חובת מסירת המידע להורים החיים בנפרד - הורחבה למשפחתונים ומעונות יום

ועדת החוקה אישרה כי חובת מסירת המידע להורים החיים בנפרד תורחב למשפחתונים ומעונות יום. לדרישת מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מלכיאלי, החובה תכלול גם מעונות פרטיים, בכפוף להסכמת שר המשפטים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/12/20 13:41 ח בטבת התשפא

חובת מסירת המידע להורים החיים בנפרד - הורחבה למשפחתונים ומעונות יום
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ועדת החוקה אישרה היום (ד') את הצעת צו הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, לאחר ששר המשפטים נענה ליוזמתה של ח"כ הילה שי וזאן לעיגון החובה בחקיקת משנה.

הצו מעגן בחקיקה את הוספת מעונות היום והמשפחתונים, המוכרים ע"י האגף למעונות יום ולמשפחתונים במשרד הרווחה, לרשימת הגופים המחויבים למסור מידע להורים לקטינים החיים בנפרד. הוועדה אישרה את הצעת מ"מ היו"ר ח"כ מיכאל מלכיאלי לתיקון הצו שיכלול גם מעונות אשר אינם מוכרים על ידי האגף למעונות יום ולמשפחתונים בכפוף לחתימתו מחדש של שר המשפטים.

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי הורים לקטינים החיים בנפרד רשאים לקבל עותק מהמידע על הקטין שגופים מסוימים המנויים בתוספת לחוק מחויבים למסור להורה. עוד נקבע כי הורה המעוניין לקבל את המידע יפנה בבקשה בכתב אל הגוף והגוף ימסור את המידע גם להורה זה. הגופים עליהם חלה חובת מסירת המידע הם מוסדות פיננסיים כגון בנקים, קרנות השקעות וקופות גמל, וכן המוסד לביטוח לאומי, מוסדות חינוך שבחוק לימוד חובה, רשויות מקומיות ומוסדות רפואיים.


(ח"כ מיכאל מלכיאלי)

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "אני מציע להרחיב את החובה גם על מעונות פרטיים, מדובר בפעולה פשוטה של 'העתק הדבק'. כיום כשאחד ההורים מבקש את המידע הוא מקבל ואין כל הצדקה שלא להרחיב זאת למעונות שאינם עם סמל". הוא פנה לנציגי משרדי הממשלה שטענו כי אינם מתנגדים עקרונית לשינוי הצו אך עליהם לבדוק את השפעת ההרחבה ואמר: "איזו תשובה יכולה להצדיק זאת? אף אחד לא יכול לסנגר על אותו בעל מעון שיסרב".

מיה אוברבאום מהייעוץ המשפטי לכנסת: "המידע שיימסר הוא לאיזה מעון רשום הילד, מידע בדבר פציעה, פגיעה, מידע מפורט פיזי ובריאותי. בעקבות עתירה בנושא הוסדרה החובה למסירת מידע בהנחיות של משרד העבודה והרווחה בהקשר של משפחתונים ומעונות יום. החוק מפנה להוראות על פי כל דין ולא ברור מהו אותו מידע שנדרש למסור. לטעמנו ראוי להחיל את הצו גם על המעונות הפרטיים ולכן לאחר שיח עם משרדי הממשלה הנוסח ישונה בהסכמה עם משרד המשפטים ל"מקום המשמש או נועד לשמש מקום שהיה יומי לחינוך וטיפול בפעוטות". מוסדות חינוך כהגדרתם בחוק לימוד חובה כבר כלולים בהסדר זה".

ח"כ הילה שי ואזן הודתה לשר המשפטים שנעתר לבקשתה לעגן את ההנחיות בצו ולשר הרווחה שעיגן את ההנחיות ואמרה כי "המטרה היא להביא לכך שכמה שיותר הורים יהיו מעורבים בחיים של ילדיהם. זה דבר הקיים במוסד לביטוח ללאומי, בתאגיד בנקאי, ברשות מקומית במוסד רפואי ובמוסד לימודי אך לא במעונות היום. במקרה של הורים שנפרדו והיחסים לא טובים, המידע לעיתים נשמר אצל צד אחד והמעונות לא היו חייבים בדיווח אלא רק להורה המשמורן. התיקון מחייב את המעון למסור את כל המידע לשני ההורים, כל עוד בימ"ש לא יחליט אחרת. מול כל הרע והטירוף שסביבנו חשוב להביא קצת שפיות והיגיון. כנציגי ציבור חשוב שנעביר מסר שההורים שניהם יהיו מעורבים בגידול הילדים. כמי שחרתה על דגלה שוויון ותיקון אפליות ועיוותים ממסדיים, זהו תיקון חשוב". היא הצטרפה לדרישתו של מ"מ היו"ר להחיל את התיקון על כלל המעונות.

אילוסטרציה, גירושין

אילוסטרציה, גירושיןצילום: shutterstock

נציגי משרדי הממשלה השונים השיבו לדרישת מ"מ יו"ר הוועדה מלכיאלי להרחבת החובה לכלל המעונות.

עו"ד יעל בלונדהיים ממשרד המשפטים אמרה כי אין למשרד התנגדות עקרונית להרחבת החובה לכלל המעונות אך הבהירה כי "יש לבחון את הרחבת החוק למעונות הפרטיים מאחר והדברים נעשו בפרק זמן קצר. לכן אנחנו מציעים להביא את התיקון כפי שהוא ולהמשיך לבחון את ההשפעה הרגולטיבית למעונות פרטיים". לטענתו של מ"מ היו"ר ח"כ מלכיאלי כי אין כאן השפעה רגולטיבית השיבה כי לפני שמחילים רגולציה על גוף פרטי יש לבחון השפעתה, וכי להבנתה נערכה כבר פניה של הייעוץ המשפטי לוועדה לאותם גופים פרטיים לברר שלא מדובר ברגולציה כבדה ולא נרשמה התנגדות, אך עדיין יש לברר זאת גם מצדנו".

נטלי מופסיק מהלשכה המשפטית במשרד הרווחה: "כבר היום שני ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם אלא אם נשללה אפוטרופסותם בהתאם לצו בימ"ש או בהתאם לחוק כמו החוק החדש שעבר במקרה של הורה שרוצח או אונס. למעשה לפי התיקון תיעשה פניה יזומה אחת מצד ההורה ולאחריה הוא יקבל את המידע באופן שוטף".

עו"ד איל גינגולד נציג זרוע העבודה במשרד הרווחה: "אנחנו לא מתנגדים, אך רוצים לוודא עם המעונות הפרטיים שאין קושי מיוחד ולאחר בדיקה קצרה בה יתברר שזו לא משימה קשה מדי עבורם לא נתנגד. לגבי מעונות מ-7 ילדים ומעלה לפי חוק הפיקוח החדש לא אמורה להיות בעיה. אמנם הרגולציה לא נראית בעייתית אך מכיוון שהיא חדשה, יש לוודא שאין כאן משהו שלא חשבנו עליו והבדיקה יכולה להתבצע בהליך קצר".

חגי פורגס מנהל תחום מטה אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד הרווחה: "היום דרך העברת המידע היא פשוטה, בווטסאפ ולוחות מודעות ורוב העברת המידע לא נעשית בדואר רשום. מבחינת האגף, מסגרת גילאי לידה עד שלוש הילד הוא במרכז והעברת המידע בין הורים אני לא מקל בו ראש אך זה פחות נוגע לילד. הוא לא צריך להיפגע מכל התהליכים הללו. בשגרה אם אין בעיות המשמעות היא צירוף מישהו לקבוצת ווטסאפ של המעון. הבעיה יכולה להיות במקרים של סכסוכים כשמנהל המעון נכנס בין הפטיש לסדן של שני הורים והוא יכול למצוא עצמו בסיטואציה לא נעימה".