תופעה שאסור שתהיה בצבא, נקודה. אנחנו לא מביאים אנשים סטלנים לשדה הקרב וגם לא לגדר של עזה. לא צריך להסביר למה".